حمایت مالی ویژه از پایان نامه محصول محور در دانشگاه علوم توانبخشی به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  حمایت مالی ویژه از پایان نامه محصول محور در دانشگاه علوم توانبخشی  به گزارش خبرنگار هاریکا، دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست خبری اولین کنگره پژوهشی […]

حمایت مالی ویژه از پایان نامه محصول محور در دانشگاه علوم توانبخشی

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  حمایت مالی ویژه از پایان نامه محصول محور در دانشگاه علوم توانبخشی  به گزارش خبرنگار هاریکا، دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست خبری اولین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی استان تهران با اعلام این خبر گفت: رویکرد پژوهش در سال های اخیر به پژوهش پاسخگو بدل شده است، محققان پاسخگو به نیاز جامعه و سوالات جامعه هستند که تحقیقی که انجام داده اند چه مشکلی را از مردم حل می کند.
وی افزود: تمام تحقیقات باید مبتنی بر شواهد و نتایج درست باشند و تصمیمات و سیاستگذاری ها نیز باید مبتنی بر این تحقیقات باشند. در واقع در تحقیقات دانشجویی، دانشجو باید یاد بگیرد که چگونه تحقیق کند، آینده را پیش بینی کند، اعتماد به نفس پیدا کند، دغدغه های مردم را بشناسد، از مسائل سیاستگذاران و تصمیم گیران آگاه شود.
معاون دانشگاه علوم توانبخشی اظهار داشت: در حالی که ما با پدیده ای مانند فرار مغزها مواجه ایم باید با فعال کردن کمیته های تحقیقات دانشجویی شرایطی ایجاد کنیم که مسیر مهاجرت را معکوس کنیم یا به گونه ای چرخه ای ایجاد کنیم که دانشجویان برای یادگیری بهتر بروند و با دانش بیشتر برگردند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پدیده جدیدی با عنوان شهروند دانشمند در دنیا در حال شکل گیری است. در واقع دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر هر یافته علمی و نتایج تحقیقات علمی را با مردم در میان بگذارد بازخورد آن را بررسی کند و نتیجه آن را در مردم ببیند بهتر می توان در مورد صحت و درستی آن یافته علمی تصمیم گرفت.
خانکه اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته بحث دسترسی آزاد به یافته ها و داده های علمی را مطرح کرده اند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که وقتی تحقیقی با استفاده از منابع ملی به سرانجام رسیده است باید به یافته ها و داده های آن تحقیق دسترسی وجود داشته باشد. متاسفانه در کشور ما محققان و دانشمندان و حتی افراد حاضر در امور اجرایی نیز به یافته های علمی دسترسی آزاد ندارند.
وی یادآور شد: این موضوع موجب می شود اگر قرار است مداخلاتی درباره آن تحقیق صورت گیرد افراد ذی نفع بتوانند درباره آن نظر دهند. ضمن اینکه در صورت نیاز به تکرار آن دوباره تحقیق تکرار می شود و مبنای درستی برای تصمیم گیری سیاستگذاران ایجاد می شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خواستار توجه مجلس شورای اسلامی به موضوع قانونگذاری در مسئله دسترسی آزاد به یافته های علمی شد.
وی گفت: در حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برنامه های زیادی در دست اجرا است که از آن جمله می توان به برپایی جلسات ترجمان دانش اشاره کرد که در آن دانشمندان یافته های خود را به زبان ساده برای مردم تشریح می کنند.
خانکه تاکید کرد: روز علم هم در برنامه تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گنجانده شده است و در این روز دانشمندان و محققان در دانشگاه حضور می یابند و درهای دانشگاه برای عموم مردم باز خواهد بود و درباره پژوهش های در حال انجام با مردم گفتگو می شود.
وی از ارائه بالاترین پرداخت ها به کمیته های تحقیقات دانشجویی در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: پایان نامه های کارشناسی ارشد که به طرح تحقیقاتی و محصول محور بدل می شوند تا ۱۰ میلیون تومان و پایان نامه های دکتری تا ۳۰ میلیون تومان حمایت مالی می شوند. امیدوارم براتون خبر   حمایت مالی ویژه از پایان نامه محصول محور در دانشگاه علوم توانبخشی براتون مفید بوده باشه

 
2023-05-13 07:10:25