رونمایی زودهنگام از یک «پدیده» در «فجر۴۱»/ بازیگران اشتباه رفتند! به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری رونمایی زودهنگام از یک «پدیده» در «فجر۴۱»/ بازیگران اشتباه رفتند!  خبرگزاری هاریکا – گروه هنر: «هاریکا سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید […]

رونمایی زودهنگام از یک «پدیده» در «فجر۴۱»/ بازیگران اشتباه رفتند!

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری رونمایی زودهنگام از یک «پدیده» در «فجر۴۱»/ بازیگران اشتباه رفتند!  خبرگزاری هاریکا – گروه هنر: «هاریکا سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «هاریکا سیمرغ ۴۱» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
سال گذشته و در قالب «هاریکا سیمرغ ۴۰» روایت‌گر متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بودیم.
امروز پنجشنبه ۱۳ بهمن‌ماه و هم‌زمان با دومین روز اکران فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی ملت و سایر سینماهای مردمی با دومین شماره از «هاریکا سیمرغ ۴۱» همراه شوید.
چهره روز؛ مجید صالحی
حالا دیگر می‌توان جدی‌تر از همیشه نام او را در فهرست بازیگران شاخص جشنواره فیلم فجر قرار داد؛ مجید صالحی تنها یک سال بعد از آنکه با درخشش در فیلم «برف آخر» توانست برای اولین‌بار نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره را از آن خود کند، حالا در نقش اصلی فیلم «شماره ده» هم خوش درخشیده است.
فیلم سینمایی «شماره ده» دیروز و در اولین روز از اکران فیلم‌های جشنواره چهل‌ویکم توانست عنوان پدیده زودهنگام این رویداد را از آن خود کند. فیلمی به کارگردانی حمید زرگرنژاد و از محصولات بنیاد سینمایی فارابی که با داستان و فضاسازی بکر و خاص خود از سال‌های دفاع مقدس توانست تجربه‌ای متفاوت را برای مخاطب جشنواره رقم بزند.
در کنار کارگردانی و مسائل فنی فیلم، آنچه در «شماره ده» قابل توجه بود، قدرت‌نمایی مجید صالحی در یک نقش پیچیده و دشوار بود. صالحی در این فیلم نقش کاراکتر اصلی یعنی «شماره ده» را ایفا می‌کند. اسیری ایرانی که از ابتدای فیلم در تلاش برای فرار از دست بعثی‌هاست و در این مسیر دست به عملی قهرمانانه می‌زند.

صالحی دیروز یکی از مهمترین چهره‌های غایب در نشست رسانه‌ای فیلم «شماره ده» بود و شاید حضورش در این نشست می‌توانست با پرسش‌هایی درباره کیفیت نزدیک شدن او به این کاراکتر خاص همراه شود؛ کاراکتری که به استناد آنچه در تیتراژ پایانی فیلم برآن تأکید می‌شود، مابه‌ازایی واقعی داشته و از این منظر ایفای نقش آن برای هر بازیگری می‌توانست یک چالش باشد.
مجید صالحی بازیگری را از اوایل دهه ۷۰ در تلویزیون آغاز کرد و طی دو دهه نخست فعالیت حرفه‌ای‌اش بیشتر در قالب آثار طنز تلویزیونی و فیلم‌های گیشه‌پسند در سینما دیده می‌شد اما در دهه ۹۰ شرایط گویی برای او تغییر کرد. حضور در نقش یک کاراکتر جدی در سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم را می‌توان یکی از نقاط عطف در مسیر این تغییر رویکرد صالحی در ایفای نقش‌های جدی قلمداد کرد. مسیری که بعدها در فیلم‌های سینمایی «استراحت مطلق» و «صحنه‌زنی» استمرار پیدا کرد و در سریال «سیاوش» مورد توجه مخاطبان و منتقدان هم قرار گرفت.
فیلم سینمایی «شماره ده» حالا می‌تواند جایگاه مجید صالحی را جدی‌تر از قبل به‌عنوان یک بازیگر تمام عیار و توانمند در حافظه سینمای ایران ثبت کند.
حاشیه روز؛ میلاد یا ملت؟
نشست‌های رسانه‌ای همواره یکی از بخش‌های جذاب و خبرساز در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر بوده است و در این دوره هم به‌طور ویژه‌تر این نشست‌ها از همان روز نخست زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار داشت.
وضعیت حضور فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ و موضع‌گیری مجازی برخی عوامل این فیلم‌ها، سبب شده است که کیفیت حضور تیم تولید فیلم‌های جشنواره در نشست‌های خبری آبستن حواشی متعددی باشد؛ وضعیتی که سبب شد در روز اول و نشست رسانه‌ای فیلم «استاد» تأخیر سجاد بابایی به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم، شائبه‌هایی را مبنی بر عدم تمایل او برای حضور در نشست رسانه‌ای به همراه داشته باشد که البته با رسیدن او و اعلام گرفتاری در ترافیک به‌عنوان دلیل تأخیرش، همه شائبه‌ها برطرف شد!

عوامل فیلم «شماره ده» در پردیس سینمایی ملت

در دومین نشست رسانه‌ای روز اول هم در حالی که فیلم «شماره ده» به‌صورت ویژه توانسته بود نظر اصحاب رسانه را به خود جلب کند و نشست شبانه فیلم به همین دلیل با استقبال ویژه خبرنگاران همراه شده بود، بازهم غیبت بازیگران اصلی به چشم آمد و به همین دلیل این مسئله در قالب سوالی از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد.
ابراهیم اصغری به عنوان تهیه‌کننده فیلم «شماره ده» در پاسخ به این پرسش دلیل بامزه‌ای را مطرح کرد! او گفت به دلیل شباهت برج میلاد و پردیس ملت که در سال‌های مختلف میزبان برگزاری جشنواره بوده‌اند، برخی بازیگران اصلی فیلم به اشتباه به برج میلاد رفته‌اند و به همین دلیل در پردیس ملت غایب هستند!
بنابر تصمیم برگزارکنندگان جشنواره چهل‌ویکم، در این دوره پردیس سینمایی ملت به‌عنوان «خانه رسانه» میزبان اصحاب رسانه و برگزاری نشست‌های خبری فیلم‌هاست و برج میلاد برای میزبانی از هنرمندان و برگزاری برنامه‌های مرتبط با بخش بین‌الملل و بازار فیلم انتخاب شده است.
در نشست رسانه‌ای فیلم «شماره ده» هر چند برخی بازیگران اصلی غایب بودند اما عوامل دیگر فیلم به‌ویژه عوامل فنی آن در نشست رسانه‌ای فیلم حاضر شده، کارگردان و تهیه‌کننده را همراهی کردند و پاسخگوی اصحاب رسانه شدند.
نکته روز؛ همراهی تلویزیون با فجر
ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی برای پوشش جشنواره فیلم فجر، هر سال یکی از اصلی‌ترین تریبون‌های اطلاع‌رسانی درباره این رویداد محسوب می‌شده‌اند. به همین دلیل هم شبکه‌های مختلف سیما همواره تلاش دارند تا در بازه برگزاری ده روزه جشنواره فیلم فجر، هر آنچه در توان دارند را تدارک ببینند و پیش روی مخاطبان سینمادوست خود قرار دهند.
امسال و همزمان با چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر شاهد احیای دو برند سینمایی تلویزیون هستیم. دو برنامه «هفت» و «نقد سینما» بعد از مدت‌ها تعطیلی، از شب گذشته و همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر، باردیگر به آنتن بازگشته‌اند تا سینمای ایران همچنان تریبونی در رسانه ملی داشته باشد.

بهروز افخمی در برنامه «هفت» همان قالب همیشگی را برای پوشش فیلم‌های جشنواره در دستور کار دارد و تنها تفاوتش با سال‌های قبل‌تر جایگزینی امیر قادری به جای مسعود فراستی در میز نقد برنامه است. امیر قادری که از روزنامه‌نگاران و منتقدان با سابقه سینمایی به حساب می‌آید، پیش‌تر قرار بود با همراهی میلاد دخانچی به نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره چهل‌ویکم بپردازد اما برنامه شب گذشته در غیاب دخانچی پخش شد و احتمالاً قادری تنها منتقد «هفت» در این شب‌ها خواهد بود.
برنامه «نقد سینما» هم مانند «هفت» به‌صورت زنده و هر شب از محل پردیس سینمای ملت تهیه و پخش می‌شود. در این برنامه هم قالب اصلی گفتگو با عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره و مرور اخبار مرتبط با این رویداد است. امیر رضا مافی اجرای این برنامه را برعهده دارد.
نکته جالب درباره احیای هر دو برند سینمایی جابه‌جایی شبکه پخش آن‌ها ست. برنامه «هفت» که سال‌ها از شبکه سه تلویزیون پخش می‌شد حالا به شبکه نمایش کوچ کرده و برنامه «نقد سینما» هم که از برنامه‌های شاخص شبکه پنج به حساب می‌آمد، این شب‌ها از شبکه چهار پخش می‌شود.
پیشنهاد روز؛ یادگار جنوب
با همان اولین تجربه‌شان در مقام کارگردان آنقدر خوش درخشیدند که حالا چشم به راه فیلم تازه‌شان باشیم؛ حسین دوماری و پدرام پورامیری دو کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس جوانی هستند که در سال‌های اخیر حضوری فعال در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی داشته‌اند و در محافل سینمایی به‌عنوان استعدادهای تازه، مورد توجه قرار دارند. این دو که فعالیت حرفه‌ای خود را از سینمای کوتاه آغاز کرده‌اند، در زمینه کارگردانی فیلم «جان‌دار» را به‌عنوان اولین فیلم سینمایی خود در سال ۹۷ کارگردانی و به جشنواره فیلم فجر رساندند.
فیلم «جان‌دار» هم از منظر داستان و فیلمنامه و هم از منظر ترکیب بازیگران اصلی از فیلم اولی‌های خبرساز جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر بود و توانست نام پورامیری و دوماری را در فهرست فیلم‌سازان جوانی که باید منتظر فیلم‌های بعدی‌شان باشیم جای دهد.
حالا «یادگار جنوب» دومین تجربه این دو فیلمساز جوان در عرصه کارگردانی سینما به حساب می‌آید. آن‌ها در این سال‌ها همکاری در نگارش فیلمنامه «شنای پروانه» و «یاغی» را در کنار محمد کارت تجربه کردند و حالا فیلم‌نامه‌ای از خودش را در مقام کارگردان به جشنواره رسانده‌اند.
«یادگار جنوب» یکی از فیلم‌هایی است که در سکوت کامل خبری فرآیند تولید را طی کرده و از همین منظر می‌تواند یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال قلمداد شود.
وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی با حضور سحر دولتشاهی و صابر ابر بازیگران فیلم سینمایی «یادگار جنوب» هستند.
این فیلم امروز پنجشنبه و در آخرین سانس اکران فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت، برای اصحاب رسانه روی پرده می‌رود. امیدوارم براتون خبر   رونمایی زودهنگام از یک «پدیده» در «فجر۴۱»/ بازیگران اشتباه رفتند! براتون مفید بوده باشه

 
2023-02-02 14:02:22