عنصر مشترک بین استخوان انسان و فولاد سنگ منگنز فلزی مشابه به آهن و به رنگ نقره ای است که خاصیت شکنندگی و سختی بالای آن باعث شده تا موارد مصرف گوناگونی در صنایع داشته باشد. از اصلی ترین مصرف کنندگانی که قیمت سنگ منگنز برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است می توان […]

عنصر مشترک بین استخوان انسان و فولاد

سنگ منگنز فلزی مشابه به آهن و به رنگ نقره ای است که خاصیت شکنندگی و سختی بالای آن باعث شده تا موارد مصرف گوناگونی در صنایع داشته باشد. از اصلی ترین مصرف کنندگانی که قیمت سنگ منگنز برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است می توان به صنایع ذوب آهن، صنایع فولاد سازی، صنعت باتری سازی، صنایع ساخت انواع فروآلیاژ و…اشاره کرد.

اگر سروکارتان با صنایع فولاد سازی، آهن آلات و… باشد، احتمالا نام سنگ منگنز را شنیده اید. یکی از مواد اولیه بسیار مهم در تولید محصولات صنعتی که به دلیل خواص بی نظیر خود بسیار مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است. بازار خرید سنگ منگنز از آن جهت که محصولی بسیار کاربردی و در عین حال مقرون به صرفه است، شرایط ایده آل و خوبی دارد. از مهم ترین خواص سنگ منگنز می توان به سرعت کم آن برای رسیدن به نقطه جوش اشاره کرد. سنگ منگنز در صورتی که در مجاورت هوا و اکسیژن قرار گیرد با تغییر رنگ مواجه شده و کمی تیره و کدر می شود. قیمت سنگ منگنز نیز همانند بسیاری از مواد اولیه صنعتی بر اثر عوامل مختلف می تواند نوسانی و همراه با تغییراتی باشد. در این مطلب قصد داریم با سنگ منگنز، خواص و عوامل موثر بر قیمت آن بیشتر آشنا شویم.

یکی از ترکیبات رایجی که می توان آن را به وفور در طبیعت یافت کرد، منگنز است. سنگ منگنز را می توان به طور انبوه از طبیعت استخراج کرده و از آن برای مصارف گوناگون صنعتی استفاده کرد. جالب است بدانید که یکی از خواص بی نظیر منگنز، بهبودی در وضعیت استخوان های انسان هاست. در واقع همه ما برای زنده ماندن به مقادیری از منگنز در بدن خود نیاز داریم. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که انباشته شدن بیش از حد منگنز در بدن می تواند تا حد زیادی مضر بوده و خطر ابتلا به مرگ را نیز افزایش دهد.

علاوه بر این، کارخانجات صنعتی برای تولید انواع و اقسامی از محصولات صنعتی خود به وجود سنگ منگنز نیاز دارند. به همین جهت است که سنگ منگنز را عنصری مشترک میان استخوان انسان و فولاد به شمار می آورند. سنگ منگنز با خواص خود می تواند هم در سلامتی انسان ها و هم در افزایش مقاومت و استحکام بسیاری از کالاهای صنعتی نقش داشته باشد.

 

 

مشخصات سنگ منگنز

سنگ منگنز یک عنصر فعال در زمین است و از لحاظ میزان سختی و شکنندگی نسبت به آهن در رتبه بهتری قرار دارد. ( سخت تر و شکننده تر است.) سنگ اصلی فلز منگنز، پیرولوزیت است و آن را از طریق احیای سنگ های معدنی به دست می آورند. از مشخصات فیزیکی و شیمیایی سنگ منگنز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدد اتمی 25
  • وزن اتمی 94.54
  • فلزی غیر قابل انعطاف
  • می توان آن را در بافت بدن اغلب جانوران و گیاهان یافت کرد.
  • یون های اصلی سازنده منگنز خاصیت پارامغناطیسی دارند.
  • نقطه ذوب 1246 درجه سانتی گراد
  • ساختار کریستالی به شکل مکعبی

منگنز را می توان با انواع و اقسام فلزات همچون آهن ترکیب کرده و از آن آلیاژهایی بسیار پرکاربرد ساخت. میزان مصرف سنگ منگنز در هر صنعتی متفاوت از دیگری است. یکی از کاربردهای ویژه سنگ منگنز، ساخت و تولید انواع قوطی نوشابه است. علاوه بر این، در صنعت ساخت آجر، تولید کود شیمیایی، ساخت سفال، تولید خوراک دام و طیور و ساخت انواع الکترود جوشکاری از سنگ منگنز به وفور استفاده می شود.

 

عوامل موثر بر قیمت سنگ منگنز

قیمت سنگ منگنز بسته به خلوص محصول و شرایط عرضه کالا در بازار داخلی بسیار نوسانی و متغیر است. صنعتگرانی که به طور خاص برای چرخه تولیدات خود به این محصول نیاز دارند، می بایست برای استعلام قیمت روز سنگ منگنز به فروشگاه های آنلاین معتبر مراجعه کنند. قیمت مواد اولیه صنعتی از جمله سنگ منگنز به دلیل تورم های تحمیل شده بر بازار داخلی، تعرفه ثابت و مشخصی ندارند.

از این رو نمی توان تحلیل درستی از وضعیت قیمت ها در بازار داد. اما از آن جایی عوامل متعددی در قیمت گذاری سنگ منگنز نقش دارند، می توان با شناسایی این عوامل و بررسی آن ها، تا حدودی قیمت روز سنگ منگنز را پیش بینی کرد. اما این عوامل چه هستند؟

  • اقتصاد کشورهای بزرگ تولید کننده همچون کشور چین نقش مهمی در تعیین قیمت سنگ منگنز در بازار جهانی دارد. تورم و افزایش قیمت ها یا کاهش چند درصدی هزینه ها به طور مستقیم متاثر از وضعیت بازار جهانی است.
  • میزان عرضه و تقاضا برای خرید سنگ منگنز عامل بسیار مهم دیگری است که در نرخ نهایی سنگ منگنز موثر است.
  • میزان خلوص محصول و کیفیتی که به مشتریان ارائه می شود نیز در قیمت سنگ منگنز تاثیرگذار است.
  • محل استفاده از سنگ منگنز و کاربری که از آن انتظار می رود.
  • نرخ ارز و دلار و نوساناتی که در آن ایجاد می شود.
  • شرایط ارسال محصول، وزن بسته بندی ها و…