سند راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تهیه می شود به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  سند راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تهیه می شود  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست مرکز اطلاعات و انتشارات علمی به عنوان […]

سند راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تهیه می شود

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  سند راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تهیه می شود  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست مرکز اطلاعات و انتشارات علمی به عنوان مقدمه برگزاری گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: راهی نیست جز اینکه زنجیره تولید را کامل کنیم. از ایده که شامل مقاله، طرح تحقیقاتی، پایان نامه ها و حاکمیت ها، پتنتها و مالکیت فکری است، عبور کنیم و به سمت تجاری سازی دانش حرکت کنیم.
وی با بیان این مطلب خطاب به معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسرکشور، گفت: متناسب با زیرساختها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در راستای شعار سال تلاش کنند. باید به فکر اقتصاد مردم باشیم تا هزینه های سلامت، تحقیقات و درمان تا حد امکان پایین و معقول باشد.
پناهی به تشریح روند چند مرحله ای تهیه سند راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پرداخت و گفت: ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی را در پیش داریم و به دلیل محدودیت در زمان دو روزه، کارگروه های تخصصی و جلسات مجازی را پیش از برگزاری گردهمایی می کنیم تا بتوانیم با متولیان و دانشگاه هایی که تجربه خوبی دارند، هم اندیشی کنیم.
وی افزود: همینطور در روز برگزاری با مرور و و جمع بندی مباحث مطرح شده به سند راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برسیم و به دانشگاه ها ابلاغ کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزود: دانشگاه های علوم پزشکی در سطح رئیس و معاون تحقیقات و فناوری باید با استانداری درارتباط باشند تا نیازهای بومی هر استان احصا شود و متناسب با آن اقدامات لازم صورت بپذیرد.
پناهی در خصوص انتقال از تولید مقاله به سوی تولید ثروت یادآور شد: اگر امروزه در خصوص پژوهش های مسئله محور صحبت می کنیم حاصل تلاش و کوشش پژوهشگران در عرصه تحقیقات و فناوری است. اگر در آن زمان بحث تولید دانش و مرجعیت علمی را نداشتیم امروزه نمیتوانستیم مقالات را به محصول و ثروت تبدیل کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم نمیتوانیم دانشمند یک درصد و پژوهشگر برتر حوزه سلامت داشته باشیم ولی در دستورالعمل، دارو و تجهیزات، مواد اولیه، دانش به دیگران محتاج باشیم.
وی افزود: راهی نیست جز اینکه زنجیره تولید را کامل کنیم. از ایده که شامل مقاله، طرح تحقیقاتی، پایان نامه ها و حاکمیت ها، پتنت ها و مالکیت فکری است، عبور کنیم و به سمت تجاری سازی دانش حرکت کنیم. تجاری سازی هم فقط مربوط به دارو و تجهیزات نیست بلکه تجاری سازی خود مفهوم دانش می تواند ارزشمند باشد. در این راه باید از توان مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها برای تحقق شعار سال استفاده کرد. از همه ظرفیت های همکاران استفاده کنیم.
دکتر عباس نجاری رئیس مرکز توسعه اطلاعات و انتشارات علمی با بیان اینکه باید نگاه امیدوارانه تری به حوزه تحقیقات داشته باشیم، گفت: ضروری است بیشتر از گذشته تلاش کنیم تا به دستاوردهای بهتری در صنعت و فناوری برسیم بخش بزرگی از این اقدمات به حوزه اطلاع رسانی و انتشارات علمی مرتبط است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها باید محل انتشارات و مدیریت علمی و هم مدیریت کسب و کار باشند، گفت: این مدل ترکیبی اطلاعات علمی و تجارت مدل جدیدی نیست و بسیاری از دانشگاه های ما این مسئله را رعایت می کنند ولی باید با برنامه حساب شده همه دانشگاه ها را به این سمت هدایت کنیم.
نجاری افزود: در این نشست به مدیریت در حوزه اطلاع رسانی پرداخته خواهد شد. تا تجارب خوب در این حوزه را با هم به اشتراک بگذاریم.
وی به راهکارهای گذر از نشریه داری دانشگاهی به سمت ناشران حرفه ای سلامت اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در حیطه شرکت های دانش بنیان برای بنیاد نهادن ناشرین با رویکرد علمی و آشنا به ژورنالیسم، شرکتهای دانش بنیان و رفع منع مداخله کارکنان موجب باز شدن فضا برای مشارکت فعال اعضا هیات علمی در بخش ناشرین تجاری می شود. تقویت انجمن های علمی و سوق دادن نقش ناشری به سمت انجمن های علمی، ایجاد ناشرین معتبر و سازمان یافته دانشگاهی می تواند ما را به سمت نشر حرفه ای سلامت سوق دهد. امیدوارم براتون خبر   سند راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تهیه می شود براتون مفید بوده باشه

 
2022-05-01 11:26:28