سیلیکون چیست؟ سیلیکون یک پلیمر همه کاره مقاوم در برابر آب است که ماده اولیه آن سیلیس است. اصطلاح سیلیکون به گروهی از پلیمرها اطلاق می شود که دارای پیوند سیلوکسان با ترکیبات آلی هستند. تولید آنها با جداسازی سیلیکون از سیلیس شروع می شود که به اکسید سیلیکون نیز معروف است. سیلیکون یک الاستومر […]

سیلیکون چیست؟

سیلیکون یک پلیمر همه کاره مقاوم در برابر آب است که ماده اولیه آن سیلیس است. اصطلاح سیلیکون به گروهی از پلیمرها اطلاق می شود که دارای پیوند سیلوکسان با ترکیبات آلی هستند. تولید آنها با جداسازی سیلیکون از سیلیس شروع می شود که به اکسید سیلیکون نیز معروف است.

سیلیکون یک الاستومر است و غیر واکنشی، پایدار و مقاوم در برابر محیط ها و دماهای شدید است. با توجه به این ویژگی ها، سیلیکون اغلب در سیستم های ریلی، اتومبیل، هواپیما، الکترونیک و سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود.

چیزی که سیلیکون را برای استفاده در بسیاری از محصولات و کاربردها بسیار محبوب می کند، طیف گسترده ای از دماها است که می تواند در عین حفظ خواص و ساختار فیزیکی خود مقاومت کند. سیلیکون برای استفاده در دمای مداوم از -60 درجه سانتیگراد تا بالای 230 درجه سانتیگراد ایده آل است. با این حال، مقدار زمان صرف شده در دماهای شدید فراتر از این مقادیر مهم است.

مدت زمان ماندگاری محصول سیلیکونی شما تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. به عنوان مثال، قرار دادن محصول سیلیکونی خود در شرایط کنترل شده با درجه حرارت عالی، ماندگاری طولانی، به طور کلی تا 10 سال به آن می دهد. با این حال، قرار دادن آن در معرض دماهای شدید باعث تخریب مواد در طول زمان و در نتیجه کاهش ماندگاری می شود.

سیلیکون ها یا پلی سیلوکسان ها پلیمرهای سیلیکونی ارگانو با فرمول تجربی عمومی (r2sio) هستند. از آنجایی که فرمول تجربی آنها شبیه به کتون (r2co) است، آنها را “سیلیکون” نامیدند. این سیلیکون ها ممکن است خطی یا متقاطع باشند. به دلیل پایداری حرارتی بسیار بالا، پلیمرهای با دمای بالا نامیده می شوند.

 

انواع سیلیکون

سیلیکون قالبگیری

سیلیکون قالب گیری تمام خواص معمول سیلیکون را دارد. به دلیل خاصیت ضد آب بودن، اغلب برای کاربردهای دریایی به عنوان وسیله ای برای آب بندی و ضد آب قایق ها استفاده می شود. چسب لاستیک سیلیکونی با گذشت زمان ترک نمی خورد یا خراب نمی شود.

سیلیکون مایع  یا روغن سیلیکون (lsr)

سیلیکون مایع lsr برای قالب گیری تزریقی طراحی شده است و تقریباً  برای استفاده در  پزشکی است. مزیت lsr این است که مستقیماً از درام/سطل به داخل دستگاه قالب‌گیری پمپ میشود، بدون اینکه امکان تغییر مواد وجود داشته باشد. به همین دلیل اکثر قطعات پزشکی lsr هستند.

سیلیکون با قوام بالا (hcr)

سیلیکون hcr از قبل مخلوط شده و بافتی شبیه خمیر بازی دارد. لاستیک با قوام بالا با “استوک پایه” سیلیکون شروع می شود. سپس یک کاتالیزور و پرکننده ها/افزودنی ها  اضافه می شوند. پس از این، hcr برای ساخت قطعات یا اکسترودر برای ساخت لوله ها به پرس قالب گیری فشاری آورده می شود. hcr می تواند یک سیستم پخت پلاتین، پراکسید یا قلع باشد.

این نوع سیلیکون، این مزیت را دارد که میتواند با افزودنیها یا پرکننده‌های مختلف مخلوط شود تا ویژگیهای فیزیکی آن تغییر کند. اگر مقادیر و مواد افزودنی و پرکننده با مصرف کننده نهایی به اشتراک گذاشته نشود،  می تواند یک نقطه ضعف نیز باشد. همچنین برای تولیدکنندگان وسوسه انگیز است که از پرکننده اضافی استفاده کنند زیرا  پرکننده بسیار ارزانتر از لاستیک سیلیکونی است.

لاستیک سیلیکونی فلوروسیلیکن (fsr)

این نوع سیلیکون مقاوم در برابر شعله و مقاوم در برابر روغن ترمز  است که بیشتر در صنعت خودرو استفاده می شود. از مزایای آن می توان به مقاومت در برابر فشار، پایداری و مقاومت در برابر حلال ها اشاره کرد. در قالب کاسکو از این نوع مواد استفاده نمی شود.

سیلیکون ولکانیزه دمای اتاق (rtv) یا هوا پخت

سیلیکون rtv در دمای اتاق جامد یا ولکانیزه می شود. معمولاً در قطعات نمونه اولیه استفاده می شود و درزهای سیلیکونی در این دسته قرار می گیرند.

سیلیکون آکواریوم

سیلیکون آکواریوم جزء مهم و ضروری نگهداری آکواریوم است. از آن برای جلوگیری از نشت مخزن و چسباندن سنگ ها، گیاهان و تزئینات استفاده می شود. چسب آکواریوم سیلیکونی ظاهری شبیه ژل دارد و استفاده از آن بسیار آسان است.

سیلیکون بهداشتی

سیلیکون بهداشتی برای ساخت انواع قالب های سیلیکونی، پلاستیکی، جواهر سازی، قالب های سنگ بتنی، و… کاربرددارد. از مهمترین ویژگی‌ های این نوع سیلیکون ها  می توان به انقباض کم آنها، عدم تغییر شکل، استحکام کششی مناسب و سهولت در قالب گیری اشاره کرد.

سیلیکون بهداشتی به عنوان یک لاستیک سیلیکونی شناخته می ‌شود که از دو قسمت طراحی می گردد. نوعی از پخت پلاتینی روی آن ایجاد می گردد تا مقاومت بالایی به دست آورد. سیلیکون ها مدل های متفاوت اوی دارند که با توجه به کاربردی که از خودشان نشان می‌ دهند در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی سیلیکون ها به عنوان سیلیکون قالب گیری بهداشتی امروزه کاربرد گسترده ای دارند.

سیلیکون با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

یک  سیلیکون با کیفیت ویژگی های زیر  را داشته باشد:

شست و شوی آن راحت باشد.

سیلیکون باکیفیت باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد.

سیلیکون خوب باید شفافیت بالایی را داشته باشد.

از نظر فنی، سیلیکون را می توان بخشی از خانواده لاستیک در نظر گرفت. اما، اگر پلاستیک را به طور گسترده تعریف کنید، همانطور که ما انجام می دهیم، سیلیکون چیزی شبیه ترکیبی بین یک لاستیک مصنوعی و یک پلیمر پلاستیک مصنوعی است. از سیلیکون می توان برای ساخت اقلام لاستیک مانند شکل پذیر، رزین های سخت و مایعات قابل پخش استفاده کرد.

ما سیلیکون را به عنوان یک پلاستیک مانند سایر پلاستیک ها در نظر می گیریم، با توجه به اینکه خواص پلاستیک مانند زیادی دارد: انعطاف پذیری، چکش خواری، شفافیت، مقاومت در برابر دما، مقاومت در برابر آب.

مانند پلاستیک، می توان آن را شکل داد یا شکل داد و تقریباً به هر چیزی نرم یا سخت شد. اما این یک پلاستیک منحصر به فرد است زیرا نسبت به اکثر پلاستیک ها بسیار مقاوم تر و بادوام تر در برابر دما است و واکنش پذیری کمی با مواد شیمیایی دارد. و در حالی که در برابر آب مقاوم است، نفوذپذیری بالایی نیز در برابر گاز دارد، و برای کاربردهای پزشکی یا صنعتی که جریان هوا مورد نیاز است مفید است.

مواد سیلیکونی در مقایسه با پلاستیک گزینه بسیار سازگار با محیط زیست است. از آنجایی که این ماده از سیلیس که از شن و ماسه به دست می‌آید ساخته می‌شود، ماندگاری بیشتری دارد. با این حال، لاستیک سیلیکونی خواص زیست تخریب پذیری ندارد و فرآیند گرمایش درگیر در ساخت سیلیکون از سیلیس می تواند به عنوان یک آسیب بالقوه برای محیط زیست در نظر گرفته شود.

خواص سیلیکون ها

تمام سیلیکون ها ضد آب هستند. این خاصیت به دلیل وجود گروه‌های جانبی آلی که سیلیکون را احاطه کرده‌اند به وجود می‌آید که باعث می‌شود مولکول شبیه یک آلکان به نظر برسد. آنها همچنین عایق حرارتی و الکتریکی هستند. از نظر شیمیایی بی اثر هستند. سیلیکون های پایین مایعات روغنی هستند در حالی که سیلیکون های بالاتر با ساختار زنجیره بلند جامدات مومی هستند. ویسکوزیته روغن سیلیکون ثابت می ماند و با دما تغییر نمی کند.

تولیدکننده و تامین کننده انواع سیلیکون با کیفیت

تامین باکیفیت ترین محصولات شیمی از جمله سیلیکون ها، بزرگترین هدف شرکت شیمی افسون است.پس بهتر است برای تهیه وخرید انواع سیلیکون های با کیفیت و با قیمتی مناسب به شیمی افسون مراجعه کنید.