شگفتی محققان از کشف ابرنواختر توسط تلسکوپ جیمز وب به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  شگفتی محققان از کشف ابرنواختر توسط تلسکوپ جیمز وب  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از اسپیس، دوربین NIRCamتلسکوپ جیمز وب تنها چند روز پس از آغاز عملیات علمی خود یک شی درخشان غیر منتظره در کهکشانی به […]

شگفتی محققان از کشف ابرنواختر توسط تلسکوپ جیمز وب

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  شگفتی محققان از کشف ابرنواختر توسط تلسکوپ جیمز وب  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از اسپیس، دوربین NIRCamتلسکوپ جیمز وب تنها چند روز پس از آغاز عملیات علمی خود یک شی درخشان غیر منتظره در کهکشانی به نام SDSS.J۱۴۱۹۳۰.۱۱+۵۲۵۱۵۹۳ رصد کرد که در فاصله ۳تا۴ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. این شی آسمانی درخشان طی بازه ای ۵ روزه کم نور شد که نشان می دهد احتمالاً یک ابر نواختر است که پس از انفجار ستاره به وجود آمده است.
کشف مذکور در حالی اتفاق می افتد که تلسکوپ جیمز وب برای تحقیقات درباره ابرنواخترها ساخته نشده است. این وظیفه معمولاً به وسیله تلسکوپ های تحقیقاتی بزرگ انجام می شود که بخش وسیعی از آسمان را در فواصل کوتاه اسکن می کنند. اما تلسکوپ جیمز وب با دقت بیشتری مناطق کوچک در جهان را بررسی می کند.
از زمان ردیابی این ابر انواختر در هفته نخست فعالیت های علمی تلسکوپ، ستاره شناسان به این نتیجه رسیده اند که تصاویر خارق العاده و دقیق آن آن احتمالاً جبران این واقعیت است که این ابزار مناطق کوچکی از فضا را بررسی می کند. هر تصویر از میدانی عمیق در آسمان حاوی صدها کهکشان است. این بدان معنا است که فرصت های مختلف و متعددی برای ردیابی یک ابرنواختر وجود دارد.
مایک انگسر یکی از ستاره شناسان انستیتو علوم تلسکوپ فضایی که تلسکوپ جیمز وب را راهبری می کند، در این باره می گوید: تصور می کنیم ستاره ها در چند میلیون سال نخست به وجود آمدن شان در درجه اول از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده بودند. این ستاره ها عظیم و ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر حجم خورشید بوده اند. به طور حتم این ستاره ها زندگی سریع داشته اند و در جوانی از بین می رفته اند.ما تاکنون این نوع از انفجارات را رصد نکرده بودیم.
ابرنواختر ردیابی شده در حقیقت نشانگر مرگ یک ستاره جوانتر، حدود ۳تا۴ میلیارد ساله است اما آغازی نوید بخش برای فعالیت های تلسکوپی است که برای انجام کاری متفاوت ساخته شده بود. امیدوارم براتون خبر   شگفتی محققان از کشف ابرنواختر توسط تلسکوپ جیمز وب براتون مفید بوده باشه

 
2022-07-30 17:06:04