تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو؛ با تجهیزات شبکه آشنایی دارید؟ امروزه شبکه‌ها نقش اساسی در کسب و کارها ایفا می‌کنند. برای راه‌اندازی یک شبکه شما نیاز به شناخت انواع تجهیزات اون دارید. شناخت انواع تجهیزات و تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه به شما کمک می‌کنه که موقع خرید تجهیزات شبکه دقت بیشتری داشته باشید. […]

تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو؛ با تجهیزات شبکه آشنایی دارید؟

امروزه شبکه‌ها نقش اساسی در کسب و کارها ایفا می‌کنند. برای راه‌اندازی یک شبکه شما نیاز به شناخت انواع تجهیزات اون دارید. شناخت انواع تجهیزات و تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه به شما کمک می‌کنه که موقع خرید تجهیزات شبکه دقت بیشتری داشته باشید. اینکه چه تجهیزاتی برای شبکه نیاز دارید و چه متخصصانی می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند، همگی نیازمند شناخت این تجهیزات است. در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو صحبت کنیم و بگیم که هر کدوم از این تجهیزات برای چه هدفی به کار میرن.

تعریف اکتیو و پسیو در شبکه چیست؟

برای شناخت تفاوت اکتیو و پسیو شبکه، بهتر است ابتدا این دو مفهوم را بشناسید. در واقع تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه در عملکرد این دو نوع تجهیزات است. به طور کلی کار یک شبکه متصل کردن کلیه‌ی سیستم‌های یک مجموعه به همدیگر است. هدف از این کار هم انتقال اطلاعات بوده که این انتقال داده می‌تواند در بستر اینترنت یا شبکه‌ی داخلی انجام شود. در هر دو حال شما به دو نوع تجهیزات نیاز دارید: اکتیو و پسیو. تجهیزات پسیو شبکه به مجموعه‌ای از تجهیزات گفته می‌شود که کار انتقال داده را برای ما انجام می‌دهند. در واقع این تجهیزات بستری فراهم می‌کنند که بسته‌های داده در شبکه منتقل شوند.

اما در مقابل تجهیزات اکتیو شبکه، تجهیزاتی هستند که روی روند و کیفیت انتقال داده نظارت دارند و مسیرهای انتقالی را مشخص می‌کنند. شما با کمک تجهیزات اکتیو می‌توانید فاکتورهایی مثل روند انتقال داده، سرعت، پهنای باند، مسیریابی و… را تغییر دهید. این دو تعریف تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه را کامل شرح می‌دهد. اما ببینیم تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه چیست و این تجهیزات کدامند. به طور خلاصه می‌توان گفت به تجهیزاتی نظیر کابل شبکه، پچ کورد شبکه، رک شبکه، سوکت و… تجهیزات پسیو گفته می‌شود. از مهم‌ترین تجهیزات اکتیو شبکه هم می‌توان به هاب، سوئیچ و روتر اشاره کرد.

تجهیزات پسیوی که باید بشناسید.

اکنون که فرق تجهیزات پسیو و اکتیو را شناختید، بهتر است کمی جزئی‌تر با این تجهیزات آشنا شویم. گفتیم که تجهیزات پسیو برای جابجایی داده در طول شبکه به کار می‌روند و نمی‌توانند تغییری روی داده‌ها ایجاد کنند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تجهیزات پسیو شبکه بیشتر مربوط به شبکه‌های سیمی هستند و در شبکه‌های بیسیم کمتر از این تجهیزات استفاده می‌کنیم. چرا، چون شبکه‌های بیسیم غالبا انتقال داده‌ها را از طریق هوا انجام می‌دهند و کمتر به این تجهیزات نیاز داریم.

کابل شبکه و پچ کورد، عضوی مهم در تجهیزات پسیو شبکه

کابل و پچ کورد شبکه را می‌توان اصلی‌ترین عنصر در میان تجهیزات پسیو شبکه دانست. این دو نوع وسیله برای ایجاد اتصال و انتقال داده بین سیستم‌ها با همدیگر و با تجهیزات اکتیو شبکه به کار می‌روند. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کابل شبکه یا پچ کورد شبکه می‌توان به نوع رده‌ی، جنس مغزی، طول، جنس روکش، نوع سوکت، سرعت انتقال داده، پهنای باند و نوع روکش اشاره کرد. معمولا هر چه رده‌ی یک کابل یا پچ کورد بالاتر باشد، ویژگی‌های گفته شده مثل نوع روکش، سرعت و پهنای باند بالاتر می‌رود.

رک شبکه چطور از تجهیزات محافظت میکند؟

رک یکی دیگر از تجهیزات پسیو شبکه‌ است. این وسیله وظیفه‌ی محافظت از تجهیزات پسیو و اکتیو اصلی شبکه‌ را دارد. رک به شما کمک می‌کند که از تجهیزات مهمی مثل سرور، روتر یا سوئیچ محافظت کنید. به طور کلی رک شبکه برای نصب، پیکربندی، سازماندهی و حفاظت از سرورها به کار می‌رود. رک‌ها انواع مختلفی دارند و در سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند. موقع خرید رک باید اول محل نصب را مشخص کنید تا تشخیص دهید رک دیواری نیاز دارید یا رک ایستاده. بعد از آن باید بر اساس ظرفیت تجهیزات و میزان کابل‌کشی و فضایی که در اختیار دارید، یک رک با سایز مناسب انتخاب کنید.

محافظت از کابل‌ها در شبکه با داکت و ترانک

یکی از چیزهایی که می‌تواند خیلی خوب فرق تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه را نشان بدهد، داکت‌ها و ترانک‌ها هستند. این تجهیزات، یکسری قطعات pvc ساده‌اند که کانال‌هایی برای انتقال داده به شمار می‌روند و به هیچ منبع انرژی یا حرکتی نیاز ندارند. شاید به همین خاطر است که به آنها لقب پسیو داده شده. داکت و ترانک برای حفاظت کابل‌ها و مسیرهای انتقال داده بسیار حیاتی‌‌اند. شما می‌توانید با استفاده از این کانال‌ها از بروز هر گونه حادثه برای کابل‌های شبکه جلوگیری کنید. ضمن اینکه این تجهیزات نظم بیشتری به کابل‌ها داده و جلوه‌ی بهتری و زیباتری از آن‌ها می‌سازند.

تجهیزات اکتیوی که باید بشناسید

در این بخش از بررسی تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو، قصد داریم چند مورد از تجهیزات اکتیو مهم را نیز به شما معرفی کنیم. گفتیم که تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو در عملکرد آن‌هاست. در واقع تجهیزات اکتیو، به وسایلی گفته می‌شود که مستقیما با سیگنال‌های شبکه سروکار دارند. این تجهیزات می‌توانند داده‌ها را تغییر بدهند یا اینکه اصلاح و تقویت کنند. در ادامه با هم چند مورد از تجهیزات اکتیو مهم را بررسی می‌کنیم.

سوئیچ و هاب دو عضو مهم در شبکه

سوئیچ‌ها و هاب‌ها از مهم‌ترین تجهیزات اکتیو در شبکه به شمار می‌روند. یک سوئیچ در شبکه وظیفه‌‌ی انتقال داده و هدایت بسته‌ها به مقصد را دارد. سیستم‌های شبکه از طریق کابل به پورت‌های سوئیچ متصل می‌شوند. این دستگاه بسته‌های داده را از این سیستم‌ها گرفته و به سمت مقصد ارسال می‌کند. هاب نیز مشابه سوئیچ وظیفه هدایت بسته‌ها را دارد با این تفاوت که هوشمند نیست. از مهم‌ترین ویژگی‌های سوئیچ و هاب می‌توان به ظرفیت این دو وسیله اشاره کرد که با تعداد پورت آن‌ها مشخص می‌شوند. همچنینن سرعت دستگاه و امکانات مدیریتی می‌توانند مستقیما روی کیفیت ارسال داده تاثیرگذار باشند.

روتر راهنمای بسته‌ها در طول شبکه

یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات در شبکه‌ی شما روترها هستند. این تجهیزات نیز به خوبی تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو در شبکه را نشان می‌دهند. روترها هم کار انتقال داده را انجام می‌دهند، با این تفاوت که این کار را به شکلی هوشمندانه و با استفاده از الگوریتم‌های مسیریابی اجرا می‌کنند. همچنین در اینجا منظور از انتقال داده، انتقال بسته‌های اطلاعاتی به مقصد درست است نه سیگنال‌های داده‌ای. ضمن اینکه یک روتر قابلیت اتصال همزمان چندین دستگاه را فراهم می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک روتر می‌توان به سرعت و ظرفیت آن اشاره کرد.

بریج‌ها پل ارتباطی میان شبکه‌ها

یکی دیگر از تجهیزات اکتیو شبکه که غالبا در شبکه‌های وسیع استفاده می‌شود، بریج‌ها هستند. این را می‌توان پلی میان دو یا چند شبکه‌ی کوچکتر دانست. بریج‌ها هم ویژگی‌هایی مثل سرعت، محدوده فرکانس و ظرفیت را دارند و موقع خرید باید به جزییات آن‌ دقت کنید.

حرف آخر

راه‌اندازی یک شبکه مستلزم شناخت انواع تجهیزات و دانستن تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه است. شما باید بتوانید هر کدام از این تجهیزات را به درستی بشناسید و موقع خرید به جزییات فنی آن‌ها توجه کنید. به طور خلاصه می‌توان گفت خرید تجهیزات پسیو شبکه مستلزم شناخت فضا و محیط نصب شبکه بوده. ولی برای خرید تجهیزات اکتیو شما نیاز به شناخت تخصصی جزییات شبکه دارید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در این مقاله ما اصلی‌ترین و کلی‌ترین تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو را به شما آموزش دادیم. همچنین مهم‌ترین این تجهیزات را با هم شناختیم و گفتیم که برای هر کدام از این تجهیزات شما باید به چه نکاتی دقت کنید.