شاخص‌های همه جانبه‌ برای سنجش و ارزیابی دانشمندان تعیین شود به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  شاخص‌های همه جانبه‌ برای سنجش و ارزیابی دانشمندان تعیین شود  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در همایش ملی مدیران اطلاع رسانی پزشکی و روسای کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: […]

شاخص‌های همه جانبه‌ برای سنجش و ارزیابی دانشمندان تعیین شود

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  شاخص‌های همه جانبه‌ برای سنجش و ارزیابی دانشمندان تعیین شود  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در همایش ملی مدیران اطلاع رسانی پزشکی و روسای کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: نمی‌توانیم یک فرد هیات علمی را تنها بر مبنای رتبه H-index دانشمند بنامیم بلکه باید شاخص‌های همه جانبه‌ای برای سنجش و ارزیابی دانشمندان تعیین شود که این مسئولیت مدیران اطلاع رسانی علوم پزشکی است.
پناهی با بیان اینکه دستیابی به علم سلطه و حاکمیت می‌آورد و هر جامعه صاحب دانش در عرصه بین المللی آبرومند است، یادآور شد: در حوزه سلامت شاخص‌های ارزیابی علمی و مرجعیت در اختیار مدیران اطلاع رسانی است. هر چه در جامعه تولید علم و فناوری انجام شود ولی ملاک و معیاری برای سنجش نباشد امکان رشد و توسعه هم میسر نخواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه تولید علم و داشتن آن وقتی با شتاب همراه باشد حائز اهمیت است و میزان سواد را شتاب تولید علم و فناوری تعیین می‌کند؛ تصریح کرد: میانگین سرعت تولید علم در کشور در همه علوم ۷.۴۴ است و در علوم پزشکی ۸.۳۳ است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: باید توجه داشت در صورتی می‌توان جایگاه علمی فعلی را حفظ کرد و حتی آن را ارتقا داد که این عدد نسبت به کشورهای منطقه مقایسه شود و با نگاه آینده نگرانه نسبت به تعیین راهبردهای کلیدی برای رشد تولید علم در کشور سیاست‌گذاری صورت پذیرد.
وی به مقوله فناوری اشاره کرد و اظهار داشت: مسیر مقاله باید به فناوری و محصول منجر شود. حال این محصول می‌تواند یک کالا، یک خدمت یک دستورالعمل و پروتکل باشد که سبک زندگی افراد جامعه را به سمت سلامت بیشتر هدایت کند. همینطور باید از علوم و ابزارهای جدید و فناورانه مانند هوش مصنوعی برای مدیریت آمار و بیگ دیتاها استفاده کرد.
به گفته پناهی، ایران در رتبه فناوری در دنیا در جایگاه ۵۳ است که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید به رتبه ۳۵ برسیم.
وی به بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اشاره و عنوان کرد: در گذشته شور و استقبال بسیار بیشتری در این نمایشگاه ها شاهد بودیم این شور و اشتیاق باید با روش‌های حمایتی و تشویقی احیا شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه کتابخانه‌های مراکز درمانی زیبنده جایگاه علمی کشور نیست و باید برای آن فکری شود، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های مراکز درمانی نباید محلی برای ذخیره کتاب‌های تاریخ گذشته باشد بلکه کتاب‌های ارزشمند از جنبه محتوایی و تخصصی به روز باشد و به کتاب های علوم جدید بیشتر بها داده شود. ضمن اینکه در ارزشیابی‌ها باید به کتابخانه‌ها امتیاز بیشتری داده شود. امیدوارم براتون خبر   شاخص‌های همه جانبه‌ برای سنجش و ارزیابی دانشمندان تعیین شود براتون مفید بوده باشه

 
2023-05-27 13:05:54