شرح وظایف و شرایط استخدام راننده لودر لودر یکی از کاربردی‌ترین ماشین‌آلات در ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی است و نیاز بالایی به رانندگان لودر در پروژه‌های عمرانی وجود دارد. در پروژه‌های عمرانی و محیط‌های صنعتی، از لیفتراک، لودر و بیل مکانیکی برای خاکبرداری و جابجایی مقادیر زیادی بار استفاده می‌شود. هرچند برخی از کاربردهای این […]

شرح وظایف و شرایط استخدام راننده لودر

لودر یکی از کاربردی‌ترین ماشین‌آلات در ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی است و نیاز بالایی به رانندگان لودر در پروژه‌های عمرانی وجود دارد. در پروژه‌های عمرانی و محیط‌های صنعتی، از لیفتراک، لودر و بیل مکانیکی برای خاکبرداری و جابجایی مقادیر زیادی بار استفاده می‌شود. هرچند برخی از کاربردهای این ماشین‌آلات مشابه است، اما این ابزارها به طور کلی کاربردهای متفاوتی دارند و در نتیجه شرح وظایف راننده لودر و راننده بیل مکانیکی و همچنین راننده لیفتراک در پروژه‌های عمرانی، متفاوت است. در این مقاله به بررسی شغل رانندگی لودر، وظایف و مسئولیت‌ها و شرایط استخدام آن می‌پردازیم.

نگاهی به شغل رانندگی لودر

از ماشین لودر در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی برای بارگیری ماشین‌آلات مخصوص حمل مواد خاکی، انتقال بار، بلند کردن بار، تمیز نمودن سطح زمین، خاکبرداری، خاکریزی و… استفاده می‌شود. کار لودر در معدن محدودتر است و بیشتر در راهسازی کاربرد دارد. در کار معادن، بیل مکانیکی کاربرد بیشتری دارد. بارگیری و تخلیه مواد، جابجایی بار در انبارها، خاکبرداری و انتقال مواد و مصالح از مکانی به مکان دیگر بخشی از شرح وظایف راننده لودر است. برای شروع کار به عنوان راننده لودر علاوه بر داشتن گواهینامه پایه یک، نیاز به داشتن گواهینامه ویژه انواع ماشین‌آلات عمرانی، صنعتی، زراعی، کشاورزی و کارگاهی (گواهینامه لودر) نیز دارید.

در ادامه به بررسی بیشتر وظایف و مسئولیت‌های راننده لودر در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی می‌پردازیم.

شرح وظایف راننده لودر

شرح وظایف راننده خودرو سنگین برای راننده لودر، لیفتراک، بیل مکانیکی و… مشترک است. اما باتوجه به تفاوت‌هایی که هر کدام از این ماشین‌آلات دارند، شرح وظایف ارائه شده از سوی کارفرما می‌تواند تا حدی متفاوت باشد. به طور مثال، شرح وظایف راننده شرکت پخش (برخی از شرکت‌ها نیاز به راننده خودرو سنگین برای پخش محصولات خود دارند) بسیار متفاوت از راننده کامیون در ادارات دولتی و خصوصی است. مهم‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف در نمونه قرارداد شغلی رانندگی لودر شامل موارد زیر می‌شود:

  • ‌بارگیری و تخلیه مواد از کامیون‌ یا کشتی در اسکله، انبار و…
  • خاکبرداری، خاکریزی و انتقال مواد و مصالح
  • تمیز نمودن قشر سطحی زمین در سایت پروژه
  • نظارت بر عملکرد لودر برای اطمینان از ایمن بودن آن
  • جابجایی مواد در انبارها یا کارخانه‌های تولیدی
  • انجام کارهای فیزیکی مانند بلند کردن و حمل اجسام سنگین
  • بررسی ماشین آلات از نظر نقص یا آسیب و انجام تعمیرات لازم
  • انجام تعمیرات و نگهداری و بررسی ایمنی تجهیزات و ماشین آلات به صورت روزانه
  • تمیز نمودن و ایمن سازی محل کار
  • برقراری ارتباط با سایر همکاران و کارفرمایان جهت انجام امور
  • اطمینان از رفع هر گونه مشکل مکانیکی قبل از رانندگی
  • ارائه گزارش حادثه، مشکلات، عیوب، تصادفات و تخلفات به کارفرما
  • رعایت قوانین و مقررات رانندگی ماشین‌های سنگین
  • بازرسی لودر قبل و بعد از انجام کار

راننده لودر برای انجام وظایف خود به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

همانطور که در شرح وظایف راننده لودر مشاهده کردید، داشتن آمادگی بدنی یکی از صلاحیت‌های مهم در استخدام راننده لودر محسوب می‌شود. رانندگان لودر ممکن است ساعات کاری طولانی داشته و باید بتوانند ساعت‌ها رانندگی کنند. علاوه بر این موارد، داشتن درک فنی و توانایی یادگیری سیستم مکانیکی ماشین و انجام تعمیرات لازم نیز از توانمندی‌های مهم یک راننده لودر است. اما علاوه بر مهارت‌های فنی، یک راننده لودر به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ در ادامه برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای یک راننده لودر آورده شده است.

توجه به جرئیات

داشتن مهارت توجه به جزئیات، از جهت اجرای صحیح دستورالعمل‌ها و کاهش حوادث به یک راننده لودر کمک می‌کند. همچنین، راننده لودری که توجه خوبی به جزئیات دارد، سریع‌تر می‌تواند مشکلات مربوط به ماشین را تشخیص داده و تعمیرات لازم را انجام بدهد.

مسئولیت‌پذیری

بدون شک مهارت مسئولیت‌پذیری در هر شغلی یک ضرورت است و تنها به شرح وظایف راننده لودر مربوط نمی‌شود. اما از آنجایی که رانندگان لودر در بسیاری مواقع مسئول انجام امور بدون نظارت کارفرما بوده و وظایف گسترده و مهمی را برعهده دارند، داشتن حس مسئولیت‌پذیری به انجام بهتر وظایف این دسته افراد کمک می‌کند. همچنین داشتن حس مسئولیت پذیری در توجه بیشتر به موارد ایمنی و رعایت آن‌ها نیز تاثیرگذار است.

مهارت‌های ارتباطی

شاید داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب برای یک راننده لودر چندان ضروری به نظر نرسد، اما رانندگان لودر برای برقراری ارتباط بهتر با همکاران و سرپرستان و همچنین درک و تفسیر بهتر دستورالعمل‌های ایمنی ارائه شده، نیاز به داشتن مهارت‌های ارتباطی دارند. خصوصا در یک محیط کاری پرمشغله و حادثه‌خیز، مهارت ارتباطی برای تمام افراد فعال یک ضرورت محسوب می‌شود.

حل مساله

همانطور که در شرح وظایف راننده لودر مشاهده کردید، یکی از وظایف مهم رانندگان لودر، بررسی عیوب و ایرادات و انجام تعمیرات ماشین است. شناسایی مشکلات و توانایی حل درست آن‌ها، نیاز به مهارت حل مساله دارد. داشتن این مهارت همچنین در زمان بروز حادثه و مشکلات مختلف می‌تواند به حل سریع‌تر مشکل کمک کند.

شرایط استخدام راننده لودر

برای شروع کار به عنوان راننده لودر باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • گواهینامه پایه یک معتبر (بدون سابقه جریمه)
  • حداقل مدرک دیپلم (یا معادل آن)
  • گواهینامه ویژه لودر
  • آشنایی کامل با تعمیرات و سرویس لودر
  • داشتن آمادگی جسمانی و سلامت بدنی
  • داشتن حداقل یک سال سابقه کار (در برخی شرکت‌ها)

جمع‌بندی

در تمامی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، به تخصص رانندگی لودر، لیفتراک، بیل مکانیکی و ماشین‌های سنگین نیاز است. رانندگان لودر برای انجام کار نیاز به آمادگی جسمانی خوب و توانایی انجام کار در ساعات طولانی و شرایط آب و هوایی مختلف دارند و این شغل در دسته مشاغل سخت قرار دارد. به همین دلیل، رانندگان لودر معمولا سطح حقوق بالایی داشته و تقاضا برای استخدام این دسته از افراد بسیار بالا است. در این مقاله به شرح وظایف راننده لودر، مهارت‌های مورد نیاز و شرایط استخدام این دسته از رانندگان پرداختیم.