دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق شعار سال به فناوری توجه کنند به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق شعار سال به فناوری توجه کنند  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست مجازی که با حضور معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور […]

دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق شعار سال به فناوری توجه کنند

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق شعار سال به فناوری توجه کنند  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست مجازی که با حضور معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد، با بیان اینکه سرعت تولید علم در بخش علوم پزشکی ۸.۳ را نشان می‌دهد، اظهار داشت: سرعت تولید علم در کل کشور ۷.۴۴ است در علوم پزشکی این عدد بالاتر است و ۸.۳ را نشان می‌دهد.
وی افزود: یعنی سرعت تولید علم در نظام سلامت سریع‌تر از بخش‌های دیگر علمی در کشور است. با این وجود در حال حاضر ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی نسبت به میانگین شتاب تولید علم در کل کشور کندتر هستند بنابراین انتظار می‌رود دانشگاه‌هایی که جایگاه خود را در این فرآیند می‌دانند باید سریعا نسبت به بهبود وضعیت خود اقدام کنند.
پناهی تاکید کرد: حمایت‌ از دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طبق عملکرد و ارزشیابی است که به صورت سالانه انجام می‌شود، خواهد بود.
وی با اعلام اینکه در نشست اخیر شورای راهبردی نیماد فراخوان گرنت حمایتی تحقیقات دانشجویی به تصویب رسید، تصریح کرد: این دستاورد بسیار خوبی است و باید از این ظرفیت دانشجویان به بهترین نحو استفاده شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری تحقیقات دانشجویی و شورای تحقیقات دانشجویی در دانشگاه‌ها باید از این فرصت بهره‌برداری کنند و تا پایان سال جاری حمایت مطلوبی از تحقیقات دانشجویی به عمل آورند.
پناهی با اشاره به حمایت‌های اعمال شده از تحقیقات دانشجویی، اظهار داشت: در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی، بخش نخبه جوان و دانشجو را از یکدیگر جدا شدند و حتی شرط داشتن Hindex نیز برای دانشجویان حذف شده است.
به گفته وی، در ارزشیابی مراکز تحقیقاتی نیز اگر از مشارکت دانشجویان استفاده کنند، این مسئله می‌تواند حایز امتیاز خواهد بود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در زمینه ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر تولید علم بر فناوری تاکید کرد و خاطرنشان کرد: نمی‌توان در علم سنجی فقط به مقالات بسنده کرد. دانشگاه‌ها حتما باید به تحقیقات مسئله محور و بومی توجه ویژه داشته باشند ضمن اینکه از روند رشد علم نیز نباید غافل شوند.
وی ادامه داد: مرجعیت علمی ایران در منطقه و جهان جایگاه خوبی را نشان می‌دهد ولی دانشگاه‌ها هم باید بر مبنای ارزشیابی‌های انجام شده جایگاه خودشان را در این رتبه‌ها مورد سنجش قرار دهند. شاخص‌های نوآوری، تولید علم، شتاب تولید علم و غیره بسیار اهمیت دارد.
پناهی خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد: دانشگاه‌ها در حمایت از تحقیقات و فناوری فقط به توسعه زیرساخت‌ها اکتفا نکنند و لازم است طبق شعار سال بر فناوری توجه بیشتری داشته باشند. امیدوارم براتون خبر   دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق شعار سال به فناوری توجه کنند براتون مفید بوده باشه

 
2022-11-09 04:06:55