رازهایی که از استخر ها باید بدانید استخر ها یکی از مکان ها و از آن دسته تفریحاتی است که در گرمای تابستان بسیار فراگیر و زیاد می شود و مردم برای فرار از گرمای تابستان به استخرها می روند، در زمستان نیز استخر ها علاقمندان خاص خود را دارند که این موارد دلیل خوبی […]

رازهایی که از استخر ها باید بدانید

استخر ها یکی از مکان ها و از آن دسته تفریحاتی است که در گرمای تابستان بسیار فراگیر و زیاد می شود و مردم برای فرار از گرمای تابستان به استخرها می روند، در زمستان نیز استخر ها علاقمندان خاص خود را دارند که این موارد دلیل خوبی است تا صاحبان استخر ها همیشه بدون تعویض آب استخر خود تمیز ترین آب را به علاقمندان استخر عرضه کنند.
علاوه بر کسانی که برای تفریح و فرار از گرما به استخر می روند عده ای هم هستند که برای ورزش به استخر می روند تا عضلات خود را ورزش دهند که بیشتر قشر میانسال را شامل می شود و عده ای دیگر نیز به واسطه عمل جراحی که داشته اند به استخر رفته تا دوران نقاحت را سریع تر طی کنند.

صاحبان استخر ها برای تمیز و شفاف نگه داشتن آب استخر خود معمولا به سراغ ماده های مختلف شیمیایی می روند که ما مهمترین این ماده های شیمیایی را برای شما نام میبریم. ماده هایی مانند سولفات مس و کلر، که عمده فروش سولفات مس نیز به همین استخر ها اختصاص دارد.

مواد شیمیایی مورد استفاده در استخرها

طیف وسیعی از مواد شیمیایی در استخر ها مورد استفاده قرار می گیرد که بعضی از آنها به صورت دوره ای و برخی دیگر به طور مداوم باید در آب استخر استفاده شوند.

کلر مایع

کلر مایع یکی از رایج ترین ضد عفونی کننده ها برای استخر ها است. در واقع اصلی ترین ماده ای که مردم برای ضدعفونی کردن مکان های مختلف استفاده می کنند کلر و یا فراورده هایی است که کلر در آن موجود است.
کلر در سفیدکننده ها و ضدعفونی کننده های خانگی نیز موجود است که برای تمیز کردن سطوح مختلف از آن استفاده می شود.
در استخر ها برای ضد عفونی کردن هم می توان از صورت جامد کلر استفاده کرد به آن هیپوکلریت کلسیم می گویند و هم می توان از کلر مایع استفاده کرد به آن هیپوکلریت سدیم می گویند.

زاج سفید

زاج سفید که نام معروفی است که برای سولفات آلومینیوم و آلوم است. زاج سفید ماده ای است که زمانی رنگ آب استخر ها به سمت سبز رنگ شدن می رود بسیار مفید است تا رنگ آب اصلاح شود.

زاج سفید به عنوان لخته ساز عمل می کند و باعث می شود ذرات کثیف، فسفات ها، عوامل بیماری زا و سایر آلودگی ها را  جمع کرده و تمیز کردن استخر را فرایند آسان تر می کند.

به چند روش می توان از زاج سفید در استخر ها استفاده کرد، زاج سفید معمولا به صورت پودری در دسترس هستند که هم می توان با تهیه کردن محلول زاج سفید آنرا با آب اضافه کرد و هم می توان به صورت مستقیم از پودر آن استفاده کرد.

کات کبود

کات کبود که نام دیگر آن سولفات مس است ماده ای معدنی است که آبی رنگ و بدون بو است و در استخر ها برای شفاف نگه داشتن آب و همچنین برای جلوگیری کردن از تشکیل جلبک در میان کاشی ها استفاده می شود. تشکیل جلبک ها علاوه بر ظاهر زشتی که به استخر میدهند باعث لغزنده شدن سطح نیز می شوند که خود مشکل بزرگی در استخر ها است.
صاحبان استخر ها معمولا به سراغ تهیه سولفات مس صنعتی می روند تا با تهیه حجم بیشتری از سولفات مس قیمت مناسب تری برای تهیه آن بپردازند.

ویژگی موثر بر کیفیت آب استخر

علاوه بر ماده های شیمیایی که به آب اضافه می شود تا آب استخر شفاف تر و پاکیز تر شود ویژگی های دیگری نیز هستند که باعث می شود کیفیت آب تغییر کند که سنجش آنها برای کنترلکیفیت آب همیشه مهم خواهد بود.

میزان PH آب

میزان PH نشان دهنده میزان اسیدی و بازی بودن آب استخر است که باید همیشه در یک رنج خاص نگه داشته شوند میزان PH آب به هر سمت که میل کند باعث بروز مشکلات مختلف می شود.

میزان PH ایده آل برای آب استخر ها بین 7.35 تا 7.45 است که بازه خنثی در جدول PH است.زمانی که PH بالا تر روند در فرایند گند زدایی کلر اخلال ایجاد می کند، باعث کدر شدن آب می شود و باعث برخی آسیب های پوستی می شود.
زمانی که PH کمتر از این میزان باشد باعث خوردگی زنگ زدگی سطوح می شود و پوست را نیز تحریک می کند.

میزان دمای آب

دمای آب در استخر ها نیز هم بر کیفیت آب و هم بر کیفیت تجربه فرد استفاده کننده از استخر نیز تاثیر گذار است.دمای آب استخر را معمولا در دمای 26 تا 28 نگه داشته می شوند.
در استخر های روباز که دمای محیط بر روی آب تاثیر گذار است دمای آب استخر معمولا در بازه 29 تا 31 درجه قرار می گیرد.

شفافیت آب استخر

شفافیت آب استخر ها علاوه بر بهبود تجربه فرد برروی بهداشت آب هم تاثیر گذار است به واسطه شفافیت آب استخر کثیفی ها و ناحالصی ها در آب رویت می شود و روند اصلاح آب با سرعت بیشتری صورت می گیرد.
شفافیت آب باعث بهبود امنیت هم می شود، شفافیت آب به صورتی باید باشد که حتی در قسمت کم عمق نیز کف استخر دیده شود.

نتیجه گیری

صاحبان استخر ها معمولا برای تهیه مواد شیمیایی مورد نیاز خود معمولا به سراغ تهیه کننده هایی می روند که بهترین قیمت را ارائه می دهند و همچنین کیفیت بسیار بالائی را ارائه می دهند.
در این بین نامی که بسیار درخشان است آپادانا پارسه زنجان است که تولید کننده و صادر کننده مواد شیمیایی است که هم در سطح کشور و هم در سزح خاورمیانه نامی ماندگار است.