شیرمادر از نوزاد در مقابل ابتلا به آلرژی ها محافظت می کند به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  شیرمادر از نوزاد در مقابل ابتلا به آلرژی ها محافظت می کند  به گزارشهاریکا خبر به نقل از ساینس دیلی، اعتقاد بر این است نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نسبت به نوزادانی […]

شیرمادر از نوزاد در مقابل ابتلا به آلرژی ها محافظت می کند

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  شیرمادر از نوزاد در مقابل ابتلا به آلرژی ها محافظت می کند  به گزارشهاریکا خبر به نقل از ساینس دیلی، اعتقاد بر این است نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، از شرایط آلرژیک کمتری مانند اگزما و آلرژی‌های غذایی رنج می‌برند. هنوز علت آن به خوبی درک نشده است.
اکنون، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می‌دهد که مولکول‌های کوچکی که در شیر مادر یافت می‌شود، ممکن است احتمال ابتلای نوزادان به شرایط آلرژیک مانند درماتیت آتوپیک و آلرژی‌های غذایی را کاهش دهد.
شرایط آتوپیک، مانند آلرژی‌های غذایی، آسم و یک بیماری پوستی به نام درماتیت آتوپیک تقریباً در یک سوم کودکان در نتیجه فعال شدن نامناسب سیستم ایمنی بدن در مواجهه با محیط رخ می‌دهد.
دکتر «استیون هیکس»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «شیرخوارانی که بیش از سه ماه با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است خطر کمتری برای ابتلاء به این مشکلات داشته باشند، اما ما به طور کامل بیولوژی پشت این رابطه را نمی‌دانیم.»
تحقیقات هیکس بر رابطه بین محیط، زیست شناسی و رشد عصبی و رشد در کودکان متمرکز است. مطالعات قبلی او نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از «میکرو ریبونوکلئیک اسیدها» (miRNAs)، مولکول‌های کوچکی که می‌توانند بیان ژن را در سراسر بدن تنظیم کنند، برای تشخیص بیماری‌های خاص مانند ضربه مغزی یا اوتیسم استفاده کرد.
هیکس می‌گوید: «نزدیک به ۱۰۰۰ نوع مختلف miRNA در شیر مادر انسان وجود دارد و ترکیب آن به دلیل ویژگی‌های مادر مانند وزن، رژیم غذایی و ژنتیک متفاوت است. بر اساس تحقیقات قبلی که ارتباط بین این miRNA ها و برخی شرایط آلرژیک را نشان می‌دهد، فرض کردیم که چهار مورد از این miRNA ها می‌توانند اثر محافظتی در برابر آلرژی‌های نوزادان داشته باشند.»
محققان ۱۶۳ مادر را که قصد داشتند حداقل به مدت ۴ ماه به نوزادشان شیر دهند و نوزادان آنها از بدو تولد تا ۱۲ ماهگی را دنبال کردند. آنها مدت زمان شیردهی هر نوزاد را ردیابی کردند و ترکیب miRNA شیر مادر هر مادر را در طول دوره شیردهی (۰، ۴ و ۱۶ هفته) اندازه گرفتند. این تیم میزان برخی miRNA های مصرف شده توسط نوزادان را بر اساس الگوهای گزارش شده شیردهی و غلظت miRNA های خاص در نمونه‌های شیر مادر محاسبه کردند. محققان در طول مطالعه، نوزادان را از نظر درماتیت آتوپیک، آلرژی غذایی و خس خس سینه ارزیابی کردند.
از نوزادان مورد مطالعه، ۴۱ نفر (۲۵%) دچار درماتیت آتوپیک، ۳۳ نفر (۲۰%) آلرژی غذایی و ۱۰ نوزاد (۶%) خس سینه داشتند.
نوزادانی که آتوپی نداشتند به طور متوسط مقادیر بیشتری miR-۳۷۵ در شیر مادرشان نسبت به نوزادانی که آتوپی داشتند مصرف کردند. محققان همچنین دریافتند که سطح این miRNA در طول دوره شیردهی افزایش یافته و مادرانی که شاخص توده بدنی کمتری دارند، غلظت miR-۳۷۵ بالاتری دارند.
هیکس گفت: «این واقعیت که میزان miR-۳۷۵ در طول دوره شیردهی افزایش یافته است، ممکن است توضیح دهد که چرا تغذیه مداوم با شیر مادر با کاهش آتوپی در برخی مطالعات مرتبط بوده است.»
وی خاطرنشان کرد که بیشترین افزایش miR-۳۷۵ در ماه اول پس از تولد اتفاق افتاد، اما روند صعودی بین ماه‌های اول تا چهارم ادامه داشت. برخلاف شیر خشک، که حاوی miRNA های انسانی نیست، miR-۳۷۵ در بیش از ۹۹ درصد نمونه‌های شیر انسان وجود دارد و کمتر از ۱ درصد از کل miRNA های موجود در شیر مادر را تشکیل می‌دهد.
به گفته هیکس، یافته‌های این مطالعه می‌تواند به مداخلات جدیدی برای کمک به جلوگیری از ابتلای نوزادان به آلرژی منجر شود. امیدوارم براتون خبر   شیرمادر از نوزاد در مقابل ابتلا به آلرژی ها محافظت می کند براتون مفید بوده باشه

 
2022-11-19 16:21:44