جزئیات برنامه جامع سلامت غذای کشور به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  جزئیات برنامه جامع سلامت غذای کشور  به گزارش خبرگزاری هاریکا، حسن یزدان‌پناه، با اشاره به اینکه برنامه جامع سلامت غذای کشور با هدف تضمین اصالت، سلامت و کیفیت غذا در حال اجرا است، افزود: این برنامه با همکاری سازمان غذا […]

جزئیات برنامه جامع سلامت غذای کشور

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  جزئیات برنامه جامع سلامت غذای کشور  به گزارش خبرگزاری هاریکا، حسن یزدان‌پناه، با اشاره به اینکه برنامه جامع سلامت غذای کشور با هدف تضمین اصالت، سلامت و کیفیت غذا در حال اجرا است، افزود: این برنامه با همکاری سازمان غذا و دارو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول پیشرفت ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات سلامت غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (به عنوان بخش تحقیق و توسعه برنامه) پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه این برنامه ملی ۱۶ ساله از ۱۳۹۳ آغاز شده است، ادامه داد: تا به امروز دو فاز از این پروژه اجرا شده است.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از اجرای فاز سوم پروژه جامع سلامت غذای کشور خبر داد و گفت: بنا به درخواست سازمان غذا و دارو، فاز سوم این برنامه به زودی آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه برنامه جامع سلامت غذای کشور با سه محور شناسایی اصالت، سلامت و کیفیت غذا با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: برای همسو شدن با استانداردهای روز جهانی قراردادهایی با معتبرترین مراکز علمی پژوهشی اروپا به امضا رسیده است.
یزدان‌پناه ادامه داد: دانشگاه واخنینگن هلند به عنوان برترین دانشگاه جهان در حوزه کشاورزی و محیط زیست، آزمایشگاه مرجع کنترل غذای وزارت کشاورزی مجارستان و آژانس بهداشت و سلامت غذای کشور اتریش از جمله مراکزی هستند که در راستای ارتقای پژوهش‌ها و دسترسی به آخرین روش‌های بررسی اصالت، سلامت و کیفیت غذا در برنامه جامع سلامت غذای کشور با دانشگاه همکاری می‌کنند.
به گفته وی، جدیدترین فناوری‌های روز دنیا برای شناسایی اصالت، کیفیت و سلامت غذا به مرور به کشور وارد و بومی‌سازی شده است و این روند در فاز سوم به خصوص در بخش روش‌های غربالگری شناسایی اصالت، کیفیت و سلامت غذا ادامه خواهد یافت.
یزدان‌پناه با تاکید بر اینکه تلاش‌های دانشگاه، سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط در برنامه عملیاتی مذکور منجر به ارتقای کیفیت غذای مصرفی مردم و ارتقای صادرات مواد غذایی خواهد شد، ادامه داد: بی شک امروز نسبت به هفت سال پیش روش‌ها و تکنیک‌های متنوع‌تری برای بررسی و پایش یکپارچگی غذا در اختیار داریم.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه اصلی‌ترین برنامه‌های در دستور کار برنامه جامع سلامت غذای کشور را تبیین کرد و گفت: فاز سوم این برنامه با بهره‌گیری از همکاری‌های بین المللی و جدیدترین روش‌های روز دنیا در راستای مدیریت سلامت غذا، کنترل، مدیریت و پیشگیری از سموم و آلاینده‌ها در غذا و ارتقای فرهنگ سلامت غذا ادامه خواهد یافت.
یزدان‌پناه با تاکید بر اهمیت برنامه‌های مترقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دانشگاه نسل سوم، اضافه کرد: هدف اصلی این است که این فناوری‌ها ضمن ارتقای سلامت غذا در جامعه، در اختیار صنعت غذا قرار گیرد و در ادامه این دانش و فناوری به کشورهای همسایه نیز صادر شود.
یزدان‌پناه با تاکید بر دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه اصالت، سلامت و کیفیت غذای سالم، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ملی تا سال ۱۴۰۴ با همکاری سازمان غذا و دارو، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات سلامت غذای دانشگاه ادامه خواهد یافت. امیدوارم براتون خبر   جزئیات برنامه جامع سلامت غذای کشور براتون مفید بوده باشه

 
2022-10-18 00:17:26