«جمعیت فزاینده دنیا» و «الگوی مصرف مسرفانه» از عوامل تغییر اقلیم به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  «جمعیت فزاینده دنیا» و «الگوی مصرف مسرفانه» از عوامل تغییر اقلیم  به گزارش خبرنگار هاریکا، دکتر یوسف ثبوتی رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان امروز در گردهمایی موزه‌های علوم […]

«جمعیت فزاینده دنیا» و «الگوی مصرف مسرفانه» از عوامل تغییر اقلیم

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  «جمعیت فزاینده دنیا» و «الگوی مصرف مسرفانه» از عوامل تغییر اقلیم  به گزارش خبرنگار هاریکا، دکتر یوسف ثبوتی رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان امروز در گردهمایی موزه‌های علوم و دانشگاهی و تغییرات اقلیمی که به صورت آنلاین در موزه علم و فناوری برگزار شد، گفت:وضع بحرانی است و این اقدام فوری می‌طلبد. لازمه توسعه پایدار نیز تغییر در ارزش‌ها و رفتار اجتماعی و نیز راه حل‌های تکنولوژیکی است.
وی گفت: استفاده بی حد و مرز از زمین و اکوسیستم آن با این حساب که منابع زمین پایان ناپذیر است و جا برای ضایعات بی و مرز ما وجود دارد، زمین را به سوی ناتوانی می‌راند؛ این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم دنیا در فقر مطلق به سر می‌برند.
ثبوتی‌ با اشاره به تغییر الگوی زندگی مردم در دنیا از ۲۰۰ سال پیش تاکنون، ادامه داد: ۲۰۰ سال پیش، برق، ماشین، حمل و نقل،‌ هواپیما و بسیاری از اقلام رفاهی در دنیا وجود نداشت. اما اکنون یک ماشین به ازای هر ۳ تا ۴ نفر و برای هر ۲ تا ۳ نفر مسکن مستقل مهیا است؛ در حال حاضر مصرف سرانه انرژی ۱۰۰ برابر یکصد سال قبل است در حالیکه تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت در حد یک ایرانی یا اروپایی متوسط الحال به این مواهب دسترسی دارند.
رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: در سال ۱۹۶۰ جمعیت جهان ۳ میلیارد نفر بود که این میزان در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۶ میلیارد نفر و در سال ۲۰۲۰ از مرز ۸ میلیارد نفر گذشته است. میزان جمعیت در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۹ میلیارد نفر بالغ شود.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم سهم مصرف انرژی‌های فسیلی (زغال سنگ، نفت و گاز) در سال ۲۰۰۷ را ۸۲ درصد ذکر کرد و یادآور شد: با افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی، انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز افزایش یافت.
ثبوتی منابع انرژی را از دیگر عوامل تغییر اقلیم نام برد و افزود: در زمان انقلاب صنعتی انرژی مورد نیاز کشورها از طریق منابع سنتی چون سوزاندن چوب و زیست توده و انرژی آب و باد تامین می‌شد ولی از سال ۱۸۶۰ با توسعه صنعت، آهنگ مصرف انرژی افزایش یافت و نفت و در دهه‌های اخیر گاز جایگزین سوخت‌های سنتی شدند.
به گفته وی، در این کنفرانس دو عامل «جمعیت فزاینده دنیا» و «الگوی مصرف مسرفانه»به عنوان عوامل اصلی فشار به زمین مطرح است. امیدوارم براتون خبر   «جمعیت فزاینده دنیا» و «الگوی مصرف مسرفانه» از عوامل تغییر اقلیم براتون مفید بوده باشه

 
2023-03-06 15:56:32