تشابه و تفاوت مقاطع دکوراتیو فولادی گرچه مقاطع مبلی و استیل تفاوت های اساسی با هم دارند ولی از جهاتی هم بسیار مشابه هستند و حتی گاهی با ایجاد تغییراتی می توان از آن ها به عنوان جایگزین هم استفاده کرد. پیش از بررسی تفاوت و تشابه این مقاطع باید به نکته ای مهم اشاره […]

تشابه و تفاوت مقاطع دکوراتیو فولادی

گرچه مقاطع مبلی و استیل تفاوت های اساسی با هم دارند ولی از جهاتی هم بسیار مشابه هستند و حتی گاهی با ایجاد تغییراتی می توان از آن ها به عنوان جایگزین هم استفاده کرد. پیش از بررسی تفاوت و تشابه این مقاطع باید به نکته ای مهم اشاره کنیم. ورق پروفیل مبلی تحت فرآیند تولیدی به نام نورد سرد تولید می شود که فارغ از نوع فلز بر روی هر نوع آلیاژی قابل اجرا است اما ورق پروفیل استیل آلیاژ متفاوتی دارد. در نظر داشتن این نکته به درک هر چه بهتر ادامه ی مطالب کمک می کند.

لوله و پروفیل مبلی و استیل چگونه تولید می شوند و چه خواص و ویژگی هایی دارند؟

برای تولید لوله و پروفیل استیل دکوراتیو، از ورق استیل استفاده می شود. در ترکیبات این ورق علاوه بر عناصر موجود در آلیاژ فولاد مقداری نیکل و کروم برای ایجاد خاصیت ضدزنگی هم وجود دارد علاوه بر این و چندین خاصیت دیگری که در استیل به واسطه ی این عناصر ایجاد می شود قیمت لوله استیل اختلاف زیادی با آلیاژ های دیگر دارد. کروم درون آلیاژ در کمترین حالت 10% مجموع ترکیبات است و مقدار بیشتر آن باعث تولید رده های مختلف استیل می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

برای تولید لوله و پروفیل مبلی از ورق روغنی استفاده می شود. ورق روغنی، خود نوعی ورق فولادی است که تحت دو فرآیند مهم تولید به نام های نورد گرم و سرد ساخته می شود. پیش از نورد سرد، ورق فولادی سخت و شکننده است، پس مقطع تولید شده از آن ویژگی های مثبت و کاربردی ندارد و ورق به منظور بهبود خواصش طی نورد سرد اسید شویی و آنیل می شود. به طور کلی تمامی انواع مقاطع سبک که از این ورق تولید می شوند، از این ویژگی ها بهره مند هستند.

پروفیل و لوله های استیل و مبلی چه تفاوت و شباهت هایی با هم دارند؟

مقاطع فولادی عموما یا ماده ی اولیه ی تولید محصول دیگری هستند یا به عنوان خط لوله برای انتقال گاز و مایعات از آن ها استفاده می شود. خواص مقاطع معمولا با چند ویژگی مهم، تعیین کننده و کلیدی سنجیده می شود. خوب یا بد بودن این خواص کاملا وابسته به کاربرد است. در ادامه با ذکر جزئیات به بررسی تفاوت و تشابه این دو مقطع با توجه به این ویژگی ها می پردازیم.

  1. فرآیندپذیری:

فرآیند پذیری مقاطع سبک با اختلاف زیادی بهتر و بیشتر از لوله و پروفیل استیل دکوراتیو است. همان طور که به آن اشاره کردیم ورق روغنی طی نورد سرد بسیار نرم و فرآیندپذیر می شود پس مقاطع تولید شده از آن نیز بهره مند از این خواص هستند و بسیار فرآیند پذیرند این خاصیت باعث شده بیشتر برای تولید محصولات دکوراتیو که عموما شکل های پیچیده تری دارند مورد استفاده قرار بگیرند. فرآیند پذیری مقاطع استیل اما کمتر است و تغییر شکل در آن ها به ویژه در ضخامت های بالا دشوار است. اما از مقاطع استیل با ضخامت کم و ابعاد کوچک هم برای تولید محصولات تزئینی استفاده می شود.

  1. کیفیت سطحی:

هم مقاطع استیل و هم مبلی از لحاظ کیفیت سطح بسیار مناسب و باکیفیت هستند اما بی شک لوله و پروفیل استیل بهتر از فولاد است. سطح استیل عاری از هر گونه تخلخل است. این سطح صیقلی حتی در مقیاس میکروسکوپی ایمنی بالایی ایجاد می کند چرا که فضایی برای تجمع باکتری ها و ایجاد آلودگی ندارد و با استفاده از مواد ضدعفونی کننده به طور کامل تمیز می شود. به علاوه ی این که این مواد ضد عفونی کننده صدمه ای به سطح وارد نمی کنند. لوله و پروفیل مبلی نبز کیفیت سطحی مطلوبی دارند. به لطف زبری استاندارد این مقطع، آبکاری به خوبی به سطح متصل شده و برای طولانی مدت باقی می ماند. زبری کمتر از این حد استاندارد نمی تواند آبکاری را بر روی سطح نگه دارد و در مقابل اگر زبری سطح خیلی زیاد باشد کیفیت سطحی آبکاری را از بین می برد.

  1. خاصیت ضدزنگی:

در این زمینه همان طور که میدانید استیل عملکرد بهتری دارد. کروم بسته به درصدی که درون ترکیب آلیاژ دارد مقاومت های متفاوتی ایجاد می کند. هرچه درصد کروم بیشتر باشد استیل مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی خواهد داشت اما در آلیاژ لوله و پروفیل مبلی عنصری برای ایجاد مقاومت در برابر زنگ زدگی وجود ندارد به همین خاطر مقاطع فولادی در معرض آب و هوا به سرعت دچار زنگ زدگی و خوردگی می شود. و ایجاد مقاومت در آن ها به واسطه ی رنگ یا آبکاری ایجاد می شود. رنگ های پودری، آبکاری نیکل کروم و گالوانیزاسیون از جمله متداول ترین روش های ضد زنگ کردن فولاد هستند.

  1. دقت ابعادی:

هر دو این مقاطع با ابعاد دقیقی هم از نظر ضخامت و هم از لحاظ طول و عرض یا قطر تولید می شوند. به واسطه ی همین ابعاد دقیق از هر دو آن ها در قطعه سازی استفاده می شود. دو عامل بر این ویژگی اثر گذار است. اول دقت ضخامت ورق و دوم دقت دستگاه های تولید لوله و پروفیل.

  1. جوش پذیری:

در این زمینه هر دو این مقاطع یک نقطه ضعف دارند. از جوشکاری برای ایجاد اتصال در هر دو این آلیاژها می توان استفاده کرد اما باید دو نکته را در نظر داشت. جوشکاری لوله و پروفیل استیل به مهارت بیشتری نیاز دارد. در مورد جوشکاری لوله و پروفیل سبک هم ضخامت مقطع عامل محدود کننده است. ضخامت های کم ورق روغنی حین جوشکاری به طور کامل ذوب شده و از بین می رود و به عبارتی اتصالی بین آن ها ایجاد نمی شود.