تقویت سلامت عروق خونی با مواد مغذی موجود در ماهی به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  تقویت سلامت عروق خونی با مواد مغذی موجود در ماهی  به گزارش خبرنگار هاریکا به نقل از هلث لاین، نتایج یک مطالعه جدید ارتباطی بین برخی مواد مغذی و عروق انعطاف پذیرتر نشان می‌دهد. به گفته […]

تقویت سلامت عروق خونی با مواد مغذی موجود در ماهی

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  تقویت سلامت عروق خونی با مواد مغذی موجود در ماهی  به گزارش خبرنگار هاریکا به نقل از هلث لاین، نتایج یک مطالعه جدید ارتباطی بین برخی مواد مغذی و عروق انعطاف پذیرتر نشان می‌دهد.
به گفته محققان، افزایش مصرف پروتئین، نیاسین و زینک (روی) با بهبود ساختار و عملکرد شریانی مرتبط است.
سفتی شریان‌ها با خطر بیشتر بیماری قلبی عروقی همراه است. خوردن بیشتر غذاهای حاوی این مواد مغذی ممکن است با انعطاف پذیر نگه داشتن شریان‌ها از ابتلاء به بیماری پیشگیری کند.
محققان در این مطالعه، ۷۲ فرد مبتلا به سندرم متابولیک و چاقی را در یک برنامه کاهش وزن یک ساله مورد بررسی قرار دادند.
سندرم متابولیک توسط انجمن قلب آمریکا به عنوان داشتن حداقل سه مورد از عوامل خطر زیر تعریف می‌شود:
• قند خون بالا
• میزان پایین کلسترول خوب HDL
• میزان بالای تری گلیسیرید
• چربی اضافی شکمی
• فشار خون بالا
ابتلاء به سندرم متابولیک افراد را در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌دهد.
به شرکت کنندگان در مطالعه یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی شخصی و همچنین جلسات منظم با یک پزشک و یک متخصص تغذیه ارائه شد. میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۳ سال بود.
آنها باید یک هفته قبل از شروع برنامه کاهش وزن و همچنین در پایان، پرسشنامه رژیم غذایی را تکمیل می‌کردند.
در پایان، تیم تحقیق انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی را به سه روش مختلف اندازه‌گیری کرد. بررسی‌ها نشان داد تمام معیارهای انعطاف پذیری عروق خونی بهبود یافته بود.
آنها دریافتند که بهبود انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی با کاهش دریافت کالری، مصرف کمتر چربی اشباع شده و افزایش مصرف زینک مرتبط است. همچنین با افزایش مصرف پروتئین و ویتامین نیاسین (ویتامین B۳) هم مرتبط بود.
سفتی شریان با افزایش سن مرتبط است. این امر به دلیل از بین رفتن فیبرهای الاستین در طول زمان و جایگزینی آنها با فیبرهای کلاژن ایجاد می‌شود که باعث می‌شود عروق کمتر انعطاف پذیر شوند.
رگ‌های خونی که خیلی سفت هستند، خطر ابتلاء به بیماری قلبی در آینده را افزایش می‌دهند.
افزایش سفتی شریان ارتباط نزدیکی با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیوی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی دارد.
با این حال، خبر خوب این است که به نظر می‌رسد این شرایط قابل برگشت باشد. معکوس کردن این وضعیت می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در آینده کمک کند.
برخی از مواد مغذی که به نظر می‌رسد در انعطاف پذیری شریانی نقش دارند عبارتند از زینک، نیاسین و پروتئین.
زینک نقش مهمی در تولید اکسید نیتریک دارد که به شل شدن و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند.
نیاسین هم به گشاد شدن رگ‌های خونی، به ویژه در قسمت بالایی بدن کمک می‌کند. امیدوارم براتون خبر   تقویت سلامت عروق خونی با مواد مغذی موجود در ماهی براتون مفید بوده باشه

 
2022-05-06 09:09:02