عربستان در پی تصاحب جایگاه ایران در «کن»/پاسخ سینمایی به یک توهین به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری عربستان در پی تصاحب جایگاه ایران در «کن»/پاسخ سینمایی به یک توهین  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی نشست رسانه‌ای معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با موضوع تشریح […]

عربستان در پی تصاحب جایگاه ایران در «کن»/پاسخ سینمایی به یک توهین

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری عربستان در پی تصاحب جایگاه ایران در «کن»/پاسخ سینمایی به یک توهین  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی نشست رسانه‌ای معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با موضوع تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲، با حضور رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی فارابی و اهالی رسانه بعدازظهر امروز سه‌شنبه ۱۰ خردادماه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
این نشست با تسلیت حادثه متروپل آبادان، تسلیت سالروز وفات حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد و تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و دهه کرامت آغاز شد و مدیر روابط عمومی فارابی با اشاره به سند چشم‌انداز فارابی که بر روی تارنمای این بنیاد بارگذاری شده از سیاست شفافیت نهاد ملی سینمای ایران در دوره اخیر و برگزاری این نشست برای اولین بار در حوزه مدیریت بین‌الملل سینمای ایران در راستای شفافیت به صحبت پرداخت.
در ادامه رائد فریدزاده نیز با تسلیت واقعه متروپل به هموطنان و مردم شریف آبادان اظهار داشت: این نشست در راستای وظیفه پاسخگویی و شفاف سازی در دوران جدید مدیریت فارابی برنامه‌ریزی شد تا درباره طرح تحول سینمای ایران در عرصه بین‌المللی با اهالی رسانه نکاتی را در میان بگذاریم. ما به عرضه بین‌الملل آثار فکر کرده‌ایم و برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که بخشی از آن در جشنواره کن اتفاق افتاد.
او ادامه داد: در تحلیل جشنواره‌های جهانی باید بدانیم که بازارهای جهانی همچون بازار فیلم برلین ارتباطی از نظر دیدگاه با این جشنواره ندارد. بازار از نظر فکری و حتی تیم اجرایی با جشنواره متفاوت است و حتی دبیر اجرایی مجزا هم دارد. بازار فیلم کن همیشه وجود داشته و کشورها به صورت دولتی و خصوصی در این بازار حضور دارند. این بازار امکان گفتگو را برای سینماگران و شرکت‌های پخش فیلم در سراسر دنیا فراهم می‌کند تا در حوزه مارکت و صنعت بتوانند آثار خود را عرضه کنند
فریدزاده افزود: به همین دلیل بخش بین‌الملل به معاونت‌های بنیاد سینمایی فارابی اضافه شد تا بتوانیم سهم بیشتری از بازارهای جهانی کسب کنیم. تجاری‌سازی در سینمای ایران باید از شعار به عمل تبدیل شود که البته این موضوع نیاز به زمان دارد. تولید مشترک در کشورهای مختلف بر اساس ذائقه‌های مورد نظر قرار گرفته است. نیروی انسانی خلاق باید بداند که در عرضه بین‌الملل چگونه فعال باشد و مناسبات و تعاملات جهانی را بشناسند. اگر می‌خواهیم به واقع صنعت سینما را در ایران داشته باشیم باید استاندارها را بیاموزیم و با محصولات دیگر کشورها رقابت کنیم.
عربستان می‌خواست جای ایران را در کن بگیرد
فریدزاده با اشاره به خیز کشورهای منطقه برای رسیدن به جایگاه ایران و گرفتن جایگاه سینمای ما در دنیا گفت: کشورهای بسیاری پاویون و چتر سینمای خود را دارند و چتر سینمای ایران سالیان سال با همسایگی اسپانیا و ایتالیا در این رویداد حاضر می‌شود. کشورهایی هم وجود داشتند که می‌خواستند جای ایران را بگیرند. از جمله عربستان سعودی امسال با هزینه‌های گزافی که انجام داده بود در مکان خوبی جانمایی کرده و با هزینه‌های میلیون دلاری در بازار کن خودنمایی می‌کرد. در کنار عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی نیز برنامه‌های تشویقی زیادی داشت که فیلم‌های زیادی به صورت تولید مشترک با کشورهای دیگر ساخته و بتوانند به قطب سینمای منطقه تبدیل شوند. باید توجه داشت که با اندکی غفلت، ممکن است جایگاه معتبر سینمای ایران در دنیا از دست برود.
او ادامه داد: حضور ما باید مثمرثمر باشد و هر سال باید این حضور تقویت شود و اگر نقدی هم هست اتفاقاً باید نسبت کیفیت حضور ما در این رویدادها باشد در حالی که امسال کلاً دو نفر در بازار کن و چتر سینمای ایران حضور داشتیم که این قطعاً باید در سال‌های آینده تقویت شود. ما دیگر نباید با حداقل‌ها در این جشنواره‌ها حضور داشته باشیم و باید برای اثبات جایگاه خود هزینه کنیم. اما با این حال و با یک بودجه کم، توانستیم جلسات زیادی را برگزار کنیم که دستاوردهای خوبی برای سینمای ایران داشته است.
وی در پایان بخش اول صحبت‌های خود گفت: حضور فناوری‌های نوین در جشنواره کن خیلی چشم گیر بود و فیلم‌های کوتاه و مستند زیادی در این زمینه ساخته شده بود. شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان می‌توانند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.
در ابتدای بخش دوم این نشست، مدیر روابط عمومی فارابی اظهار داشت: همه ما در حال تمرین گفت‌وگو بر مبنای سیاست شفافیت مدیریت جدید فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران هستیم. در مدت ۱۰ روز برگزاری جشنواره بسیاری از همکاران ما در رسانه‌های مختلف به تولید مطلب از جنبه‌های مختلف جشنواره کن و حتی نقد عملکرد فارابی پرداختند که این نشست برنامه‌ریزی شد تا دوستان پاسخ تمامی نقدهای خود را دریافت کنند اما برخی از دوستان ترجیح دادند تا بجای استفاده از این فرصت همچنان در یک فضای یک سویه به نقد بپردازند.
در ادامه این نشست رائد فریدزاده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع‌گیری‌های انجام شده توسط مقامات سینمایی در خصوص حواشی جشنواره کن گفت: من در خصوص تفکیک جشنواره و بازار فیلم در جشنواره‌ها، موضع رسمی سینمای ایران و موضع بنیاد سینمایی فارابی اشاره و اعلام کردم که بازار جشنواره متفاوت از خود جشنواره و سیاستگذاری‌های آن است.
او در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چند نفر از بنیاد سینمایی فارابی در بخش بازار کن حضور داشتند گفت: درباره تعداد افراد هم باید بگوییم که من و یکی از همکارانم در این جشنواره و از طرف بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتیم. در طول ١٠ روز جشنواره کن تمام تمرکز بر ایجاد ظرفیت‌های جدید از طریق گفتگوهای دوجانبه بود و ۱۱ شرکت حاضر در چتر سینمای ایران و فارابی این دیدارها را انجام می‌دادند. سازمان سینمایی سوره، برادران دالوند و آقای اطبایی هم به صورت مستقل در این جشنواره حاضر بودند.
او اظهار داشت: هزینه فارابی در جشنواره کن امسال نسبت به سال‌های گذشته به نصف رسیده است. البته این امر مبارکی نیست، حضور دو نفر یعنی عملاً از دست دادن بسیاری از فرصت‌ها در خالی که کشورهای دیگر بسیار قدرتمند حاضر می‌شوند.
دلیل تأخیر موضع‌گیری سازمان سینمایی علیه «عنکبوت مقدس» چه بود؟
فریدزاده در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که خواست موضع او را درباره فیلم عنکبوت مقدس بیان کند، گفت: من فیلم عنکبوت مقدس را به دلایل متعددی ندیدم. سایت بلیت فروشی جشنواره فیلم کن هک شد و به همین دلیل تعداد محدودی از مهمانان و خبرنگاران توانستند فیلم‌ها را ببینند. از طرف دیگر من به دلایل متعددی نتواستم این فیلم را ببینم که بخشی از به دلیل مشغله کاری ما در چتر سینمای ایران بود و بخشی دیگر نیز به عدم علاقه شخصی من برای دیدن این فیلم برمی‌گشت. اما با نظراتی که خود غربی‌ها درباره این فیلم داده‌اند، می‌شود درباره آن صحبت و قضاوت کرد. به عنوان یک فردی که زاده مشهد هستم، باید بگویم اگر کسی فکر می‌کند با حقارت ذاتی می‌تواند به امام رضا (ع) توهین کند، این یک ایده و خیال واهی است. ساحت امام هشتم والاترین از این است که بتوان با یک فیلم به آن توهین کرد. این افراد فقط می‌توانند مومنان و دوستان این حضرت را عصبانی کنند و خود کارگردان هم به این موضوع اشاره داشته که این قصد را دارد.
او با اشاره به موضع‌گیری اخیر سازمان سینمایی گفت: باید درباره فیلم صحبت می‌شد و بعد بیانیه داده می‌شد و این احتیاج به جلسه‌ای داشت که بعد از حضور من در ایران این جلسه برگزار شد و فردای بازگشت ما این بیانیه صادر شد.
قرائت رسمی از ساحت مقدس امام هشتم در «بدون قرار قبلی»
همچنین احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اینکه ساحت فیلمی توهین آمیز نظیر «عنکبوت مقدس» قطعاً توسط ارکان سینمای ایران محکوم خواهد بود، اظهار داشت: متاسفانه در چند روز اخیر به گونه‌ای روایت شده که انگار «عنکبوت مقدس» نماینده سینمای ایران در جشنواره کن بوده است، در حالی که اصلاً اینگونه و این قرائت توهین آمیز و شیطنت‌آمیز درباره ساحت مقدس علی بن موسی الرضا توسط تمام ارکان سینمای ایران محکوم است و در عین حال یک قرائت رسمی از میزان عشق و علاقه و ارادت مردم ما به امام هشتم به نام «بدون قرار قبلی» ساخته که پیشنهاد می‌کنیم همزمان با آغاز اکران عمومی آن از هفته آینده تمام کسانی که از هتک حرمت دلشان به درد آمده برای ادای احترام به ساحت مقدس امام رضا (ع) به تماشای آن بنشینند.
فریدزاده در بخشی دیگر از صحبت‌هایش اشاره کرد: فیلم «عنکبوت مقدس» هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد و تولید مشترک چند کشور غربی است و ما نباید پاسخگوی حضور این فیلم در جشنواره کن باشیم.
بستر تولیدات مشترک با دیگر کشورها تسهیل شود
او ادامه داد: دستاوردهای خوبی در بازار کن داشته‌ایم و این حضور نه فقط برای بنیاد سینمایی فارابی، بلکه برای تمام سینمای ایران مثمرثمر بوده است. از طریق همین فضاها، باید تولید مشترک را جدی بگیریم و فضا و بستر تولیدات مشترک با دیگر کشورها تسهیل شود.
معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به اینکه چه تعداد جلسه در چتر سینمای ایران برگزار شده است، گفت: ۱۰۰ دیدار که در خبرها آمده و به آن اشاره شده که فقط توسط معاونت بین‌الملل فارابی انجام نشده و دوستان دیگری هم در زیر چتر سینمای ایران بودند که این جلسات را برگزار کردند. به زودی تمام جزئیات جلسات انجام شده در بازار کن منتشر خواهد شد تا رسانه‌ها در روند این جلسات و دستاوردهای آن قرار گیرند.
او اظهار کرد: به واقع در تمام مدت ۱۰ روز برگزاری بازار جشنواره کن کار ما، برگزاری جلسه بود و دائماً در حال برگزاری جلسه و نشست‌های مشترک بودیم.
فریدزاده با اشاره به وظیفه بنیاد سینمایی فارابی برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: طبق آیین‌نامه موجود، بنیاد سینمایی فارابی مکلف به برپایی برگزاری چتر سینمای ایران در بازار جشنواره‌های فیلم کن، برلین و شانگهای شده و موظف است که این برنامه را در این جشنواره‌ها برگزار کند.
شرکت‌های فیلمسازی خارجی برای تولید مشترک با ایران توسط آمریکا تهدید شده‌اند
معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی درباره تولیدات مشترک با دیگر کشورها و رویه موجود آن، گفت: مشکلات متعددی از جمله تحریم‌ها برای همکاری با شرکت‌های فیلمسازی خارجی وجود دارد. بارها قراردادی بسته شده اما این شرکت‌ها توسط آمریکا تهدید شده و در تنگنا قرار گرفته‌اند که با ایران قطع همکاری کنند.
او با اشاره به انجام چند تولید مشترک طی سال‌های گذشته، ادامه داد: قرار بود که با چین تولید مشترکی داشته باشیم و فیلمنامه‌ای هم توسط یکی از فیلمنامه‌نویس‌ها و کارگردان‌های خوب ما نوشته شد اما به دلیل تغییراتی که در این شرکت چینی به وجود آمد، این شرکت از آن همکاری مشترک صرف‌نظر کرد.
توافقات نهایی با صربستان و پاکستان برای تولید مشترک
او افزود: با کشور صربستان برای انجام یک فیلم سینمایی به توافقاتی رسیده‌ایم که بعد از اتمام مراحل آن، اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین درباره شخصیت علامه اقبال لاهوری با پاکستان قرار بر تولید مشترک داریم.
فریدزاده ادامه داد: تولیدات مشترکی را هم با کشور ارمنستان در دستور کار داریم و با مقامات فرهنگی کشور پرتغال هم صحبت‌هایی به انجام رسیده است و همه این موارد در قالب کارگروه بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی همچنین درباره واکنش کشورهای دیگر نسبت به تغییر زمان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: فرصت خوبی بود که نمایندگان جشنواره فجر برای انتخاب فیلم حضور می‌داشتند ولی ما در آنجا صحبت کردیم و از وزرای فرهنگ کشورهایی که دیدار داشتم برای شرکت در جشنواره فجر دعوت کردیم و گفتند که حضور خواهند داشت. در این دیدارها اعلام شد که صرفاً تاریخ جشنواره جهانی فجر عوض شده است و دعوت از فیلم و نهادها برای حضور در بخش بین‌المللی فیلم فجر با استقبال مواجه می‌شد.
معاون بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی همچنین در مورد اینکه زمان خروجی مذاکرات و اقدامات انجام شده در کن چه زمانی خواهد بود گفت: سوال خوبی است کارهای بین‌المللی هم زمانبر است و هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه است اما با اقدامات صورت پذیرفته خوش بین هستیم که امسال بیش از هر سال دیگری با دست پر برگشته‌ایم. خروجی این اقدامات از روز بازگشت پیگیری شده و امیدواریم ثمرات را آن به زودی در سینمای ایران شاهد باشیم.
فریدزاده در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: در هماهنگی با معاون نظارت و ارزشیابی مقرر شده، پخش‌کننده‌هایی که می‌خواهند فیلم‌های خود را به جشنواره‌های خارجی بدهند تسریعی در کار بازبینی فیلم‌ها صورت گیرد. امیدوارم براتون خبر   عربستان در پی تصاحب جایگاه ایران در «کن»/پاسخ سینمایی به یک توهین براتون مفید بوده باشه

 
2022-05-31 22:09:01