تقدیر از دانشمندان ایرانی برنده جایزه کامستک ٢٠٢١ به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  تقدیر از دانشمندان ایرانی برنده جایزه کامستک ٢٠٢١  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، مهدی صفاری نیا مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در مراسم اعطای جوایز برندگان ایرانی جایزه کامستک(COMSTECH) […]

تقدیر از دانشمندان ایرانی برنده جایزه کامستک ٢٠٢١

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  تقدیر از دانشمندان ایرانی برنده جایزه کامستک ٢٠٢١  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، مهدی صفاری نیا مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در مراسم اعطای جوایز برندگان ایرانی جایزه کامستک(COMSTECH) که صبح امروز با حمایت بنیاد مصطفی(ص) در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد گفت:‌ بر اساس توافق نامه صورت گرفته این بنیاد با کمیته دایمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک)، فرصت های تحقیقاتی به دانشمندان جوان زیر ۴۵ سال جهان اسلام ارایه می‌شود.
صفاری نیا افزود: بنیاد مصطفی(ص) به عنوان یک نهاد بین المللی غیردولتی فعال است که مهمترین برنامه آن برگزاری دوسالانه جایزه مصطفی(ص) و نیز برگزاری سالانه برنامه های دیگر برای توسعه علمی در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی است.
وی با بیان اینکه توافق نامه جامعی بین بنیاد مصطفی(ص) و کامستک امضا شده است، خاطرنشان کرد: براساس این توافقنامه بنیاد مصطفی(ص) به عنوان حلقه واسط در خدمت کامستک است تا برنامه همکاری توسعه علم و فناوری در جهان اسلام را انجام دهد.
مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) یادآور شد: این بنیاد در راستای هم افزایی و ارتقای ظرفیت فعالان علم و فناوری و نوآوری جهان اسلام و به منظور نقش آفرینی موثر در تحقق تمدن نوین اسلامی و با هدف پرورش نسل جوان و ظرفیت سازی این نسل در تولید علم و فناوری متناسب با ارزشها و نیازهای جامعه اسلامی، طرح حمایت از فرصت های تحقیقاتی دانشمندان جوان را با همکاری موسسات علمی و پژوهشی معتبر جهان اسلام و مراکز تحقیقاتی شرکت های معتبر در کشورهای اسلامی به اجرا درآورده است.
صفاری نیا ادامه داد:‌ در این طرح حمایت از دانشجویان و فناوران و اساتید جوان دانشگاه های متقاضی استفاده از فرصت های تحقیقاتی کوتاه مدت مورد نظر است. در راستای توافق انجام شده، اجرای برنامه فرصت های تحقیقاتی دانشمندان جوان آغاز شده است. این برنامه برای دانشمندان زیر ۴۵ سال جهان اسلام است و فرصت تحقیقاتی برای هر فرد منتخب در مرکز میزبان بین ۶ تا ۱۲ ماه در نظرگرفته شده است.
وی همچنین اظهار داشت:‌ همکاری و توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی، سیاست گذاری، ظرفیت سازی و فرصت سازی، تشویق دانشجویان و فناوران و اساتید،‌ نهادینه کردن ارتباطات و همکاری های علمی و تبادل دانش بین المللی از جمله اهداف این برنامه همکاری است.
مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) گفت: ارتقای برند بین المللی و جایگاه موسسه میزبان در رتبه بندی های جهانی، توجه به اولویت های علمی و فناوری مرکزی میزبان و کمک به حل مسایل آن به واسطه نخبگان در سطح بین‌المللی، ایجاد ظرفیت برای دانشجویان و اساتید مرکز میزبان برای بهرهمندی از ظرفیت سایر کشورها، جذب اساتید و دانشجویان ممتاز بین المللی در دانشگاه نیز از جمله مزایای همکاری در این طرح برای موسسه میزبان است.
صفاری نیا تصریح کرد: همچنین بسترسازی برای تعریف همکاری های علمی و فناوری در عرصه بین المللی، راه اندازی دبیرخانه اجرایی طرح، فراخوان پذیرش متقاضیان، ارزیابی و معرفی برگزیدگان، تسهیل در تامین هزینه سفر (رفت و برگشت) برگزیدگان، استفاده از امکانات آزمایشگاهی از جمله خدمات بنیاد برای اجرای این طرح به مراکز میزبان است.
به گزارش هاریکا، جوایز کامستک به صورت دوسالانه در ۹ رشته تخصصی شامل یک عمر تلاش در ارتقای رشته زیست‌شناسی، یک عمر تلاش در ارتقای رشته شیمی، جایزه محقق جوان، جایزه بهترین کتاب علمی، جایزه بهترین پتنت (ثبت اختراع) علمی، جایزه بهترین مقاله علمی در رشته زیست شناسی، جایزه بهترین مقاله در رشته شیمی جایزه بهترین مقاله در ریاضیات و جایزه بهترین مقاله در رشته فیزیک هر دو سال یک بار در حوزه علوم پایه و علم و فناوری برای قدردانی از محققان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اعطا میشود. هر جایزه شامل یک گواهی، مدال افتخار و جایزه نقدی است.
این کمیته جوایز ویژه‌ای به دانشمندان مقیم و شاغل در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی اعطا می‌کند که فعالیتهای پژوهشی ارزنده‌ای انجام داده باشند. جایزه کامستک یکی از جوایز معتبر علمی برای محققان کشورهای اسلامی است.
کامستک با هدف افزایش همکاری‌های علمی و ارتقای سطوح ارتباطات علمی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تأسیس شده است. این کمیته با هدف و تأکید بر توسعه آموزش‌های تکمیلی، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات، توجه ویژه به فناوری اطلاعات، مبادله اطلاعات میان کشورهای اسلامی و جلوگیری از فرار مغزها شکل گرفته است.
در پایان این مراسم جایزه کامستک به علی اکبر موسوی موحدی استاد دانشگاه تهران و اسمعیل قوانلو استاد دانشگاه شیراز اعطا شد. امیدوارم براتون خبر   تقدیر از دانشمندان ایرانی برنده جایزه کامستک ٢٠٢١ براتون مفید بوده باشه

 
2022-07-23 17:06:59