ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان ها ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان ها زباله های فعلی، ساخت و ساز، بازسازی، تعمیرات، گودبرداری هستند که همه ما در نقاط مختلف شهر شاهد آن هستیم. ضایعات تخریب ساختمان، اگرچه طلای کثیف نامیده می شود، یکی از مهم ترین آلاینده های زیست محیطی در سراسر جهان است. اهمیت تخریب […]

ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان ها

ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان ها زباله های فعلی، ساخت و ساز، بازسازی، تعمیرات، گودبرداری هستند که همه ما در نقاط مختلف شهر شاهد آن هستیم. ضایعات تخریب ساختمان، اگرچه طلای کثیف نامیده می شود، یکی از مهم ترین آلاینده های زیست محیطی در سراسر جهان است.

اهمیت تخریب ساختمان های ضایعات به عنوان یک منبع ارزشمند، کارشناسان و فعالان صنعت ساختمان را بر آن داشته تا راهی برای استفاده مجدد و بازیافت این زباله ها بیابند.

ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان ناشی از ساخت، تعمیر، بازسازی یا تخریب سازه های مختلف اعم از ساختمان، مسکونی، اداری، تجاری و غیره که شامل آجر، شیشه، پلاستیک، فلزات و بسیاری از مصالح دیگر می باشد.

دلایل بازیافت ضایعات تخریب ساختمانی

حجم بالای زباله های تولیدی در شهرها و اشغال فضاهای بزرگ برای دفع آن و همچنین افزایش تصاعدی هزینه ها و مصرف انرژی برای بازتولید آن از مهم ترین دلایلی است که نیاز به بازیافت این زباله ها را نشان می دهد. علاوه بر آسیب های جبران ناپذیر این زباله ها به محیط زیست و زوال منظر شهری، دلیل دیگری است که هر فردی را به فکر استفاده مجدد از این زباله ها می اندازد.

دلایل ضایعات تخریب ساختمان بازیافت اصولاً برخی از افراد به عنوان خریداران زباله تخریب عمل می کنند و زباله های خود را مستقیماً از محل ساخت و ساز و تخریب خریداری می کنند تا هزینه های حمل و نقل خود را کاهش دهند.

تخریب ساختمان های زباله در حال حاضر در سراسر جهان و همچنین در برخی نقاط ایران از جمله تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، ساری، اراک و غیره در حال انجام است تا بتوان از این منابع ارزشمند استفاده مجدد و ساخت و ساز کرد. هزینه ها را می توان کاهش داد. هزینه ها

قیمت روز هر کیلو این زباله ها بر اساس قیمت جهانی تخریب ساختمان های زباله و قیمت دلار در ایران است و می تواند افراد زیادی را مشغول به کار کند.

انواع نخاله های ساختمانی

نخاله های ساختمانی بسته به نوع سازه، تخریب یا ساخت انواع نخاله های ساختمانی دارند که می توان آنها را به صورت زیر طبقه بندی کرد:

بتن، شیشه، فلزات آهنی، فلزات غیرآهنی، آجر و کاشی، مواد قیری، گچ و بقایای مختلف.
عایق، میخ، خطوط برق، میلگرد، کنده درخت و زباله به عنوان زباله های حاصل از آماده سازی پروژه های ساختمانی
آجر، بتن، سنگ ساختمانی، گچ، چوب، پلاستیک و فلزات.
کف، شیشه، گچ، سرامیک، سیمان، گچ
رایج ترین کاربردهای تخریب ساختمان

در بسیاری از کشورهای پیشرفته، زباله های ساختمانی بازیافت به دلیل مشکلات زیست محیطی مانند کمبود منابع و دفن زباله همواره مورد توجه قرار می گیرند و کشورهای مختلف با توجه به نیاز خود از این زباله ها به روش های مختلف استفاده می کنند.تحقیقات نشان می دهد که استفاده مجدد از زباله های ساختمانی به طور قابل توجهی باعث صرفه جویی در انرژی، آب و مواد معدنی می شود و در کل هزینه های بازسازی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. رایج ترین کاربردهای تخریب ساختمان عبارتند از:

تولید بتن
محوطه سازی
راهسازی
زیرساخت های جاده ای
ایجاد پارک ها و فضای سبز شهری
بازیافت ضایعات تخریب ساختمانی در ایران

اگرچه 95 درصد زباله های تولید شده در ساخت و سازهای معمولی بازیافت هستند، اما هر کشور مقررات خاص خود را برای بازیافت یا محل دفن زباله دارد. متاسفانه در کشور ما آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما بررسی ها چندان امیدوارکننده نیست و نشان می دهد که میزان زباله های ساختمانی بازیافت در کشور ما در سال های اخیر کمتر از یک درصد بوده است که توجه بیشتری را می طلبد.

طبق بررسی های انجام شده، 85 درصد زباله های ساختمانی بازیافت در ایران شامل بتن، انواع بلوک و آجر، خاک، ملات و گچ است که با بازیافت علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، هزینه تولید این مواد اولیه نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. ..