تجهیزات آزمایشگاهی: نام ها و عملکردها تجهیزات آزمایشگاهی مختلفی در آزمایشگاه وجود دارد و هر یک از آنها برای هدف خاصی استفاده می شود. برخی از آنها برای اطمینان از ایمنی محققان، مانند نیپرهای ایمنی و عینک های آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است. ابزارهای دیگر که برای اندازه گیری هستند. برخی مانند بشر مدرج […]

تجهیزات آزمایشگاهی: نام ها و عملکردها

تجهیزات آزمایشگاهی مختلفی در آزمایشگاه وجود دارد و هر یک از آنها برای هدف خاصی استفاده می شود. برخی از آنها برای اطمینان از ایمنی محققان، مانند نیپرهای ایمنی و عینک های آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است.

ابزارهای دیگر که برای اندازه گیری هستند. برخی مانند بشر مدرج وارلن حجمی امکان اندازه گیری حجم مایعات را فراهم می کند. علاوه بر این، استوانه مدرج برای اندازه گیری حجم جامدات نامنظم استفاده می شود.

با بشر می توانید مایعات را نیز اندازه گیری کنید، اگرچه این ابزارها دقیق نیستند. با ترازو می توان اجسام مختلف را وزن کرد.

همچنین می‌توانید دستگاه‌های دیگری را بیابید که به شما امکان انتقال مواد، مشاهده و ذخیره نمونه‌ها را می‌دهند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از لام (نگهداری نمونه برای میکروسکوپ)، پتری دیش (که امکان رشد و نگهداری کشت میکروارگانیسم ها را فراهم می کند)، قیف (برای انتقال مواد از یک ظرف به ظرف دیگر)، قطره چکان (که از قطره منتقل می شود). رها کردن) و پیپت (که امکان انتقال حجم دقیق مواد را فراهم می کند).

گروه دیگری از ابزارها برای گرم کردن مواد استفاده می شود. برخی از آنها عبارتند از ارلن حجمی، ارلن مایر، لیوان، قاشق، شیشه ساعت و لوله های آزمایش.

لیست تجهیزات اصلی آزمایشگاه

در اکثر آزمایشگاه های شیمی، می توانید همان ابزارهای اولیه را پیدا کنید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1- بشر

بشر ظرفی استوانه ای با دهانه گشاد است. اندازه‌های آن متفاوت است: فنجان‌هایی با ارتفاع 10 سانتی‌متر در قطر 6 سانتی‌متر، ارتفاع 15 سانتی‌متر در قطر 9 سانتی‌متر، در میان دیگران یافت می‌شوند.

این ابزار در آزمایشگاه چندین کارکرد دارد. از آن به عنوان ظرف موادی استفاده می شود که در آینده نزدیک مورد استفاده قرار می گیرد. برای مخلوط کردن و زدن هم استفاده می شود. از آنجایی که آنها در برابر حرارت مقاوم هستند، می توان از آنها برای گرم کردن ترکیبات استفاده کرد.

2-  ارلن حجمی

ارلن از یک گردن باریک تشکیل شده است که به شکل مخروطی تا پایه منبسط می شود. شکل این ساز به شما امکان می دهد مواد را بدون خطر ریختن آن بکوبید و مخلوط کنید.

 

به دلیل باریک بودن گردن، می توانید در صورت لزوم برای انجام آزمایش، چوب پنبه ای یا درپوش لاستیکی قرار دهید.

این ارلن در برابر حرارت مقاوم است، بنابراین می توانید مواد موجود در آن را گرم کنید. با این حال، آن را با دوشاخه گرم نکنید، زیرا فشار ایجاد شده توسط گرما می تواند باعث انفجار شود.

علائم اندازه گیری را در یک طرف ارائه می دهد. اینها برای تخمین زدن است و نه اندازه گیری دقیق.

3- شیشه ساعت

شیشه ساعت یک تکه شیشه با اندازه های مختلف است که کمی مقعر است. این ابزار برای پشتیبانی از مقادیر کمی مایعات یا جامدات استفاده می شود. اغلب برای تبخیر مواد و برای انجام واکنش های احتراق کوچک استفاده می شوند.

4- لوله آزمایش

لوله های آزمایش ابزاری استوانه ای و باریک هستند. اینها یک انتهای باز و دیگری به شکل گرد بسته دارند. از این ها برای نگهداری نمونه های کوچک استفاده می شود. این نمونه ها عموماً برای مقایسه در نظر گرفته شده اند.

4- قیف

قیف های مورد استفاده در آزمایشگاه ها مانند قیف هایی است که در زمینه های دیگراستفاده می شود.و به دو صورت پلاستیکی و شیشه ای موجود هستند.

اینها دو سر دارند، یکی پهن و دیگری باریک که به شکل مخروطی به هم وصل شده اند. وظیفه آن انتقال مواد از یک ظرف به ظرف دیگر به روشی ایمن است.

همچنین قیف هایی با دهانه های پهن تر از سایرین وجود دارد که با در نظر گرفتن مقدار ماده ای که باید انتقال داده شود و سرعت عبور آن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

5- استوانه مدرج

استوانه مدرج یکی از ابزارهای اصلی برای اندازه گیری حجم مایعات است. برخلاف ابزارهای ذکر شده در بالا، سیلندر مدرج دقیق است.

همانطور که از نامش پیداست شکل استوانه ای و کشیده است. یک سری علامت از پایه به بالا نشان می دهد که اندازه گیری را تسهیل می کند.

آنها در ابعاد مختلف ارائه می شوند. توجه به این نکته ضروری است که هرچه قطر دستگاه کمتر باشد، دقت آن بیشتر خواهد بود.

برای اندازه گیری حجم یک جامد، کافی است مقداری مایع را داخل سیلندر بریزید و آن را اندازه بگیرید.

 

سپس جامد باید وارد سیلندر مدرج شده و اندازه گیری جدید را انجام دهد. تفاوت بین اندازه گیری دوم و اول، حجم جامد خواهد بود.

6- پیپت

پیپت ها سازهایی استوانه ای، نازک و کشیده هستند. از آنها برای اندازه گیری حجم دقیق مایعات و انتقال مقادیر اندازه گیری شده به ظروف دیگر استفاده می شود.

7- دماسنج

دماسنج برای اندازه گیری دما استفاده می شود. برخی از دماسنج ها از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده اند. اینها را می توان همراه با مواد دیگر گرم کرد تا تغییرات دما در حین گرم شدن مشاهده شود.

برخی دیگر برای اندازه گیری دمای محیط استفاده می شوند. معمولاً اینها بزرگتر از موارد قبلی هستند. آنها در سیستم های اندازه گیری زیر قرار دارند: ° C (درجه سانتیگراد)، ° F (درجه فارنهایت) و ° K درجه کلوین.

8- مشعل بونسن

مشعل Bunsen ابزاری است که برای گرم کردن مواد و ایجاد واکنش های احتراق استفاده می شود. در پایه مشعل یک منبع گاز (معمولا پروپان یا بوتان) وجود دارد.

به این پایه استوانه ای کشیده با سوراخ های کوچکی که اجازه ورود هوا را می دهد دنبال می شود. انتهای بالایی سیلندر باز است و به گاز اجازه می دهد تا در تماس با جرقه احتراق مشتعل شود.

9- کاردک

کاردک ظرفی است که از یک ورق (فلزی یا پلاستیکی) و یک دسته تشکیل شده است. برای خارج کردن موادی که ممکن است به ابزارهای دیگر چسبیده باشند استفاده می شود.

10- ترازو آزمایشگاهی

ترازو برای اندازه گیری وزن مواد استفاده می شود. انواع مختلفی وجود دارد، از برقی گرفته تا دستی (که در آن شما باید وزنه هایی را که روی بازو قرار داده شده اند حرکت دهید تا به شکل صحیح برسید).

11- انبر

انبر ابزار بلندی است که از فلز ساخته شده و با مواد عایق پوشانده شده است. از این ابزارها برای نگه داشتن ابزار در هنگام گرم شدن استفاده می شود و از ایمنی آزمایشگر محافظت می کند.

انبردست ها با توجه به عملکردی که باید انجام دهند انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، انبردست برای نگه داشتن لوله های آزمایش دارای دو ساختار نیم دایره در انتهای خود است..

12- میکروسکوپ

میکروسکوپ او برای مشاهده موجودات و اجسام با ابعاد بسیار کوچک استفاده می شود. آنها دارای ذره بین هایی با کالیبرهای مختلف هستند، منبع نوری که دید را بهینه می کند و صفحه ای برای نگه داشتن نمونه برای مشاهده.

13- قاشق

ابزاری با دسته بلند و نازک است که بین 25 تا 30 سانتی متر است. این دسته با مواد عایق پوشانده شده است.

در انتهای دسته یک فنجان کوچک قرار دارد که قطر آن معمولاً از 2 سانتی متر بیشتر نمی شود. در این قاشق موادی قرار می گیرد که قرار است گرم شوند.

عملکرد این قاشق ها مداخله در واکنش های احتراق (از این رو نام آنها) است، جایی که آنها موادی را در دمای بالا گرم می کنند.

به همین ترتیب، این قاشق‌ها اجازه می‌دهند تا مواد گرم شده را منتقل کرده و مستقیماً در ظروف دیگر قرار دهند، حتی اگر به اندازه استوانه مدرج باریک باشند.

14- قطره چکان

قطره چکان ها لوله های شیشه ای یا پلاستیکی هستند. در یک انتها دارای دهانه های کوچک و در انتهای دیگر دارای یک دستگاه لاستیکی هستند که امکان مکش مایعات و آزاد کردن آنها را در مقادیر کم فراهم می کند.

برخی نشانه هایی دارند که میزان مکش مایع را نشان می دهد. این امری اجتناب ناپذیر است زیرا معیار واقعی این ابزار نقرس است.

15- عینک ایمنی

عینک ایمنی یکی از ابزارهای مهم در آزمایشگاه است زیرا به محقق اجازه می دهد چشمان خود را ایمن کند.

استفاده نکردن از عینک یک خطر است، زیرا هنگام کار با واکنش‌ها خطر تحریک چشم، کوری موقت یا دائمی در صورت تصادف وجود دارد.