فیلم اخت‌الرضا اولین تولید رسانه‌ای مشترک دو آستان مقدس است به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فیلم اخت‌الرضا اولین تولید رسانه‌ای مشترک دو آستان مقدس است  به گزارش خبرنگار هاریکا، مجتبی طباطبایی در حاشیه اکران فیلم خود در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس هاریکا کوهسنگی […]

فیلم اخت‌الرضا اولین تولید رسانه‌ای مشترک دو آستان مقدس است

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فیلم اخت‌الرضا اولین تولید رسانه‌ای مشترک دو آستان مقدس است  به گزارش خبرنگار هاریکا، مجتبی طباطبایی در حاشیه اکران فیلم خود در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس هاریکا کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: فیلم اخت‌الرضا در حد بضاعت ناچیز ماست نه آنچه درخور حضرات معصومین باشد. کار سختی‌های خود را داشت. یک تیم همراه داشتیم که توانستیم کار را به این مرحله برسانیم.
وی بیان کرد: عوامل ما علاوه بر قم از شهرهای مختلف حضور داشتند و حتی چند نفر از عوامل ما اهل تسنن بودند. کار صرفاً قمی نیست. بسیاری از هنروران با جان و دل و بدون دریافت هزینه کنار ما بودند. از بازیگران فیلم راضی هستم و از عهده نقش برآمدند.
طباطبایی با بیان اینکه در پروسه تحقیق و پژوهش مستندات تاریخی کم بود و حساسیت نیز وجود داشت، عنوان کرد: افراد دیگری قرار بود در خصوص حضرت معصومه (س) کار بسازند که انجام نشده بود اما به تبرک این دو آستان کار انجام شد. ما یک گردآوری ۶ ماهه داشتیم. منابع و روایات متعدد و مختلف بود. یک یا دو سال تحقیق و نگارش انجام دادیم.
کارگردان فیلم اخت‌الرضا گفت: فیلم مقداری نزدیک به مستند است. تلاش ما این بود از تخیل دراماتیک خودمان استفاده نکنیم و حرفی را بزنیم که نزدیک به واقعیت باشد. در فیلمنامه‌ای که تولید شد مشاوران مختلفی داشتیم که تأیید اولیه را دادند و وارد تولید شدیم. کار بسیار سخت بود و اینکه مجاب کنیم اجازه تولید کار داده شود نیز سخت‌تر بود.
وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این بود رعایت لازم را داشته باشیم و سراغ احساسی کردن کار نرویم، بنابراین جنبه مستند آن قوی‌تر است. تلاش کردیم مستندات تاریخی لحاظ شود.
طباطبایی در خصوص زمان اکران فیلم گفت: این اکران هنوز با اکران اصلی فاصله دارد. قرار است در سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم که در هاریکاماه است، رونمایی و اکران محدود یکی، دو هفته‌ای در سینماهای سطح کشور انجام شود. فیلم به عربی ترجمه شده و قرار است در عراق و چند کشور عربی اکران شود که مقدمات آن در حال انجام است. فیلم برای زبان‌های مختلف نیز زیرنویس خواهد داشت.
کارگردان فیلم اخت‌الرضا با اشاره به اینکه فیلم اخت‌الرضا اولین تولید رسانه‌ای مشترک دو آستان مقدس است، تصریح کرد: آستان‌های مقدس پتانسیل بالقوه و انرژی فراوانی دارند که یکی از رسالت‌های آن‌ها تولید کار فرهنگی است. باید ملاحظات رسانه‌ای و همچنین ملاحظات اعتقادی و محتوایی را لحاظ کنیم و اتفاقات را رقم بزنیم. تولید چنین آثاری می‌تواند این اتفاق خوب را رقم بزند تا خلأ وجود کار در خصوص ائمه پر شود.
در ادامه مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) اظهار کرد: بنیاد امام رضا (ع) حرکتی را در حوزه جریان فرهنگ رضوی شروع کرده تا از فضای سینما، تئاتر و فضاهای فرهنگی هنری استفاده کند. امسال توفیق پیدا کردیم ۶۰ سال سینمای ایران را به نمایش بگذاریم و از فیلم‌هایی که به حوزه آستان مقدس معصومین ارادت دارند، تقدیر کنیم.
وی بیان کرد: فیلم اخت‌الرضا روایت تاریخی از ورود حضرت معصومه (س) به ایران و اتفاقات داخل ایران است. باید داستان فیلم مبتنی بر سیره باشد و بازنگری شود. در عین حال که روایت می‌تواند احساسی باشد اما ابعاد ورود حضرت معصومه (س) به ایران باید مبتنی بر عقلانیت تشیع بازنمایی شود. امیدوارم در ساخته‌های بعدی سیره فرهنگ رضوی و حضور زنان در رویکرد مبارزاتی در تاریخ تشیع بیشتر تقویت شود.
فیلم اخت‌الرضا به کارگردانی مجتبی طباطبایی در سال ۱۴۰۱ تولید شده است. مجتبی طباطبایی و جعفر ادیب تهیه‌کننده و مصطفی نیکزاد نویسنده این اثر هستند. محمد قمرزاده، عطا منتظری و محسن ساجدی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. امیدوارم براتون خبر   فیلم اخت‌الرضا اولین تولید رسانه‌ای مشترک دو آستان مقدس است براتون مفید بوده باشه

 
2023-05-24 15:05:59