برند چیست؟ ثبت برند | همه تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل، نامی را برای محصولات خود انتخاب می کنند که پس از شناسایی توسط بازار هدف (مشتریان) شناخته شده و تبلیغ شود. علامت تجاری یا برند چیزی است که عموم مردم با دیدن، شنیدن و احساس ذهنی، بصری یا شنیداری در ذهن و قلب خود با کیفیت […]

برند چیست؟

ثبت برند | همه تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل، نامی را برای محصولات خود انتخاب می کنند که پس از شناسایی توسط بازار هدف (مشتریان) شناخته شده و تبلیغ شود. علامت تجاری یا برند چیزی است که عموم مردم با دیدن، شنیدن و احساس ذهنی، بصری یا شنیداری در ذهن و قلب خود با کیفیت و ویژگی های آن مرتبط می کنند.

الماس داران پارسه

علامت تجاری یک طرح، یک نماد، یک عبارت، یک نام است. این است که ارائه دهنده خدمات محصول خاصی را به فروش می رساند که خود را از سایر محصولات مشابه متمایز می کند. برند یا نام تجاری علامت و نمادی است که به زبان فارسی یا لاتین در فعالیت اقتصادی شرکت استفاده می شود و به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می شود.

برند تصمیم گیری خرید را برای مشتری آسان می کند احساسی که برند در مشتری ایجاد می کند اعتماد به محصول و تکرار خرید را آسان تر می کند از دیدگاه مصرف کننده خرید از یک برند به معنای: کیفیت بالا، ریسک کمتر است. با واگذاری مسئولیت به عهده تولیدکننده، یکی از دلایلی که صاحبان سرمایه باید برای کسب و کار خود علامت تجاری انتخاب کنند این است که محصولات و خدمات آنها توسط مشتریان قابل شناسایی و خرید باشد.

بنابراین اولین قدم برای جلوگیری از کپی برداری رقبا در ابتدای هر فعالیت تجاری، انتخاب و ثبت برند (نام تجاری) است. ثبت برند نیز می تواند به طور مستقیم بر اعتبار هر نوع کسب و کاری تاثیر بگذارد و صاحب برند این فرصت را می خواهد.

مواردی که در ثبت علامت تجاری باید در نظر گرفته شود:

در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، قوانین عمومی و … انتخاب و ثبت علامت تجاری دارای شرایط خاصی بوده و محدودیت هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

برند (نام تجاری) و لوگوی آن باید نمایانگر ویژگی های محصول باشد و از طرح ها، رنگ ها و نقش های واضح و ساده استفاده کند.

اسامی و علائم معروف و شناخته شده مشمول ثبت نمی باشد

نام مناطق جغرافیایی را نمی توان ثبت کرد.

غیر معقول، غیر اسلامی و مغایر با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابل ثبت نیست

پرچم ها، نشان های سلطنتی و علائم رسمی دولتی و نشان های ملی مشمول ثبت نیستند

ثبت علامت تجاری با تشابه 50 درصدی با علامت تجاری دیگر امکان پذیر نیست و شباهت نزدیک به 50 درصد با سایر علائم تجاری امکان ثبت علامت تجاری را بسیار ضعیف می کند.

کلمات نام تجاری عمومی رد می شوند. (به عنوان مثال گلدان، کمد، ساعت، کامپیوتر کلمه یا کتاب…) صفت ها و اسم هایی که توصیفی یا کلی هستند را نمی توان در Words خود به عنوان ویژگی های محصول ثبت کرد.

مگر اینکه بخشی از برند باشند.

علائم گمراه کننده برای محصولات ثبت نشده (به عنوان مثال نماد گاو برای محصولات گیاهی)

علائمی که خلاف شرع و شرع باشد قابل ثبت نیستند.

اگر علامت در طبقات مورد ادعا ثبت نشده باشد، علامت ممکن است یک کلمه یا ترکیبی از کلمات و اعداد و نمادها، طرح ها، رنگ ها، اشکال و غیره باشد.

ثبت شماره فقط به زبان فارسی یا لاتین امکان پذیر نیست.

جایی که علامت و برند دو موسسه بسیار شبیه به هم است به طوری که نمی توان کالا و خدمات دو موسسه را از یکدیگر متمایز کرد.

مدارک برای ثبت شخصی برند (حقیقی)

کپی اصل شناسنامه و کارت ملی و کد پستی 10 رقمی

نمونه ای از لوگوی نوشته شده یا تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد 8*8 سانتی متر، شرح علامت در برگه ای جداگانه برای علامت و توضیحات آن و سند نام مورد نظر از فرهنگ لغت.

تصویر پروانه فعالیت (باید یک بار در دفاتر اسناد رسمی تایید شود) یا ارائه پروانه بهره برداری یا پروانه تولید یا پروانه کسب یا نامه ای از واحد یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات به علامت تجاری. خدمات ثبت نام
کارت بازرگانی نام صاحب مجوز (در صورتی که کاراکتر مورد نظر لاتین یا غیرفارسی باشد)

ارائه پروانه بهره برداری یا پروانه تولید یا رونوشت اصل پروانه کسب یا نامه واحد یا انجمن مربوطه مبنی بر ارائه خدمات به اداره ثبت علائم تجاری.

امضای وکالتنامه

اطلاعاتی مانند آدرس فرد، کد پستی، آدرس ایمیل، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت

 

مدارک برای ثبت شرکتی برند (حقوقی)

تصویر کارت ملی کلیه اشخاصی که مجاز به امضاء در شرکت مورد نظر هستند، صرف نظر از اینکه مدیران، سهامداران یا شرکا باشند.

یک نسخه از روزنامه تاسیس و یک نسخه از روزنامه رسمی با آخرین تغییرات شرکت

کارت ویزیت شرکت (در صورتی که برند پیشنهادی به زبان لاتین باشد)

نمونه ای از لوگوی نوشته شده یا تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد 8*8 سانتی متر، شرح علامت در برگه ای جداگانه برای علامت و توضیحات آن و سند نام مورد نظر از فرهنگ لغت.

جواز تاسیس یا مجوز فعالیت شرکت (با برند فارسی)

لیست کامل اقلام (در هر مجوز)

اطلاعاتی مانند آدرس، کد پستی، آدرس ایمیل، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که حق ثبت نام در شرکت را دارند.

 

مراحلی که برند برای ثبت شدن باید طی کند:

به طور کلی، فرآیند اصلی ثبت نام تجاری و علامت تجاری شما شامل مراحل زیر است:

ثبت اظهارنامه

بررسی نظرات کارشناسان

اطلاعیه جستجوی پروژه

یک پیام جستجو ارسال کنید

پرداخت حق امتیاز

انتشار اطلاعیه رسمی

اخذ گواهینامه ده ساله

ابتدا از تمامی مدارک ذکر شده در این متن اسکن کنید زیرا این مدارک باید ابتدا در مراحل ثبت نام در سایت دفتر املاک بارگذاری شوند. فقط پس از تایید اولیه برند در سایت، باید کپی فیزیکی مدارک را به اداره ثبت تحویل دهید و قبل از عدم لزوم.

وارد سایت مالکیت معنوی کشور شوید. پس از ورود به قسمت ثبت نام باید با وارد کردن اطلاعات اولیه ثبت نام کنید. پس از ثبت نام اولیه، برای تایید حساب کاربری خود در سایت اداره مالکیت معنوی، باید با برگه ای که دفتر شما می دهد به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و برای تایید حساب، گواهی امضا بگیرید و سپس بارگذاری کنید. آن را وارد سایت کنید و یک نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید. پس از تایید حساب کاربری به قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری مراجعه کنید و در اینجا مدارکی از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز کسب، نمونه 6*6 سانتی متری علامت تجاری پیشنهادی و پس از ثبت نام کارت ویزیت برند لاتین وارد سیستم شوید.

 

 مدت زمان ثبت برند

به طور کلی مدت زمان ثبت علامت تجاری در کشور عزیزمان در صورت مرتب بودن مدارک کمتر از دو ماه نیست. مدت تضمین ثبت علامت تجاری حداقل 60 روز است که شامل 15 روز برای بررسی اولیه علامت تجاری در سامانه و 30 روز برای درج آگهی در روزنامه رسمی می باشد. این مدت زمان از کل زمان مورد نیاز کارشناسان برای بررسی درخواست، تشکیل پرونده شخصی، انتظار برای انتشار روزنامه رسمی و مهلت سی روزه برای اعتراض به ثبت علامت، چاپ روزنامه رسمی ثانویه و مراجعه حضوری برای دریافت سند مالکیت علامت تجاری ثبت شده. گاهی اوقات بستگی به زمان تحویل دارد، اما حداقل زمان تخمینی باید دو ماه باشد.