خنده و گریه بعد از جراحی بینی اگر قصد انجام جراحی زیبایی بینی را دارید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه محدودیت هایی وجود دارد. برخی از رایج ترین سوالات مربوط به حالات صورت و تغییر چهره مانند گریستن، لبخند زدن، خمیازه کشیدن و موارد دیگر است. به عنوان مثال خندیدن […]

خنده و گریه بعد از جراحی بینی

اگر قصد انجام جراحی زیبایی بینی را دارید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه محدودیت هایی وجود دارد. برخی از رایج ترین سوالات مربوط به حالات صورت و تغییر چهره مانند گریستن، لبخند زدن، خمیازه کشیدن و موارد دیگر است. به عنوان مثال خندیدن یا گریستن بعد از عمل بینی خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که هر گونه فشار و حرکات شدید چهره به مدت 6 هفته پس از عمل می تواند عوارضی مانند خونریزی به همراه داشته باشد. حال سوال اینجاست که چه باید کرد؟ به منظور اطلاع از نحوه خنده و گریه بعد از جراحی بینی به همراه عوارض آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

به مدت یک ماه ساختار بینی به واسطه اعمال تغییرات در حین عمل از استحکام لازم برخوردار نیست و نسبت به هر ضربه یا فشار می تواند آسیب پذیر باشد. در این مدت تغییر حالات شدید چهره مانند خندیدن، گریستن، عطسه و سرفه بعد از عمل بینی باید کنترل شود. در غیر این صورت می تواند بر روی بینی اثر گذاشته و روند بهبودی را کند نماید. علاه بر این، جویدن غذاهای سفت و هرگونه فشار بر روی استخوان فک، به ویژه فک بالا نیز می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

بدون شک احساساتی مانند غم، شادی و خشم جز جدایی ناپذیر انسان است و کنترل این حس ها می تواند بعد از جراحی بینی عروسکی کمی دشوار باشد. اگرچه داشتن روحیه شاد و مثبت بسیار مفید است، اما بعد از عمل بهتر است خنده های ناگهانی خود را کنترل نمایید. گریه کردن به لحاظ فیزیکی تاثیری بر روی نتیجه عمل ندارد، اما می تواند سبب گرفتگی، افزایش تورم و خونریزی در بینی شود. لذا تا حد امکان باید از گریه کردن خودداری کنید.

خندیدن و گریه کردن بر نتایج جراحی بینی چه تاثیری دارد؟

اگرچه امکان خندیدن و گریستن 2 هفته بعد از عمل بینی وجود دارد، اما توصیه می شود که حداقل بین 4 تا 6 هفته از تغییر حالات شدید اجتناب کنید. لازم به ذکر است که لبخند زدن یا حرکات محدود صورت تاثیر جدی و خطرناکی بر بینی ندارد، اما شدت تغییر حالات چهره عوارض جدی مانند احتقان بینی، افزایش تورم یا خونریزی به همراه دارد. به همین علت توصیه می شود که خندیدن، گریستن، خمیازه کشیدن، سرفه و عطسه بعد از عمل بینی را با احتیاط انجام دهند.

چگونه خنده و گریه بعد از جراحی بینی را کنترل کنیم؟

یکی از موثرترین روش ها برای کنترل خنده های شدید بعد از رینوپلاستی، خندیدن با دهان باز است. هنگامی که با دهان باز می خندید و از طریق دهان تنفس را انجام می دهید، خنده شما حالات قهقهه نخواهد گرفت. همچنین، در هنگام خنده می تواند با فشار دادن گونه های خود با انگشت به کنترل خنده بعد از عمل بینی کمک کنید.

از طرفی، به هنگام گریه سر را بالا نگه دارید، زیرا هوای تازه از تشدید گریه جلوگیری می کند. علاوه بر این، می تواند در هفته های ابتدایی عمل بینی از معاشرت با خویشاوندان یا دوستان خودداری کنید تا شرایطی برای خندیدن و تغییر حالات چهره به ایجاد نشود.

حد مجاز خنده و گریه بعد از جراحی بینی چه قدر است؟

شاید با این سوال مواجه شوید که حد قابل قبول و مجاز برای خنده و گریه بعد از جراحی بینی چه میزان است؟ بهترین فردی که می تواند مقدار خندیدن یا گریستن را تعیین کند، بدن خود شماست. به این ترتیب که اگر بعد از خنده یا گریه دردی در بینی خود احساس کردید، این حرکات را متوقف کنید. همچنین، اگر به هنگام گریه یا خنده حس انقباض در بینی و حتی صورت خود را دارید، یعنی باید انجام آن را متوقف کنید.

نکاتی در مورد خندیدن و گریه کردن بعد از جراحی بینی

اغلب پزشکان و جراحان معتقدند که گاهی برای تغییر حالات شدید و ناگهانی صورت می توان از تکنیک ها یا روش هایی استفاده کنید تا آسیب کمتری به بینی وارد شود. رعایت نکات زیر می تواند از بروز آسیب جدی به هنگام خنده و گریه بعد از عمل بینی بکاهد.

در هفته اول پس از عمل بینی حرکات صورت خود مانند خندیدن، گریستن و خمیازه کشیدن را محدود کنید.

به هنگام خنده دهان خود را باز کرده و از طریق دهان نفس بکشید، چنین عملی می تواند از ایجاد قهقهه جلوگیری کند.

در هفته اول به هنگام خندیدن، دو انگشت خود را روی گونه بگذارید تا خنده خود را کنترل کنید.

در صورت گریه کردن از مالیدن زیر چشم و اطراف بینی خودداری کنید.

در هنگام گریستن سر خود را بالا نگه دارید و یک کمپرس سرد روی صورت خود قرار دهید.

بعد از عمل بینی از قرار گرفتن در محیط های غم آلود یا بالعکس شادی آور که موجب خنده می شود، دوری کنید.

خندیدن و گریه کردن بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

همان طور که در طول مقاله اشاره شد، حرکات شدید و ناگهانی صورت می تواند اثراتی منفی بر نتیجه عمل بینی گوشتی داشته باشد. از مهمترین عوارض خنده و گریه بعد از جراحی بینی می توان به افزایش تورم و بروز خونریزی اشاره کرد. جالب است بدانید که خنده یا گریه می تواند ضربان قلب و گردش خون را افزایش داده و باعث خونریزی شود.

همچنین، حالات شدید مانند قهقهه زدن یا گریه شدید می تواند روی بخیه ها تاثیر بگذارد. بهتر است بدانید که گریه می تواند سبب افزایش مخاط بینی شود و احتقان یا گرفتگی بینی را افزایش دهد. به همین علت توصیه می شود بین 3 تا 4 هفته از گریه یا خنده های شدید خودداری کنید.

 

آیا گریه می تواند عمل زیبایی بینی را خراب کند؟

خنده یا گریه کنترل شده بعد از عمل بینی هیچ تاثیر منفی بر نتیجه عمل نخواهد داشت. اما هر نوع فشار یا تغییر شدید چهره در هفته های ابتدایی عمل، به ویژه هفته اول می تواند ورم بینی و ترشح مخاط را افزایش دهد. هنگامی که تورم افزایش پیدا کند یا بینی دچار احتقان شود، احتمال خونریزی بعد از عمل بینی به مراتب بیشتر خواهد شد. خونریزی می تواند بر روی ظاهر بینی تاثیرات منفی داشته باشد و انجام جراحی مجدد یا جراحی ترمیمی بینی ضرورت پیدا کند.

کلام آخر

یکی از مراقبت هایی که باید بعد از عمل بینی آن را رعایت کرد، کنترل حرکات و حالات صورت است. به طور کلی، حرکاتی مانند خمیازه کشیدن، عطسه کردن، خندیدن یا گریستن بعد از عمل می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال خنده و گریه بعد از جراحی بینی سبب افزایش تورم و گرفتگی بینی شود و در نتیجه احتمال خونریزی را افزایش دهد.

به همین علت از خندیدن و گریه کردن های شدید بعد از عمل بینی خودداری کنید. همچنین، با کنترل حالات صورت و رعایت نکات ذکر شده به هنگام خنده یا گریه از بروز خطرات و عوارض احتمالی بعد از عمل بکاهید. اگر متوجه شدید که نوسانات خلقی شدید داشته یا سطح بالایی از استرس را تجربه می کنید، با پزشک خود مشورت نمایید. در پایان توصیه می شود برای دستیابی به نتیجه عمل مطلوب به دکتر حسنانی، بهترین جراح بینی مراجعه نمایید.