مانیتور آتش نشانی در این مقاله سعی شده به تعریف مانیتور آتش نشانی پرداخته شود. قبل از اینکه مانیتور ها ، جنس مانیتور، مدل های آنها و حتی قیمت های آنها اشاره کنیم باید ابتدا دلیل وجود این دستگاه را درک کنیم.   در برخی مکان ها و یا مواردی از حریق که اتفاق می […]

مانیتور آتش نشانی

در این مقاله سعی شده به تعریف مانیتور آتش نشانی پرداخته شود. قبل از اینکه مانیتور ها ، جنس مانیتور، مدل های آنها و حتی قیمت های آنها اشاره کنیم باید ابتدا دلیل وجود این دستگاه را درک کنیم.

 

در برخی مکان ها و یا مواردی از حریق که اتفاق می افتد( مثل پالایشگاه ها و یا مراکزی که در اثر حریق گازهای سمی تولید می کنند) حرارت و یا گاز های سمی در آن منطقه به قدری بالا می رود که قابلیت نزدیک شدن به حریق از یک حدی بیشتر دیگر امکان پذیر نمی باشد. در این موارد نیاز است تا از وسیله ای استفاده شود که آب و یا محلول فوم را از فاصله دور به روی حریق پرتاب کند. کارشناسان و مهندسین برای حل این مشکل با اقدام به تولید دستگاهی کردن که بتواند آب و یا فوم آتش نشانی را در حجم های زیاد را بتواند به فاصله ای زیاد پرتاب کند. اینجا بود که دستگاه مانیتور آتش نشانی طراحی و تولید شد.

درحقیقت از مانیتور آتش نشانی برای مهار آتش از فواصل دور استفاده می شود. نوع قرار گیری مانیتور های آتش نشانی هم بنا به استفاده در محل متفاوت می باشد و دارای چندین نوع تقسیم بندی می شود که در زیر به آنها اشاره خواهد شد.

شرکت های تولید کننده مانیتور آتش نشانی

از معروف ترین شرکت های تولید کننده انواع مانیتور آتشنشانی می توان به شرکت پوک ، شرکت روزنباور، شرکت انگس اشاره نمود در ایران نیز شرکت اطفاء پارس صنعت (EPS) و همچنین ایمن تیار را می توان از بزرگترین شرکت ها در زمینه تولید لوازم و تجهیزات آتش نشانی نام برد.

جنس مانیتور آتش نشانی

مانیتور های آتش نشانی بر اساس متریال و نوع جنس بکار رفته دارای چندین مدل می باشد که با توجه به نیاز کاربر طراحی و تولید می گردد.

  • مانیتور آتش نشانی آلومینیوم
  • مانیتورهای فولادی
  • مانیتور آتشنشانی برنزی
مشاهده انواع مانیتور های اطفاء پارس صنعت EPS
  • مانیتورهای چدنی

مانیتور های آلومینیومی : همانطور که از مشخص است جنس بدنه این مانیتور ها از آلومینیوم می باشد و از آنها در مکان هایی که از مواد با خورندگی بالا نیست استفاده می شود. به این دلیل که اسید ها ممکن است به بدنه مانیتور آسیب برساند و باعث خرابی در این دستگاه شود. و این نوع مانیتور را می توان جزء مانیتور های ارزان به حساب آورد

مانیتورهای فولادی مانیتور های فولادی یا آهنی از  که جنس بدنه آنها از آهن می باشد و از از آنها معمولا بر روی خودروها و یا سوار بر گاری استفاده می شود که از طریق فلنج به هریک از این دستگاه ها متصل می گردد.

مانیتور های برنزی: این دسته از مانیتور ها که جنس بدنه آنها از برنز و یا برنج بوده که از آنها معمولا در پتروشیمی ها و یا کارگاه هایی که اسید وجود دارد و یا آب دریا  در درون آن جریان دارد استفاده می شود. مانیتور های برنجی در انواع مدل ها تولید می شود و البته EPS  این قابلیت را دارد که تمامی مانیتور ها را با درخواست کاربر و با متریال مورد نظر مصرف کننده طراحی و تولید کند.