حتی حل یک مشکل هم «حماسه» است/ تولید ۶ طرح برگزیده مستند به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری حتی حل یک مشکل هم «حماسه» است/ تولید ۶ طرح برگزیده مستند  امیر هاریکایزدان مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در گفتگو با خبرنگار هاریکا درباره فراخوان «سینماحماسه» که به همت حوزه هنری […]

حتی حل یک مشکل هم «حماسه» است/ تولید ۶ طرح برگزیده مستند

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری حتی حل یک مشکل هم «حماسه» است/ تولید ۶ طرح برگزیده مستند  امیر هاریکایزدان مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در گفتگو با خبرنگار هاریکا درباره فراخوان «سینماحماسه» که به همت حوزه هنری استان خراسان رضوی و با حمایت سازمان سینمایی سوره برپا و مرکز مستند سوره با این فراخوان به عنوان اولین تجربه خارج از تهران همراه شده است، گفت: حوزه هنری استان خراسان رضوی سال گذشته دبیرخانه‌ای ثابت برای رویداد «هنر حماسی» با موضوع حماسه تاسیس کرد و مساله اولش این بود که به بحث شاهنامه و حماسه‌های موجود در آن بپردازد.
وی ادامه داد: در حقیقت دوستان بر اساس ذوق و انگیزه کار را در فضای داستانی پیش بردند و فراخوان نیز بر اساس فیلم‌های داستانی حماسی ارائه شد، اما امسال همزمان با برگزاری دومین دوره به مرکز مستند و تلویزیونی سوره پیشنهاد شد که در این رویداد برای مستند هم فراخوان داده و کار شود.
مدیر مرکز مستند سوره یادآور شد: در نقطه موازی ماجرا ما هم به عنوان اینکه بتوانیم به مستندسازانی که خارج از تهران مشغول ساخت مستند هستند، توجه ویژه‌ای داشته باشیم با سیاستگذاری و همراهی در رویداد «سینما حماسه» بسیار استقبال کردیم. درواقع انگیزه سازمان سینمایی سوره از حمایت از چنین رویدادهایی ایجاد بستری برای رشد استعدادهای تازه است. همچنین برگزاری این رویداد فرصت خوبی است تا شعارهایی را که ما درباره تمرکززدایی مستندسازی در تهران می‌دهیم، عملی کنیم.
هاریکایزدان با اشاره به اینکه در دومین رویداد «سینما حماسه» حماسه، محدود به حماسه‌های اساطیری و شاهنامه‌ای نشده است، عنوان کرد: به این موضوع فکر کردیم که اگر فردی در فضای عدالت خواهی تلاش کرده و توانسته است مشکلی را از مردم منطقه خود حل کند، حماسه است. همچنین وقایع تاریخی در شهرهای مختلف از زمان وقوع انقلاب تا سال ۱۴۰۱ که به همت مردم شکل گرفته است، مصداق حماسه دارد. یعنی اتفاقاتی که سرنوشت ملت‌ها، قوم‌ها و منطقه‌ها را عوض کرده است، می‌تواند حماسه باشد.
وی تاکید کرد: در حقیقت در قدم اول اشتراک محتوایی و موضوعی باعث شد با رویداد «سینما حماسه» همراه شویم و به این نتیجه برسیم که فرصت خوبی است تا نگاه امیدآفرین خود را که باید در سینمای مستند وجود داشته باشد، به عنوان سینما حماسه تعقیب کنیم.
مدیر مرکز مستند سوره با بیان اینکه دبیرخانه «سینما حماسه» فراخوان دوره دوم این رویداد را در ایام اسفندماه منتشر و اعلام کرد بخش مستند به رویداد اضافه شده است، مطرح کرد: تا پایان فروردین ۱۴۰۱ فرصت شرکت در فراخوان بود و در نهایت ۷۳۴ اثر ارسال شد که بیش از ۲۳۰ اثر در بخش مستند حضور پیدا کردند. همچنین در هماهنگی با دبیرخانه این رویداد محمدمهدی خالقی، محسن اسلام‌زاده، مهدی شامحمدی داوری آثار را برعهده داشتند.
هاریکایزدان ادامه داد: در دومین رویداد «سینما حماسه» که ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت در شهر مشهد برقرار بود، هیات داوران با مستندسازان ۱۹ طرح برگزیده نشست حضوری برگزار کردند تا آنها بیشتر طرح‌ها خود را شرح و نمونه کار ارایه دهند. از میان ۱۹ طرح بناست که ۶ طرح به عنوان طرح‌های نهایی انتخاب و وارد فرآیند تولید شود.
وی تاکید کرد: البته این مساله بدین معنی نیست که امکان ساخت بقیه طرح‌ها وجود ندارد بلکه بناست بقیه طرح‌ها را بررسی کنیم و تا جایی که امکان دارد با مشارکت و الحاق به استان‌هایی که سوژه مربوط به آنها و یا کارگردان متعلق به آنجاست، در تولید کمک شود. اما این مساله منوط بر این است که به لحاظ محتوایی و فرمی به کمک هیات داوران و دبیرخانه به این جمع بندی برسیم که فیلم می‌تواند تولید شود و کسی که طرح را ارایه داده است، توان ساخت دارد.
هاریکایزدان با بیان اینکه ساخت مستندها به کمک استاد راهنما پیش می‌رود، گفت: یکی از کارهایی که دبیرخانه «سینما حماسه» به همت دوستان حوزه هنری استان خراسان رضوی و سجاد انتظاری به عنوان دبیر رویداد و با سیاستگذاری سازمان سینمایی سوره پیگیری می‌کند، این است که مستندها را با استاد راهنما پیش ببرند. یعنی حتماً استاد صاحب نام و خوش فکری در فرآیند ساخت کمک کند و روی کار نظارت داشته باشد تا اثر خوش ساختی را ببینیم.
وی با بیان اینکه در دومین رویداد «سینما حماسه» به همت دبیر آن مستندسازان از محضر استادان در حوزه‌های مختلف بهره می‌برند، بیان کرد: در فضای مستند از سوی ما کارگاه کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری، فیلمنامه‌نویسی هادی مقدم دوست، ژانر حماسی محمد گذرآبادی، طرح نویسی و پیچینگ مهدی شامحمدی برای مستندسازانی که در این رویداد شرکت کرده بودند، برگزار شد تا از تجربیات خود بگویند و این حس و حال را ایجاد کنند که کار بسیار جدی و برای آن انرژی گذاشته شده است.
مدیر مرکز مستند سوره در پایان درباره کیفیت آثار ارسال شده به این رویداد عنوان کرد: بازخورد هیات داوران خوب بود و به نظر می‌رسد، از میان ۲۰ طرح مستند به راحتی می‌توان قول ساخت ۵ اثر خوب را داد و بقیه طرح‌ها باتوجه به شرایط ساخت، امکانات و رزومه افراد قابلیت تبدیل شدن به آثار متوسط رو به بالا را دارند. امیدوارم براتون خبر   حتی حل یک مشکل هم «حماسه» است/ تولید ۶ طرح برگزیده مستند براتون مفید بوده باشه

 
2022-05-18 18:09:46