خرید سرج ارستر با کیفیت برتر و قیمت بهینه چکیده: ولتاژهای اضافی از موارد غیرقابل اجتناب هستند و هر از گاهی به دلایل مختلف اتفاق می‌افتند. البته لازم است کنترل و حفاظت لازم در برابر جریانات برقی مازاد و بیش از اندازه انجام شود. چون در غیر این صورت آسیب جدی به دستگاه‌های برقی وارد […]

خرید سرج ارستر با کیفیت برتر و قیمت بهینه

چکیده:

ولتاژهای اضافی از موارد غیرقابل اجتناب هستند و هر از گاهی به دلایل مختلف اتفاق می‌افتند. البته لازم است کنترل و حفاظت لازم در برابر جریانات برقی مازاد و بیش از اندازه انجام شود. چون در غیر این صورت آسیب جدی به دستگاه‌های برقی وارد می‌شود. در این جریانات ممکن است خسارات مالی یا حتی جانی زیادی به وقوع بپیوندد.

سرج ارستر: نمونه برقگیر استاندارد

سرج ارستر را با نام‌های دیگری مثل برقگیر، محافظ نوسانات یا spd نیز می‌شناسند. این برقگیرها اگر چه کارایی زیادی در برابر ولتاژهای بالا دارند اما اغلب برای نوسانات به وجود آمده در برابر صاعقه کارایی دارند. متاسفانه در بیشتر موارد رعد و برق ولتاژ بالا به جریان برق وارد می‌کند. نبود تجهیزات محافظتی برای کنترل این نوع جریانات می‌تواند باعث سوختن دستگاه یا آسیب جدی به آن شود.

برقگیر استاندارد

سرج ارستر ولتاژ برق را بر روی 120 ولت تنظیم و حفظ می‌کند. بالا رفتن میزان ولتاژ بیشتر از 120 ولت باعث می‌شود که برقگیر فعال شده و میزان ولتاژ را کم کند. در صورت نبود این برقگیر، ولتاژ بالا به دستگاه آسیب وارد کرده و می‌تواند باعث از کار افتادن آن شود. مسلماً این موضوع برای صنایع مختلف و دستگاه‌ها گران قیمت اهمیت به مراتب بیشتری دارد.

عملکرد برقگیر محدود به برخی از دستگاه‌ها نیست. این نوع قطعات می‌توانند هر نوع دستگاه یا لوازم الکترونیکی و برقی را در برابر جریانات برقی ولتاژ بالا به‌خوبی محفاظت کنند.

ساختار برقگیر

شکل و فرم سرج ارستر به‌گونه‌ای است که از دو پایانه زمین و ولتاژ بالا تشکیل شده است. زمانی که جریان الکتریکی از محافظ عبور می‌کند، می‌تواند به شکل یک ولتاژ بالا به عایق برسد یا توسط پایانه زمین نادیده گرفته شود و به زمین منتقل شود.

برقگیرها برای تکمیل عملکرد خود از قطعات و تجهیزات مختلفی استفاده می‌کنند.

  • ترانزیستور یکی از قطعاتی است که در ساختار آن‌ها به کار رفته است. این قطعه نیمه هادی بوده و به‌عنوان یک کلید به کار گرفته می‌شود.
  • وریستور مهم‌ترین نقش را در بین قطعات الکتریکی برقگیر ایفا می‌کند. این قطعه برای حفاظت از سیستم و مدارهای قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد وریستور بدین شکل است که در ولتاژهای بالا، میزان مقاومت آن کم و در برابر ولتاژ پایین میزان مقاومت آن بالا می‌رود.
  • دیود خنثی‌ساز از دیگر تجهیزات درنظر گرفته شده برای سرج ارستر است. از این قطعه برای حفاظت و نگهداری از قطعات حساس الکترونیک در مقابل ولتاژ بالا کمک گرفته می‌شود.
  • GTD با دو قطعه الکترود معرفی می‌شود. فضای بین این دو قطعه با گاز نجیب پر شده است. اگر میزان اختلاف پتانسیل بین دو الکترود بالا رود، این گاز به شکل یونیزه درخواهد آمد. با یونیزه شدن گاز، دوباره شرایط برای برقراری جریان بین دو الکترود مهیا می‌شود.

معرفی انواع برقگیر

سرج ارسترها با توجه به میزان قدرت و نوع کاربردی که دارند، تقسیم‌بندی می‌شوند.

سرج ارستر کلاس B  

این دستگاه بیشترین کارایی و حفاظت را در برابر صاعقه دارد. در واقع به کمک این سرج ارستر می‌توان ولتاژ را به‌خوبی تنظیم کرد. در طی این تنظیمات، باید جریان‌های 100 کیلو آمپر به زمین تخلیه شوند.

سرج ارستر کلاس   C

این نوع برقگیر برای حفاظت در مقابل سوئیچینگ بسیار مناسب عمل می‌کند. برقگیر کلاس C می‌تواند ولتاژ‌های نشتی از برقگیر کلاس B را به‌خوبی خنثی کند. همچنین می‌تواند ولتاژهای اضافی مربوط به سوئیچینگ(منتشر شده بر روی شبکه قدرت) را به داخل زمین هدایت کند.

سرج ارستر ترکیبی کلاس B+C

نصب برقگیر‌های کلاس B و C با فاصله 10 متری انجام می‌شود. این فاصله با مشکلاتی در بخش تابلوسازی همراه است. به وجود آمدن ترکیبی از برقگیر B+C برای حل این مشکل مورد توجه قرار می‌گیرد. البته این برقگیر ترکیبی مزایای دیگری نیز به همراه دارد. به‌عنوان مثال باعث کاهش هزینه، فضای اشغالی، نصب آسان و سریع و… می‎شود.

سرج ارستر کلاس D 

این نوع برقگیر نیز نقش حفاظتی دارد و برای تکمیل فرآیند حفاظت در برابر ولتاژ بالا مورد توجه قرار می‌گیرد. برای نصب برقگیر کلاس D باید استاندارد IEC 61024 اجرا شود. این برقگیرها تنوع زیادی در اشکال مختلف دارند و تقسیم‌بندی آن‌ها با توجه به کاربردی که دارند، انجام می‌شود.

عملکرد سرج ارستر

برقگیرها با توجه به ولتاژ خاصی طراحی و تولید شده‌اند. بنابراین آن‌ها در برابر ولتاژ معینی به‌خوبی واکنش نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال زمانی که صاعقه، قدرت بیشتری را به جریان برق تحمیل می‌کند، احتمال آسیب به دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی و برقی افزایش پیدا می‌کند. در این حالت یک دستگاه و قطعه الکترونیکی مهمی که در ولتاژ ثابت کار می‌کند، اجازه ولتاژ عبوری را نمی‌دهد. در نتیجه از آسیب به دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

واقعیت این است که تحمیل جریان بیش از اندازه می‌تواند باعث انفجار، سوختن یا آسیب جدی به دستگاه‌های مختلف شود. سرج ارستر با قابلیتی که دارد، می‌توانند رایانه‌ها و سایر دستگاه‌هایی که به شکل مستقیم به جریان برق وصل شده‌اند را محفاظت کند. در این حالت برقگیر جریان اضافی را به سیم ارت منتقل می‌کند و دستگاه‌ها را نجات می‌دهد.

نصب سرج ارستر

برای نصب برقگیر معمولاً محدوده نزدیک کنتور برق را انتخاب می‌کنند. این کار برای کنترل سیستم الکتریکی ساختمان یا محیط مسکونی در مقابل افزایش قدرت نامتعارف انجام می‌شود.

نصب سرج ارستر در تابلو

از ارستر تابلو برای موارد مختلف مثل اتوبوس‌های کنترل اتوماتیک، شبکه‌های تلفن و تامین برق استفاده می‌شود. این قطعه به شکل موازی به مدار منبع تغذیه که حفاظت می‌شود، اتصال پیدا می‌کند.

 

سرج ارستر OBO

برقگیر OBO متعلق به برند OBO است و محصولات مختلفی نیز به بازار ارائه کرده است. بیشتر محصولات آن به شکل سه فاز و تک نول به بازار عرضه می‌شوند و در کلاس‌های مختلف به فروش می‌رسند.

قیمت سرج ارستر OBO

قیمت برقگیر OBO با توجه به کلاس و کاربردی که دارد، تخمین زده می‎شود. البته محیطی که برقگیر در آن استفاده می‌شود نیز تا حد زیادی این قیمت‌گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برقگیر OBO

قیمت سرج ارستر

قیمت برقگیر با توجه به نوع کاربرد، کارایی و قابلیت‌های آن تخمین زده می‌شود. همچنین نوع کلاس و طبقه‌بندی آن‌ها نیز می‌تواند قیمت این برقگیرها را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از افراد درباره میزان حفاظت برقگیرها سوال می‌پرسند. توجه داشته باشید برقگیرها با توجه به اینکه حدی از ولتاژ را تعیین می‌کنند، نقش حفاظتی خود را نشان می‌دهند. این حفاظت در برابر صاعقه و جریان‌های تحمیلی ولتاژ بالا انجام می‌شود اما در قبال جریانات به وجود آمده ناشی از معیوب بودن سیم‌کشی‌ها هیچ‌گونه تاثیری ندارد.

نحوه انتخاب سرج ارستر

انتخاب برقگیر با توجه به محیط مورد استفاده، نوع انتظار مشتری، کلاس برقگیر، نوع کاربرد و… تعیین می‌شود. برای خرید برقگیر می‌توانید با کارشناسان مربوطه در فروشگاه‌های معتبر مشورت کنید.

خرید سرج ارستر

خرید برقگیر برای هر مکانی اعم از مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و… اهمیت دارد. وجود لوازم الکترونیکی حساس و مهم در محیط‌های مختلف، ضرورت استفاده از برقگیر مناسب را آشکار می‌کند. این خرید باید از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن انجام شود. چون تنها در این صورت کیفیت و اصالت کالا به‌خوبی تضمین می‌شود.

جمع‌بندی

برقگیرها نقش حفاظتی در قبال جریانات مختلف دارند. آن‌ها با اتصال به سیم ارت شرایط مناسب برای تخلیه ولتاژ اضافی را فراهم می‌کنند. از انواع مختلفی برخوردار هستند و انتخاب و خرید آن‌ها با توجه به نوع محیط مورد استفاده انجام می‌شود. هر کدام از برقگیرها با توجه به کاربرد و نوع کلاس قیمت‌گذاری می‌شوند.