راه اندازی آزمایشگاه بافت شناسی فرآورده‌های گوشتی و مواد غذایی به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  راه اندازی آزمایشگاه بافت شناسی فرآورده‌های گوشتی و مواد غذایی  به گزارش خبرگزاری هاریکا، جمشید سلام زاده، هدف اصلی معاونت غذا و دارو را اطمینان از فراهم بودن و دسترسی مقرون به صرفه به کالاهای سلامت […]

راه اندازی آزمایشگاه بافت شناسی فرآورده‌های گوشتی و مواد غذایی

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  راه اندازی آزمایشگاه بافت شناسی فرآورده‌های گوشتی و مواد غذایی  به گزارش خبرگزاری هاریکا، جمشید سلام زاده، هدف اصلی معاونت غذا و دارو را اطمینان از فراهم بودن و دسترسی مقرون به صرفه به کالاهای سلامت محور سالم، ایمن و مؤثر از جمله دارو، مواد غذایی، فراورده‌های آرایشی بهداشتی، فراورده‌های طبیعی و مکمل و ملزومات مصرفی پزشکی برشمرد و تاکید کرد تمام برنامه‌های این معاونت در راستای تحقق این هدف طراحی می‌شود.
وی، ضمن تبیین چشم انداز معاونت غذا و داروی دانشگاه در سال ۱۴۰۱ گفت: یکی از برنامه‌های کلان و بسیار مهم این حوزه، تهیه و به کارگیری نقشه جامع سیستم اطلاعات مکانی GIS واحدهای تحت پوشش این معاونت است.
سلام زاده خاطرنشان کرد: نقشه جامع سیستم اطلاعات مکانی GISبا هدف مدیریت و نظارت هوشمند بر واحدهای تولید، توزیع و عرضه کالاهای سلامت محور تهیه می‌شود و به شفاف سازی جریان اطلاعات، ارتقای نظارت‌ها و تصمیم گیری‌های سازمانی و مدیریتی بسیار کمک می‌کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیگیری توسعه سامانه هوشمند HIM در سال آینده یادآور شد: توسعه سامانه مذکور همراه با افزودن شاخص‌های کیفی نظیر خطاهای دارویی و تجویز و مصرف منطقی داروها انجام می‌پذیرد.
وی، طراحی این برنامه را در راستای ارتقای کیفی خدمات دارویی در مراکز بیمارستانی عنوان کرد که علاوه بر بروز رسانی دقیق و صحیح داده‌ها و استفاده از داشبورد مدیریتی سامانه هوشمند HIM انجام می‌گیرد.
سلام زاده از انجام مقدمات راه ‏اندازی و ارتقای بخش مراقبت دارویی در مراکز بیمارستانی خبر داد و افزود: با هماهنگی معاونت توسعه دانشگاه مدیریت هوشمند هزینه‌ها در حوزه دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی همراه با افزایش بهره وری منابع در دسترس را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.
وی همچنین بر ضرورت هماهنگی‌های بیشتر با معاونت‌های درمان و بهداشت به منظور افزایش هماهنگی و اثربخشی نظارت‌ها، اجتناب از موازی کاری، بهره‌وری بهینه از منابع انسانی، مالی و سایر امکانات در سال آینده تاکید کرد.
سلام زاده، راه‌اندازی آزمایشگاه بافت شناسی فرآورده‌های گوشتی و مواد غذایی حلال را از برنامه‌های این معاونت برشمرد و گفت: در حوزه آزمایشگاه علاوه بر کنترل، پیگیر ارتقای تجهیزات و فناوری‌های جدید برای اندازه گیری و پایش آلاینده‌ها در مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی-بهداشتی نیز خواهیم بود.
وی حمایت از تولید و پیاده سازی استانداردهای مدیریت ایمنی مواد غذایی را از برنامه‌های این معاونت در حوزه مدیریت مواد غذایی در سال آینده برشمرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اعلام حمایت از تولید فرآورده‌های غذایی مفید، گفت: در سال جدید حمایت از تولید فرآورده‌های غذایی مفید و ارتقا دهنده سلامت و همچنین پیاده‌سازی استانداردهای مدیریت ایمنی مواد غذایی نظیر ISO ۲۲۰۰۰ و HACCP در کارخانجات و واحدهای تولیدی تحت پوشش با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.
سلام زاده در ادامه وجود مرکز تحقیقات سلامت غذا و دانشکده‌های داروسازی، طب سنتی، تغذیه و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در این دانشگاه را یک فرصت استثنایی برای همکاری و هم‌افزایی این مجموعه‌ها برشمرد.
به گفته وی، همکاری‌های مشترک این مجموعه‌ها در قالب تفاهم نامه و پروژه‌های مشترک پیگیری می‌شود تا با بهره گیری از اساتید برجسته دانشگاه شاهد ارتقای خدمات، نظارت‌ها و کیفیت برنامه‌های این معاونت باشیم.
سلام زاده با اشاره به برنامه ریزی جدی برای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور یادآور شد: مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور نیز با همکاری و تعامل بین بخشی و برون بخشی به طور جدی برنامه ریزی و پیگیری می‌شود که در این راستا بخش‌هایی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی، دادسرای جرایم پزشکی، گمرک، نیروی انتظامی، استانداری تهران و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همکاری خواهند داشت.
حمایت از تولید، عرضه و مصرف مبتنی بر شواهد علمی فروآرده‌های طبیعی، گیاهی و مکمل‌ها و همچنین نظارت قوی و برخورد جدی با عرصه‌های غیرقانونی عرضه این کالاها از دیگر برنامه‌های ذکر شده توسط معاون غذا و داروی دانشگاه برای سال ۱۴۰۱ بود.
وی از دیگر برنامه‌های مهم این حوزه به پیگیری ساختار تشکیلاتی جدید معاونت، اجرای برنامه‌های تعالی سازمانی، شفاف‌سازی دستورالمعل‌ها، ضوابط و فرآیندها و برقراری نظام‌های مبتنی بر احترام متقابل اشاره کرد.
سلام زاده، اجرای برنامه‌های آموزشی، بازتعریف فرآیندها، تسهیل دسترسی به اطلاعات، ایجاد انگیزش در پرسنل، شایسته سالاری، عدالت محوری و ترویج نظام پاسخگویی و مسئولیت پذیری را نیز از برنامه‌های آتی این معاونت برشمرد.
وی همچنین از تکمیل پروژه انبار داروهای مخدر و انتقال واحد مخدر معاونت به ساختمان جدید در اوایل سال جدید خبر داد. امیدوارم براتون خبر   راه اندازی آزمایشگاه بافت شناسی فرآورده‌های گوشتی و مواد غذایی براتون مفید بوده باشه

 
2022-04-01 09:03:58