تدوین برنامه‌های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی ضروری است به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  تدوین برنامه‌های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی ضروری است  به گزارشهاریکا خبر، محمدعلی زلفی گل ظهر سه شنبه در آئین آغازین پنجمین اجلاس هیأت امنا و هفتمین اجلاس کمیته اجرایی بنیاد علمی اِکو در […]

تدوین برنامه‌های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی ضروری است

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  تدوین برنامه‌های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی ضروری است  به گزارشهاریکا خبر، محمدعلی زلفی گل ظهر سه شنبه در آئین آغازین پنجمین اجلاس هیأت امنا و هفتمین اجلاس کمیته اجرایی بنیاد علمی اِکو در اصفهان با بیان اینکه همکاری علمی و فن‌آورانه کشورهای عضو اکو تأثیر و نتایج به مراتب مؤثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر از تعاملات اقتصادی دارد، اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنیم روند همکاری کشورهای عضو به عنوان یک برنامه، با تعریف پارامترهای عملیاتی از جمله طرح‌های چندجانبه پیگیری شود و افزایش یابد.
وی افزود: نیاز است که سازمان همکاری اقتصادی مانند دیگر سازمان‌های بین‌المللی، با تدوین برنامه‌های مشترک، زمینه ارتباط بیشتر مراکز علمی و ایجاد شبکه‌های بین دانشگاهی و شبکه‌های مشترک میان پارک‌های علم و فناوری را مهیا کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم بنیاد علمی اکو به عنوان نقطه ثقل مراودات علمی و فن‌آورانه میان دولت‌های عضو باشد و در این ارتباط بانک اطلاعاتی متشکل از آمار و ارقام وضعیت علوم، فناوری و آموزش کشورهای منطقه راه اندازی شود.
زلفی گل تصریح کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های ادواری از شرایط پیشرفت علمی و فن‌آورانه کشورهای عضو اکو را در پی دارد و ایران پیش تر با فعال‌سازی پایگاه اطلاعاتی علمی و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در این پیوند تجربه کافی برای ایجاد بانک اطلاعاتی مورد اشاره را دارد.
وی با بیان اینکه ۱۳ سال از فعالیت بنیاد علمی اکو را پشت سر گذاشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در این مدت ایران میزبان ۲ نشست هیأت علمی در چهار سال اخیر بوده که از توجه کشورمان به مباحث دانش و فناوری حکایت دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دولت فعلی برای سازمان‌هایی مانند اکو اهمیت زیادی قائل است، اظهار داشت: وزارت علوم پس از چند سال پیگیری موفق شد بنیاد علمی اکو را وارد فهرست گروه اول عضویت دولت جمهوری اسلامی کند.
زلفی گل افزود: اکو متشکل از ۱٠ کشور با مساحت تقریبی هشت میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی معادل ۵٠٠ میلیون نفر ظرفیت گسترده برای افزایش همکاری کشورهای عضو دارد و بی شک تعاملات علمی و فناوری باید بیش از قبل مورد توجه باشد.
وی با اشاره به اینکه برای نیل به اهداف مسیر طولانی در پیش رو داریم، تصریح کرد: باید پذیرفت که علم، فناوری، آموزش و نوآوری پیش‌نیاز توسعه پایدار و پیشرفت کشورهاست، بنابراین توجه به این موارد ضروری است.
رئیس سازمان اکو بر بهبود روابط با جوامع علمی تاکید کرد
همچنین سید کمیل طیبی رئیس بنیاد علمی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در این آئین افزایش طرح‌های مشترک علمی و تحقیقاتی میان مراکز فناوری و پژوهشی کشورهای عضو اکو را ضروری دانست و اظهار داشت: بر همین اساس برگزاری رویدادهای مختلف با محوریت دانشگاه و مراکز علمی کشورهای عضو باید بیش از گذشته جدی گرفته شود.
وی با اشاره به همکاری سازنده دانشگاه اصفهان و این بنیاد و لزوم گسترش آن، تاکید کرد: مراکز علمی پژوهشی متعدد در این کشورها و فعالیت دانشگاه‌های معتبر مبنای همکاری‌های متقابل بین کشورهای عضو اکو خواهد بود.
رئیس بنیاد علمی اکو با تاکید بر بهبود روابط بین جوامع علمی خاطرنشان کرد: تعاملات علمی و فناوری زمینه را برای توسعه روابط بین کشورها فراهم می‌کند، لذا از این ظرفیت باید به نحو شایان بهره برد.
به گزارش هاریکا، اجلاس ٢ روزه هیئت امنای بنیاد علمی اکو به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی این بنیاد در سطح منطقه برای سه سال آینده، در اصفهان در حال برگزاری است. امیدوارم براتون خبر   تدوین برنامه‌های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی ضروری است براتون مفید بوده باشه

 
2023-02-24 07:58:01