استفاده از ترکیبات و افزودنی‌های مختلف در صنایع غذایی معمولا با هدف بهبود کیفیت مواد غذایی و ماندگاری بهتر آن‌ها صورت می‌گیرد. این افزودنی‌ها موجب بهبود خواص محصولات غذایی، افزایش مدت نگهداری آن‌ها و هر چیزی که با بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در ارتباط است می‌شود. ما در این مطلب سعی داریم در مورد اینکه صنایع غذایی از چه افزودنی هایی برای خشک کردن میوه ها استفاده می کنند صحبت کرده و چند مورد از این افزودنی‌ها را برای آشنایی بیشتر شما معرفی کنیم.

استفاده از ترکیبات و افزودنی‌های مختلف در صنایع غذایی معمولا با هدف بهبود کیفیت مواد غذایی و ماندگاری بهتر آن‌ها صورت می‌گیرد. این افزودنی‌ها موجب بهبود خواص محصولات غذایی، افزایش مدت نگهداری آن‌ها و هر چیزی که با بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در ارتباط است می‌شود. ما در این مطلب سعی داریم در مورد اینکه صنایع غذایی از چه افزودنی هایی برای خشک کردن میوه ها استفاده می کنند صحبت کرده و چند مورد از این افزودنی‌ها را برای آشنایی بیشتر شما معرفی کنیم.

آبتین شیمی یکی از بزرگترین تأمین‌کنندگان انواع مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع غذایی محسوب می‌شود که محصولات خود را با ضمانت کیفیت کالا و گارانتی به مصرف‌کننده عرضه می‌کند شما می‌توانید برای خرید مونوسدیم گلوتامات که یکی از معروف‌ترین افزودنی‌ها در صنایع غذایی است، به سایت این مجموعه مراجعه کنید و از یک خرید رضایت‌بخش بهره‌مند شوید.

 

افزودنی‌های مورد استفاده برای خشک کردن میوه

حتما برای شما هم این سوال مطرح شده که صنایع غذایی از چه افزودنی هایی برای خشک کردن میوه ها استفاده می کنند؟ در این بخش تعدادی از مهمترین افزودنی‌های پرکاربرد در صنایع غذایی را معرفی می‌کنیم که در فرایند خشک کردن میوه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1- سولفور دی اکسید

اکثر میوه‌های خشک شده حاوی مقادیر مشخصی از محلول سولفات یا سولفور دی اکسید هستند. این ترکیب یک گاز نامطبوع است که از سوختن نفت یا زغال تولید شده و بعنوان ضدعفونی‌کننده، سفید کننده و یا نگهدارنده در صنایع غذایی کاربرد دارد. در فرآیند خشک کردن میوه از این ترکیب معمولا برای حفظ طعم و رنگ میوه استفاده می‌شود.

محلول سولفات به دلیل برخورداری از خواص ضد میکروبی و قدرت جلوگیری از اکسیداسیون، در زردآلو، انجیر و سایر میوه‌های خشک شده به‌عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود. دی اکسید گوگرد یکی از نام‌آشناترین انواع سولفیت است که نقش نگهدارنده در صنایع غذایی داشته و معمولا برای همه افراد مصرف آن بی‌ضرر نیست.

2- سیتریک اسید

سیتریک اسید یک اسید محلول در انواع مرکبات نظیر پرتقال، لیمو و میوه‌هایی از این قبیل است که مصرف آن به‌صورت خوراکی هیچ مانعی نداشته و بسیار رایج است. این ترکیب در صنایع غذایی کاربرد فراوانی داشته و به دلیل عدم وجود قند و چربی در آن، موجب چربی سوزی نیز خواهد شد.

اسید سیتریک به دلیل برخورداری از مزه ترش، در صنایع غذایی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌عنوان یک افزودنی در فرآیند خشک کردن میوه نیز کاربرد دارد. از این اسید برای حفظ طعم و رنگ میوه خشک استفاده می‌کنند.

3- سدیم متا بی سولفیت

این ترکیب شیمیایی نیز در اکثر غذاها، نوشیدنی‌ها، محصولات آرایشی بهداشتی و میوه‌های خشک شده به‌عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی استفاده می‌شود و قابلیت این را دارد که رنگ و طعم محصولات را حفظ کند و موجب تقویت آن شود. با توجه به مزایای بسیار زیاد سدیم متا بی سولفیت، این ترکیب به‌صورت گسترده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- مونو سدیم گلوتامات

مونو سدیم گلوتامات نیز از افزودنی‌های مطرح در صنایع غذایی است که عطر و طعم مواد غذایی را تقویت کرده بدون اینکه از کیفیت مواد کاسته شود. این محصول معمولا از محصولات وارداتی کشور چین است که می‌توانید نمونه اصل و باکیفیت‌ آن را توسط شرکت آبتین شیمی خریداری کنید.

این شرکت عرضه کننده انواع ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در صنایع غذایی بوده که به شما اطمینان می‌دهد بهتر محصول را با بهترین قیمت به مشتری عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای خرید انواع مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف با واحد فروش این مجموعه در ارتباط باشید.

علاوه بر این دو ماده، برای خشک کردن میوه‌های تازه و نگهداری طولانی مدت آن‌ها از ترکیباتی نظیر سوربات پتاسیم، محلول قند، شکر و روغن نیز استفاده می‌کنند. شما می‌توانید این محصولات را از شرکت آبتین شیمی خریداری کنید. آبتین شیمی دارای یک فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی معتبر است که با ارائه انواع محصولات مورد نیاز صنایع مختلف، گام بزرگی در جهت پیشبرد اهداف این صنایع برداشته است.

 

افزودنی‌های مورد استفاده برای خشک کردن میوه

مزایای و معایب استفاده از مواد شیمیایی در صنایع غذایی

در صنایع غذایی از ترکیبات شیمیایی متفاوتی به منظور بهبود کیفیت و ماندگاری بیشتر این مواد استفاده می‌شود. اینکه صنایع غذایی از چه افزودنی هایی برای خشک کردن میوه ها استفاده می کنند و استفاده از این افزودنی‌ها چه مزایا و معایبی دارد یک موضوع بسیار مهم است که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم.

1- افزایش ماندگاری محصولات

معمولا میوه‌ها به دلیل اینکه بافت حساسی دارند، ماندگاری آن‌ها محدود بوده و درصورتی که بخواهیم برای یک مدت طولانی میوه را نگهداری کنیم، اقدام به خشک کردن آن خواهیم کرد. افزودنی‌های به کار رفته در فرآیند خشک کردن میوه موجب افزایش ماندگاری آن‌ها می‌شود و فاسد شدن میوه را به تعویق می‌اندازد.

2- بهبود طعم و ظاهر مواد غذایی

برخی از افزودنی‌های در تقویت طعم و رنگ مواد غذایی نقش دارند و موجب جلب نظر مصرف‌کننده می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود که تولیدکنندگان مواد غذایی نظیر میوه خشک، برای بازاریابی بهتر از این ترکیبات استفاده کنند.

3- کاهش ضایعات

کاهش خسارات و ضایعات در نتیجه جلوگیری از فساد مواد غذایی یکی دیگر از مزایای استفاده از افزودنی‌های شیمیایی محسوب می‌شود. این مورد نقش مهمی در عملکرد اقتصادی صنایع غذایی بر عهده داشته و موجب بهبود آن می‌شود.

معایب و مضرات استفاده از افزودنی‌ها در صنایع غذایی

استفاده کردن از افزودنی‌ها در صنایع غذایی، مضرات و معایبی دارد که در این قیمت از متن به این مسائل، اشاره خواهیم کرد.

1- تاثیر آن در سلامت مصرف‌کننده

استفاده غیر اصولی و خارج از میزان استاندارد افزودنی‌های شیمیایی می‌تواند منجر به بروز عوارض مختلف در بدن افراد شود و سلامت آن‌ها را به‌خاطر بیاندازید. حساسیت، مسمومیت و اختلالات گوارشی از شایع‌ترین عوارض مشاهده در این زمینه هستند.

2- آلودگی محصول

استفاده نادرست از ترکیبات و افزودنی‌های شیمیایی در تولید میوه خشک و سایر مواد غذایی می‌تواند موجب آلودگی محصول تولید شده شود و مواد مضر و سمی را به بدن مصرف‌کننده منتقل کند.

3- آلودگی زیست محیطی

برخی از ترکیبات شیمیایی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند به محیط زیست آسیب وارد کنند و موجب آلودگی آن شوند. بنابراین قبل از استفاده از این ترکیبات باید به مزایا و معایب آن توجه کرده و با تحقیق و آگاهی کامل نسبت به استفاده از آن اقدام کنید. شما می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در این زمینه با مراجعه به سایت آبتین شیمی و برقراری ارتباط با کارشناسان این مجموعه کسب کنید.

جمع بندی

امروزه برای بالا بردن کیفییت و علاوه بر آن، ماندگاری زیاد صنایع غذایی، از مواد افزودنی بسیاری استفاده می‌شود. ما در این مقاله توضیحات تکمیلی در مورد این افزودنی‌های کاربردی ارائه دادیم. شما کاربران برای تهیه این محصولات از مرجعی معتبر و دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید به سایت اینترنتی آبتین شیمی مراجعه کرده و پس از دریافت مشاوره، نسبت به خرید محصول مورد نظرتان اقدام نمایید.