قارچ شیتاکه راهی برای درمان زگیل تناسلی قارچ شیتاکه چیست؟ شیتاکه یک قارچ معطر آسیایی است و به دلیل ارزش غذایی بالا و خاصیت تحریک دفاع طبیعی بدن مشهور است.  عملکرد قارچ شیتاکه  بر روی تقویت سیستم ایمنی به قدری قابل توجه است که اخیرا از آن در درمان عفونت های ویروسی مثل HPV مورد […]

قارچ شیتاکه راهی برای درمان زگیل تناسلی

قارچ شیتاکه چیست؟

شیتاکه یک قارچ معطر آسیایی است و به دلیل ارزش غذایی بالا و خاصیت تحریک دفاع طبیعی بدن مشهور است.  عملکرد قارچ شیتاکه  بر روی تقویت سیستم ایمنی به قدری قابل توجه است که اخیرا از آن در درمان عفونت های ویروسی مثل HPV مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این خاصیت همچنین قارچ شیتاکه به کاهش سطح کلسترول در خون کمک و از کبد محافظت می کند. اما چگونه آن را مصرف کنیم، در چه دوزی؟ آیا اصلا ایمن است یا خیر؟

فواید قارچ شیتاکه برای سلامتی چیست؟

هزاران سال است که در آسیا، از قارچ شیتاکه به عنوان قارچی برای افزایش طول عمر در نظر گرفته شده است به طوری که به آن لقب “اکسیر زندگی” داده اند. تعداد زیادی از تحقیقات علمی به آن اختصاص یافته است. پلی ساکاریدهای آن و ماده فعال خاص آن (لنتینان) آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها تشکیل رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند و پیری سلول ها را کند می کند. اما عملکرد شیتاکه به همین جا ختم نمی شود. مطالعات مختلف، خواص ویژه آن را نشان داده اند. از جمله:

  • ضد سرطان: قارچ شیتاکه فعالیت ضد سرطانی دارد و از بدن در برابر توسعه تومورها پشتیبانی می کند. در ژاپن، لنتینان استخراج‌شده از شیتاکه، در مورد همه سرطان‌ها و به‌ویژه سرطان پروستات مؤثر تلقی می شود.
    هیپوگلیسمی : شیتاکه با مشکلات سلامتی با منشا چربی، کربوهیدرات یا عروقی مرتبط با اضافه وزن و با چاقی شکمی مبارزه می کند.
  • هیپوکلسترولمیک : قادر به کاهش چربی خون، یعنی افزایش سطح لیپیدها در خون است.
  • کمک به تقویت استخوان‌ها: همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم یکی از مواد معدنی موجود در قارچ شیتاکه ویتامین D می‌باشد. وجود این ویتامین در این قارچ به تقویت استخوان‌ها منجر خواهد شد. افرادی که در رژیم غذایی خود از مواد حاوی کلسیم و شیتاکه استفاده می‌کنند نسبت به سایر افراد کمتر دچار بیماری پوکی استخوان خواهند شد.
  • محافظت از کبد : به درمان هپاتیت مزمن، چربی اضافی اطراف کبد کمک می کند.
  • سلامت پوست: قارچ شیتاکه منبع خوبی از اسید کوجیک است. این ترکیب با کمک به محو شدن جای زخم ها و لکه هایی که ناشی از افزایش سن هستند، به جوان ماندن و زیبایی پوست کمک می کند
  • تقویت کننده ایمنی: شیتاکه یک مقوی عمومی است که در دوران نقاهت، دوره های خستگی، ضعف در افراد مسن و در صورت کم خونی مفید است.
  • محرک سیستم ایمنی : شیتاکه سیستم ایمنی را تقویت می کند. آن را در برابر ویروس ها مقاوم تر می کند. شیتاکه بخشی از خانواده آداپتوژن ها است. این بدان معنی است که می تواند بدن را تقویت کند، دفاع طبیعی آن را تحریک کند و مقاومت آن را در برابر عوامل استرس زا تقویت کند. بنابراین در دوره هایی که سیستم ایمنی ضعیف شده یا بیش از حد تحرک یافته است، مانند در پاییز و زمستان با حملات متعدد باکتریایی و ویروسی، مزایای قابل توجهی دارد.
    فعالیت تحریک کننده سیستم ایمنی شیتاکه تا حد زیادی با محتوای لنتینان آن مرتبط است. این بتا گلوکان یک پلی ساکارید بسیار مورد مطالعه است. در سال های اخیر، محققان به طور خاص به مزایای آن در مدیریت برخی سرطان ها علاقه مند شده اند.

شیتاکه برای مبارزه با ایدز و سرطان بسیج می شود

اگر هنوز اطلاعات کافی برای درک تمام فضیلت های این قارچ نداریم، برخی از تیم های پزشکی از محتوای پلی ساکارید آن و به ویژه لنتینان برای افزایش عملکرد سلول هایی که با تومورها مبارزه می کنند، استفاده می کنند. در دوزهای بالا، در مهار برخی از سرطان های دستگاه گوارش (لوزالمعده، کبد و روده) اثر مفیدی خواهد داشت.
در مورد خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، قارچ شیتاکه می تواند برای افرادی که از نقص ایمنی رنج می برند مفید باشد، همانطور که در مورد بیماران مبتلا به ایدز صدق می کند. به نظر می رسد مطالعات انجام شده در بیمارستان دانشگاه رن این فرضیه را تأیید می کند: اگر وضعیت عمومی بیماران را بهبود بخشد، در عین حال خطر ابتلا به بیماری های فرصت طلب را کاهش می دهد.

شیتاکه چه نقشی در برابر ویروس پاپیلومایی یا همان HPV دارد؟

مطالعات اخیر نشان داده است که از ترکیبات فعال شیتاکه در افراد آلوده به ویروس پاپیلومای (HPV) با ایجاد یک پاسخ ایمنی تنظیم شده، محرک ایمنی و محافظت کننده است. تحقیقات زیادی در مورد این قارچ انجام شده است. در سال 2014، محققان دانشگاه تگزاس نتایج امیدوارکننده‌ای را در رابطه با ترکیب دیگری که از شیتاکه استخراج شده بود ارائه کردند: AHCC ترکیب مرتبط با هگزوز فعال)، که نشان داده شد می‌تواند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را از بین ببرد. این پاسخ ایمنی در مورد عفونت با ویروس آنفولانزا، هپاتیت C، تبخال، هپاتیت B و HIV نیز صدق می کند. به عبارت دیگر قارچ شیتاکه با تحریک سیستم ایمنی به جهت درمان تمامی عفونت های ویروسی عمل می کند. امروزه قارچ شیتاکه به صورت تجربی برای تحریک سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان نیز استفاده می شود. برای درمان عفونت های ویروسی مثل HPV با قارچ شیتاکه روزانه ۵ گرم از قارچ را به مدت حداقل ۶ ماه در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ارزش غذایی شیتاکه

شیتاکه بسیار کم کالری است: 0.02 درصد چربی،. همچنین منبع ویتامین های گروه B، مس، سلنیوم و روی است.
همچنین به دلیل غنی بودن از ویتامین ها و مواد معدنی شناخته شده است. ترکیبات اصلی مورد علاقه عبارتند از:
• لنتینان؛
• اریتادنین؛
• ارگوتیونئین؛
• ویتامین های گروه B مثل B1، B2، B3،  B5 و B12؛
• ویتامین D2؛
• مواد معدنی شامل کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم و روی.

خطرات و عوارض جانبی شیتاکه

شیتاکه نباید تازه، خشک یا نپخته مصرف شود. ممکن است ظرف 24 ساعت پس از مصرف باعث عدم تحمل یا آلرژی شود توصیه می شود شیتاکه را پس جوشاندن آن به مدت 20 دقیقه میل کنید تا خیالتان از خطر عوارض جانبی آسوده باشد.
موارد منع مصرف
متخصصان طب طبیعی توصیه می‌کند افراد مبتلا به بیماری کرون، بیماری‌های خودایمنی یا پیوند عضو از مصرف شیتاکه خودداری کنند.

قارچ شیتاکه برای چه کسانی خوب است؟

  • اگر مبتلا به عفونت های ویروسی مثل زگیل تناسلی و تبخال تناسلی هستید
  • اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم و متعادل و در عین حال قدرتمند هستید.
  • اگر دوست دار حیوانات هستید قارچ شیتاکه جایگزین خوبی برای گوشت است.

منابع:

https://www.femmeactuelle.fr/sante/medecine-douce/champignon-shiitake-vertus-sante-32325

مرکز خرید قارچ شیتاکه در ایران: https://ganoderm.ir