بازیافت مس از ضایعات آیا می دانید که مس دارای خواص درخشانی است ، یکی از حقایق این است که کیفیت این فلز حتی پس از بازیافت بارها افت نمی کند؟ بازیافت مس از ضایعات به دلیل مزایای کاهش انرژی و همچنین میزان تولید مورد نیاز هنگام استخراج فلزات از سنگ معدن از اهمیت ویژه […]

بازیافت مس از ضایعات

آیا می دانید که مس دارای خواص درخشانی است ، یکی از حقایق این است که کیفیت این فلز حتی پس از بازیافت بارها افت نمی کند؟ بازیافت مس از ضایعات به دلیل مزایای کاهش انرژی و همچنین میزان تولید مورد نیاز هنگام استخراج فلزات از سنگ معدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مس یکی از کمترین فلزات سنگین روی زمین است که در واقع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ضایعات آهن در تمام طول سال است.
مس در شکل اولیه خود می تواند چندین دور بازیافت را بدون آسیب رساندن به کیفیت اصلی خود طی کند. به غیر از ایجاد سیم مسی که به مس 100٪ خالص نیاز دارد ، سایر محصولات مبتنی بر مس را می توان از مس بازیافتی تهیه کرد.

روش های بازیافت مس

روشهای بازیافت مس بازیافت زباله های مس به دو روش انجام می شود: روش های بازیافت و ذوب مستقیم و پالایش.

بازیافت مستقیم مس

بازیافت مستقیم مس در روش بازیافت مستقیم، ضایعات پاکیزگی بالا، که فرآیند تولید اصلی است و نیازی به پالایش اضافی ندارد، می تواند به طور مستقیم به ذغال سنگ بازگردد. به عنوان مثال، زباله های داخلی حاوی کاتد معیوب یا آند به اجاق گاز آند از فاز درمان الکترولیتی برای ریخته گری مجدد آند بازگشته است. علاوه بر این، در مرحله پیش تولید بخش نهایی، لوازم جانبی ترمیم شده یا محصولات معیوب به واحدهای ریخته گری مربوطه به عنوان زباله بازگشته است. زباله های جدید، مانند قطعات جدا شده سیم و کابل، از واحدهای جمع آوری زباله جمع آوری می شود. اگر آلیاژ آن به اندازه کافی برای استفاده مستقیم به اندازه کافی به اندازه کافی برای استفاده مستقیم به دستگاه ریخته گری منتقل شود، مس ضایعات تمیز به واحد ریخته گری منتقل می شود. زباله برنج یا برنز معمولا به شمش ها به عنوان آلیاژهای جداگانه بیرون می آید. این محصول را می توان به واحد های قالب بندی تحویل داد. روش بازیافت نیاز به ذوب شدن و درمان را از بین می برد، زیرا مواد زائد قابل توجه و آماده استفاده مجدد در همان برنامه است.

بازیافت مس با ذوب شدن و پالایش

زباله با خلوص پایین تر به واحد تصفیه آتش، اجاق گاز آند، واحد انحلال ثانویه یا کوره ذوب منتقل می شود، بسته به مقدار ناخالصی ها. زباله های مس از الکترونیک، ارتباطات و سایر صنایع حساس تر است و نمی تواند به طور مستقیم بازیافت شود. بنابراین، این زباله باید از بین برود و دوباره پردازش شود. از آنجا که آنها حاوی ناخالصی های بیشتری (فلزات گرانبها، پلاستیک و سایر فلزات) هستند.جمع آوری، طبقه بندی و جداسازی این زباله بسیار پیچیده تر از روش بازیافت برای استفاده مستقیم است. البته، انگیزه اصلی در بازیافت زباله های الکترونیکی، دسترسی به فلزات گرانبها، به ویژه طلا است. اما به دلیل دسترسی به فن آوری های جدید، استفاده از طلا در این صنایع کمتر از گذشته است. به عنوان مثال، برخی از تولید کنندگان از پالادیوم ارزان تر و فلزات دیگر به جای طلا استفاده می کنند. بنابراین، در مس ذوب، همراه با بازیافت این دسته از زباله، فلزات نجیب.

مراحل جمع آوری، طبقه بندی و پردازش زباله های حاوی مس طراحی شده اند تا با مراحل مختلف تولید مس تصفیه شده از منابع اولیه سازگار باشند. مراحل زیر را می توان برای این منظور استفاده کرد.

روش های طبقه بندی و آماده سازی به منظور تهیه زباله و پردازش بیشتر

فیوژن در یک کوره به منظور گرفتن مس با پاکیزگی 70-90٪ (مس سیاه و یا مس خام)

درمان با اکسیداسیون در مبدل برای آماده سازی مس با پاکیزگی 98-96٪

کوره های پالایش برای دستیابی به مس با پاکیزگی 99.5-98٪ و ریخته گری آند

– پاکسازی الکتریکی آندز به منظور دریافت مس با پاکیزگی 99.9٪

فن آوری طبقه بندی و آماده سازی

مواد زائد از لوله ها تقریبا تمیز هستند و نباید طبقه بندی شوند. مس در زباله از الکترونیک، صنعت خودرو و ارتباطات با بسیاری از مواد دیگر همراه است و باید طبقه بندی و آماده شود. این مراحل می تواند شامل فرایندهای زیر باشد.

طبقه بندی دستی: این روش بر اساس جداسازی دستی اجزای مختلف رادیاتور زباله و اجزای الکترونیکی است. برخی از ماشین های تراش و دیگر دستگاه های جداگانه بسته های سیم مسی برای فروش واحدهای بازیافت مس.با حذف اجزای الکترونیکی مانند رایانه ها، تلفن ها و غیره، برخی از اجزای آنها دوباره استفاده می شود و بخشی از مواد آنها به واحد های بازیافت فروخته می شود. کاشی های چاپی و سایر اجزای موجود حاوی فلزات مس و فلزات گرانبها نیز برای پردازش بیشتر به واحدهای تجدیدپذیر فروخته می شوند.

خرد کردن: اگر چه در بعضی موارد، سیم های مس در بقایای خودرو و دستگاه های دیگر قبل از خرد کردن جدا می شوند، اکثریت مس توسط واحد ASR بازیافت می شود.

جدا کردن جریان گرداب: در برخی از واحدهای خرد کننده دستگاه، روش جریان گرداب برای جدا کردن مس از ASR استفاده می شود. برخی از جداسازهای فلزی غیر آهنی نیز از این روش برای بازگرداندن فلزات رنگی استفاده می کنند، از جمله مس.

جداسازی رابط سنگین: در برخی از واحدهای خرد شده، روش رابط سنگین برای بازگرداندن مس از ASR استفاده می شود.

برش سیم: منابع ASR با پاکیزگی بالا عبارتند از: ضایعات سیم و کابل. انواع معمول سیم کشی که از آن مس کشیده شده شامل سیم های سیم استفاده شده در ساختمان ها، تجهیزات و کابل های انرژی، کابل های ارتباطی، اتومبیل ها، کشتی ها و معادن استفاده می شود. در عملیات سلب، فرآیندهای برش، جداسازی مغناطیسی فلزات سیاه، گرانول و تقسیم مواد به قطعات بزرگ، نرم و گرد و خاکی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

جداسازی هوا: هر یک از قطعات خشن، نرم و گرد و غبار با جداسازی هوا به فلز خالص، فلز آزاد با یک انزوا خاص (بازگشت به جداول) و سیم های مجهز به مجهز شده (تا مرحله) پردازش می شود. سوم کاهش می یابد) برای حذف. بازگشت به) و تجدید عایق خالص.

گرد و غبار تولید شده از فرایند سیم انسان با فیلترها برای کیسه ها و سیکلون ها جمع آوری می شود.وجود سرب و نقش آن در آلودگی یک مشکل بالقوه است که محدودیت هایی را بر صنعت سیم کشی تحمیل می کند. سرب در موادی مانند لحیم کاری، رنگدانه ها و تثبیت کننده های عایق پلاستیکی و پوشش های محافظ یافت می شود. مس بازیافتی حاصل از عملیات برش را معمولاً می توان در نورد برنج، نورد لوله و نورد سیم استفاده کرد. این مس کمتر در واحدهای پالایشگاهی و برای مصارف خاص استفاده می شود.

روش خنک‌سازی: در روش خنک‌سازی که روشی پرهزینه است، از خنک کردن قطعات با نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن در دمایی کمتر از دمای نرمی تا شکنندگی مواد استفاده می‌شود. سپس این قطعات در اثر ضربه خرد شده و اجزای آنها از یکدیگر جدا می شوند. مرحله بعدی استفاده از روش های معمول برای جداسازی فلزات است. روش خنک کننده برای زباله هایی مانند موتورهای کوچک، ژنراتورها، مبدل ها، مدارها، زباله های الکترونیکی، قطعات پلاستیکی با روکش پلاستیکی و غیره استفاده می شود.