با کمترین پول خود در صندوق های سرمایه گذاری سود کنید یکی از دغدغه‌های خانوارها در سال‌های اخیر افزایش قابل توجه قیمت کالاها و خدمات بوده است. با بالا رفتن بهای کالاها و خدمات قدرت خرید خانوارها کمتر شده و بسیاری از آنها نگران سرمایه‌ای شده‌اند که در سال‌های کار خود جمع کرده‌اند. با توجه […]

با کمترین پول خود در صندوق های سرمایه گذاری سود کنید

یکی از دغدغه‌های خانوارها در سال‌های اخیر افزایش قابل توجه قیمت کالاها و خدمات بوده است. با بالا رفتن بهای کالاها و خدمات قدرت خرید خانوارها کمتر شده و بسیاری از آنها نگران سرمایه‌ای شده‌اند که در سال‌های کار خود جمع کرده‌اند.

با توجه به شرایط اقتصادی، بسیاری از افراد به دنبال گزینه مناسبی می‌گردند تا پولشان را در آنجا سرمایه گذاری کنند و با بازدهی آن خودشان را در مقابل تورم حفظ کنند.

پیدا کردن یک گزینه مناسب برای خیلی از افراد کار راحتی نیست، مخصوصا اگر پول کمی داشته باشید یا بخواهید مبلغی از درآمد ماهانه‌تان را سرمایه گذاری کنید.

در این مطلب به گزینه‌های مناسب سرمایه گذاری می‌پردازیم و به شما پیشنهاد می‌دهیم که چطور با کمترین پول خود در صندوق های سرمایه گذاری سود کنید.

گزینه اول سرمایه گذاری: طلا

یکی از گزینه‌های محبوب سرمایه گذاران از گذشته تا امروز طلا بوده است. بسیاری از خانوارها هنگامی که با تورم روبرو می‌شوند، ترجیح می‌دهند پولشان را در یک دارایی معتبر و پرسابقه مانند طلا بگذارند. البته این کار برای خانوارها ممکن است مشکلاتی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر بخواهند در طلا سرمایه گذاری کنند یا باید طلا را به صورت جواهر و زیورآلات خریداری کنند که با توجه به اجرت بالای ساخت کار چندان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

راه دیگر خرید طلای آب شده است که با مشکل اعتماد داشتن به طلای خریداری شده همراه است. راه سوم نیز خرید سکه طلا است. مشکل این روش سرمایه گذاری هم این است که سکه‌های کوچک مثلا ربع سکه و سکه گرمی هنگام رشد قیمت دچار حباب بالایی می‌شوند.

سکه‌های بزرگ‌تر مانند سکه امامی برای سرمایه گذاری مناسب‌تر هستند اما مساله اینجا است که این سکه‌ها برای سرمایه گذاری نیاز به پول نسبتا زیادی دارند و از پس‌انداز ماهانه بسیاری از افراد و خانوارها گرانتر هستند. اما راهکاری برای سرمایه گذاری در طلا با پول کم و بدون این مشکلات وجود دارد؟

پاسخ ما سرمایه گذاری در صندوق طلا است. این قبیل صندوق‌ها مانند صندوق سکه طلا کیان به شما امکان می‌دهد تا با حداقل 500 هزار تومان اقدام به خرید بخشی از سکه طلا کنید.

با این کار هم امکان جعل و سرقت از بین می‌رود و هم دچار حباب‌های بسیار بزرگ سکه گرمی و ربع سکه در هنگام رشد قیمت طلا نمی‌شوید. با این روش می‌توانید با کمترین پول خود در صندوق های سرمایه گذاری سود کنید.

گزینه دوم سرمایه گذاری: بورس و بازار سهام

برخی از سرمایه گذاران بورس را گزینه خوبی برای سرمایه گذاری می‌دانند و با توجه به بازدهی بالای آن در بلندمدت، تمایل دارند در شرایط مناسب وارد آن شوند.

با این حال سرمایه گذاری مستقیم در بورس نیاز به دانش و شناخت این بازار دارد و اگر کسی آشنایی با آن نداشته باشد به راحتی ممکن است دچار ضرر و زیان شود.

بورس در بلندمدت بهترین بازدهی را بین بازارهای مختلف داشته است اما آیا راه کم‌هزینه‌تری برای بهره‌مند شدن از بورس و رشد آن وجود دارد؟

اهمیت سرمایه گذاری غیرمستقیم

پاسخ ما سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس از طریق صندوق های سهامی است. صندوق های سهامی معتبر با استفاده از افراد متخصص و مدیران باتجربه سهام مناسبی را در شرایط مختلف انتخاب می‌کنند که می‌تواند به حفظ دارایی افراد کمک کند.

البته نباید فراموش کرد که بازار سهام با ریسک همراه است. برای رفع این مشکل هم چاره‌ای در نظر گرفته شده است. برخی از شرکت‌های معتبر برای رفع این مشکل اقدام به راه‌اندازی صندوق تضمین اصل سرمایه نموده‌اند.

این نوع صندوق به افراد اجازه می‌دهد با نگهداری پولشان در این بازار از سود بالقوه بازار بهره‌مند شوند اما اگر بازار سهام افت کند، باز هم اصل سرمایه آنها از طرف صندوق تضمین می‌شود.

در نهایت باید اشاره کنیم که صندوق های سهامی از نظر نحوه خرید به دو دسته قابل معامله در بورس و غیرقابل معامله در بورس تقسیم می‌شوند.

برای خرید هر صندوق سهامی قابل معامله مانند شاخصی هم وزن کیان حداقل 500 هزار تومان کافی است اما برای خرید هر صندوق غیرقابل معامله مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان باید دست کم یک واحد خریداری کرد. با این روش نیز می‌توانید با کمترین پول خود در صندوق های سرمایه گذاری سود کنید.

گزینه سوم سرمایه گذاری: صندوق های درآمد ثابت

گزینه دیگری که برخی از سرمایه گذاران به آن اهمیت می‌دهند، گزینه‌های درآمد ثابت است. این نوع سرمایه گذاری برای افراد ریسک گریز بسیار مناسب است. بسیاری از افرادی که این گونه فکر می‌کنند بانک را به عنوان گزینه‌ای کم ریسک انتخاب می‌کنند.

با این حال یک نکته مهم در این بین وجود دارد و آن هم این است که سود بانک به خصوص در شرایط تورم شدید بسیار کم است. به همین علت هم ما به شما صندوق های درآمد ثابت را معرفی می‌کنیم که کم ریسک هستند و سود آنها از بانک بهتر است.

صندوق های درآمد ثابت را نیز می‌توان به دو دسته قابل معامله در بورس و غیرقابل در بورس تقسیم کرد. از دسته اول می‌توان به صندوق درآمد ثابت کیان و از دسته دوم می‌توان به صندوق ندای ثابت کیان اشاره کرد.

علاوه بر این، برخی صندوق های درآمد ثابت تقسیم سود ماهانه دارند و از این نظر مانند بانک هستند اما برخی دیگر اصل و سود پول را یکجا و موقع ابطال صندوق با شما حساب می‌کنند. برای سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس می‎توان با 500 هزار تومان وارد شد اما در مورد صندوق های درآمد ثابت غیرقابل معامله در بورس مانند ندای ثابت کیان، این سرمایه گذاری با 100 هزار تومان هم امکان‌پذیر است. به این ترتیب می‌توانید با کمترین پول خود در صندوق های سرمایه گذاری سود کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی برخی از گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم پرداختیم. با این گزینه‌ها می‌توانید حتی از درآمد ماهانه خود نیز تا حدودی سرمایه گذاری کنید. در واقع، با این روش‌ها می‌توانید با کمترین پول خود در صندوق های سرمایه گذاری سود کنید.