سقوط بیت کوین به ۳۸هزار دلار؛ وضعیت بازار در ۳۰ روز آینده چگونه خواهد بود؟ وضعیت بازار در ماه می (اردیبهشت) سال‌های گذشته، عمدتاً صعودی بوده است. و خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در این بازه زمانی سود زیادی برای سرمایه گذاران در این بازه زمانی داشت ،امسال اما، بازار شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند و […]

سقوط بیت کوین به ۳۸هزار دلار؛ وضعیت بازار در ۳۰ روز آینده چگونه خواهد بود؟

وضعیت بازار در ماه می (اردیبهشت) سال‌های گذشته، عمدتاً صعودی بوده است. و خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در این بازه زمانی سود زیادی برای سرمایه گذاران در این بازه زمانی داشت ،امسال اما، بازار شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند و بازدهی بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۲ همچنان منفی است. با این اوصاف، آیا عملکرد خوب قیمت در ماه مه سال‌های گذشته، این بار هم تکرار می‌شود؟

به گزارش کوین دسک، و با توجه به آمارهای صرافی های کوین بیس ،کوینکس،بایننس،کوین گت ،کوکوین ،هات بیت ،بیت کوین روز گذشته و به‌دنبال سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی سهام، از اوج ۴۰٬۲۰۰ دلاری خود یک حرکت نزولی جدید را آغاز کرد.

عملکرد بیشتر آلت کوین‌های مطرح بازار در ۲۴ ساعت گذشته بدتر از بیت کوین بوده که نشان می‌دهد با تشدید نوسان‌ها در بازار، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران هم کاهش یافته است. برای مثال،د رخواست خرید اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵ درصد کاهش قیمت داشته و اولنچ نیز سقوطی ۶ درصدی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که بیت کوین در مدت مشابه چیزی حدود ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

شاخص بورسی «S&P500» نیز روز جمعه با سقوط مواجه شد و اکنون در آستانه بدترین شروع سالانه خود از ۱۹۴۲ دلار قرار دارد. در همین حال، قیمت طلا در بازارهای جهانی در ۲۴ ساعت گذشته رشد کرده و همچنان جهش ۶ درصدی شش ماه گذشته آن دست‌نخورده باقی مانده است.

پیش بینی سرنوشت نامعلوم قیمت بیت کوین

البته برخی سیاست گذاری های کلان اقتصادی توسط کشورهایی چون آمریکا و چین در خصوص چگونگی تعیین نرخ بهره بانکی، فروش اوراق قرضه و … نیز بر نوسان قیمت این بازار مهم که هم اکنون سرمایه گذاران زیادی را از اقصی نقاط جهان به خود جلب کرده تاثیر گذار است.

اینکه اکنون چند روزی است بیت کوین پس از افت ارزش آن به ۴۲ هزار دلار همچنان بر مدار نزول قرار گرفته است، به عقیده کارشناسان چنین روندی ناشی از دلایلی چون قطع میزان فعالیت تولید رمز ارز در قزاقستان که درصد قابل توجهی از تولید رمز ارز در این کشور حاصل می شود در کنار افزایش میزان نرخ بهره آمریکاست. چنین عواملی در کنار توجه سرمایه گذاران به ریزش قیمت بیش از آن بیت کوین برای خرید قابل توجه پس از سیر نزولی چند باره آن است و معلوم نیست که سرنوشت نرخ این نوع رمز ارز تا روزها، هفته های و حتی ماههای آینده چگونه رقم خورد.

عدم واکنش خریداران بیت کوین در محدوده قیمت ۴۲ هزار دلار باعث افت قیمت این نوع رمز ارز شد
امیر بیات، عضو انجمن بلاکچین کشور درباره علل سقوط بیت کوین و ورود آن به کانال ۳۰ هزار دلار گفت: به نظر می رسد این بازار حمایت لازم را در محدوده ۴۰ هزار دلاری به خود ندید و چون کاهش قیمت آن از ۴۲ به ۴۰ هزار دلار با واکنش بازار همراه نشد، سیر نزولی قیمت را در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه برخلاف آنچه که خیلی ها منتظر بودن با رسیدن بیت کوین به کف قیمت ۴۰ هزار دلار، بازار خرید این نوع رمز ارز با خرید انبوه توسط سرمایه گذاران، فعال و بیت کوین برای جهش قیمت آماده می شد، اظهارداشت: از آنجایی که ارزش بیت کوین پس از رسیدن به قیمت ۴۰ هزار دلار، با خریداران آنچنانی مواجه نشد، بنابراین سقوط قیمت آن دوباره کلید خورد و اکنون معلوم نیست سرنوشت قیمت چنین ارز دیجیتالی در آینده چگونه رقم خورد.

عضو انجمن بلاکچین تصریح کرد: صاحبان قدرت و ثروت، شرکت های معتبر جهانی و سرمایه گذاران بزرگ این بازار گسترده مجازی وقتی دیدند بیت کوین در بازار قدم به قدم در حال عقب نشینی قیمت است، بنابراین از خرید آن صرف نظر کردند تا این نوع ارز دیجیتال با حرکت در مسیر نزول و رسیدن به اعداد پایین تر زمینه خرید را برای آنها فراهم کند چرا که با درایت متوجه چنین موضوعی شدند که قیمت بیت کوین در محدوده ۴۰ هزار دلارخریدار آنچنانی نداشت.

احتمال سقوط بیت کوین تا ۳۰ هزار دلار و حتی رسیدن به کانال ۲۳۰ هزار دلاری!
بیات با بیان اینکه چنانچه قیمت بیت کوین در روزهای آینده به بالای ۴۰ هزار دلار نرسد دیگر به این زودی ها نباید انتظار داشت که قیمت آن روندی افزایشی به خود گیرد، پیش بینی کرد: افت بیت کوین تا ۳۰ هزار دلار در روزهای پیش رو دور از انتظار نیست زیرا سرمایه گذاران برای رسیدن قیمت این نوع رمز ارز برنامه دارند تا پس از افت شدید قیمت، اقدام به خرید آن کنند و از این طریق سود قابل توجه ای را کسب نمایند.

وی در ادامه گفت: از آنجایی که سرمایه گذاران عمده بیت کوین مایل به خرید این نوع رمز ارز در قیمت پایین هستند و بعضا تجربه خرید کم اثر آن را در محدوده قیمتی ۴۲ هزار را دیده اند، بنابراین خیلی راغب نیستند که در محدوده قیمتی پایین اقدام به خرید مجدد آن کنند. با این وجود پیش بینی می شود؛ سه مرحله قیمتی یعنی بیت کوین ۴۲ هزار دلار که خریدار چندانی در بازار نداشت و رسیدن نرخ فعلی آن به ۳۵ هزار دلار که آن هم معلوم نیست طی این روزها چه رقمی خواهد شد در کنار احتمال رسیدن قیمت بیت کوین به ۳۰ هزار و در نهایت قرار گرفتن در کانال ۲۰ هزار تومان بعید به نظر نمی رسد، مگر اینکه سرمایه گذاران بزرگ برای نجات این نوع ارز دیجیتال به این بازار هجوم ببرند و با خرید گسترده نگذارند بیت کوین با افت شدید قیمت مواجه شود.

عضو انجمن بلاکچین افزود: پیش بینی می شود قیمت بیت کوین تا پایان سالجاری شمسی همچنان در محدوده ۴۰ هزار دلار باقی بماند، حال از آنجایی که حدود ۳ ماه است که ارزش بیت کوین در محدوده کانال ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار قرار دارد این احتمال وجود دارد چند ماهی این ارز دیجیتال در کانال حدود ۴۰ هزار تومان قرار گیرد.

 

ماه می بیشتراوقات ماه خوبی بوده است

سؤالی که با نزدیک‌شدن به شروع ماه می (اردیبهشت) ذهن معامله‌گران را درگیر کرده، این است که آیا کاهش قیمت‌ها در ماه آوریل (فروردین) می‌تواند به شکوفایی بازار در ماه مه منجر شود یا خیر.

بخش بالایی نمودار زیر متوسط بازدهی هر ماه بیت کوین را در طول تاریخ نشان می‌دهد. بخش پایینی تصویر هم نشان می‌دهد که بیت کوین در ۹ سال گذشته در چند درصد از مواقع در هر ماه بازدهی مثبت داشته است.

بیت کوین در طول تاریخ به‌طور متوسط در ماه‌های مه (اردیبهشت) هر سال، 17 درصد بازدهی داشته است. عملکرد تاریخی بازار سهام هم در ماه‌ مه سال‌های گذشته قوی بوده است و همین موضوع می‌تواند خریداران را تشویق کند تا پس از ۳ ماه نوسان محدودی قیمت، دوباره وارد بازار شوند و با خرید این ارز و سایر ارزهای دیجیتال از صرافی معتبر ارزهای دیجیتال سود آوری خوبی داشته باشند.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که عملکرد قیمت در سال‌های گذشته نمی‌تواند تضمینی برای تکرار همان اتفاق در آینده باشد. برای مثال، شاخص‌های تکنیکال به ادامه نوسانات عرضی و تثبیت قیمت در آینده اشاره می‌کنند که البته ممکن است با افزایش محدود قیمت هم همراه شود. ضمن اینکه احساسات معامله‌گران بازارهای مشتقه هم یک‌دست نیست.