بازگشت ۵۶۰ متخصص و دانشجوی ایرانی به کشور طی یک سال اخیر به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  بازگشت ۵۶۰ متخصص و دانشجوی ایرانی به کشور طی یک سال اخیر  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از معاونت علمی و فناوری، نشست سالیانه تقدیر از ۱۰ پایگاه میزبان برتر در برنامه همکاری با […]

بازگشت ۵۶۰ متخصص و دانشجوی ایرانی به کشور طی یک سال اخیر

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  بازگشت ۵۶۰ متخصص و دانشجوی ایرانی به کشور طی یک سال اخیر  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از معاونت علمی و فناوری، نشست سالیانه تقدیر از ۱۰ پایگاه میزبان برتر در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور برگزار شد.
ستاری در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی یعنی حدود ۵.۱ درصد جمعیت دانشجویان کشورمان در دیگر کشورها تحصیل می کنند، گفت: این عدد در مقابل خیل عظیم دانشجویان کشور محدود و بسیار ناچیز است و برخلاف آمارهای غیرواقعی، درصد خروج نخبگان و دانشجویان ایرانی از کشور رقم بالایی نیست.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: این در حالی است که ۳۰ درصد از دانشجویان برخی کشورهای همسایه ایران در کشورهای دیگر ادامه تحصیل می دهند. با این عددها می توان اثبات کرد تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور رقم کم و قابل دفاعی است. البته که ما اعتقاد داریم باید ارتباطات بین المللی خود را حفظ کنیم و دانشجویان ما با علم روز و اساتید جهانی در ارتباط باشند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این رفت و آمدهای بین المللی برای دانشجویان ایرانی یک تجربه خوب محسوب می شود فقط ما باید زیرساختی فراهم کنیم و با تدوین سیاست های خوب و تشویقی، به دنبال بازگرداندن این توانمندی ها به کشور یا استفاده بهینه از تجربیات و دانش فنی و تخصصی آنها باشیم. کاری که با ایجاد برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان محقق شده است.
ستاری با اشاره به اینکه برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور برنامه‌ای موفق برای ترغیب بازگشت جامعه هدف است، گفت: طی سال ۱۴۰۰ با کمک این برنامه ۵۶۰ نفر از متخصصان، دانشجویان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به ایران بازگشتند، این آمار سال گذشته ۴۸۰ نفر بود. در واقع مخاطبان اصلی این برنامه، نخبگان ایرانی مشغول به تحصیل در ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند.
به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در حال حاضر بیشترین تعداد با ۱۱ هزار دانشجو در آمریکا مشغول به تحصیل هستند در حالیکه ابتدای انقلاب این آمار ۵۲ هزار نفر بود یعنی بزرگترین کلونی ایرانی در آمریکا. اما در حال حاضر بر اساس تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا رتبه سیزدهم جهان را داریم. چون آن زمان نمی گفتند فرار مغزها اما حالا می گویند.
وی افزود: یکی از مهم ترین وظایف ما تدوین سیاست های ترغیبی برای بازگشت دانشجویان و نخبگان ایرانی به عنوان بزرگ ترین سرمایه های انسانی به کشور است. کاری که امروز در همه کشورها با برنامه‌ای ملی و مدون در حال اجرا است.
ستاری ادامه داد: در حال حاضر تعداد دانشجویان ایرانی در ۲۰ دانشگاه برتر آمریکا بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ دانشجو است. یعنی سالی حدود ۴۰ دانشجوی ایرانی برای این دانشگاه ها پذیرش می گیرند. برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور نیز همین جامعه را هدف قرار داده است تا بتواند از تخصص و توان دانشی دانشجویان ایرانی دانشگاه های برتر استفاده و آنها را به همکاری با مراکز علمی و زیست بوم فناوری و نوآوری کشورمان ترغیب کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از توانمندی دانشجویان شاغل به تحصیل در داخل را نیز باید اولویت قرار دهیم، گفت: باید یک تعادل درست میان حمایت از دانشجویان ایرانی خارج از کشور و داخل برقرار کنیم چون همه آنها سرمایه های انسانی ارزشمند کشورمان هستند. تقویت برنامه های ملی برای حمایت از آنها اولویت ما است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با انتقاد از عدم وجود آمار درست و قابل استناد از میزان مهاجرت در کشور، ابراز امیدواری کرد که با همکاری نهادهای مرتبط هر چه زودتر جامعه آماری مهاجرت در کشور، بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم جود آمار درست مهاجرت، برخی رنکینگ های بین المللی را از دست داده‌ایم و اجازه می دهیم که آمارهای ضد و نقیض و بی پایه افکار عمومی را دچار تشویش کند و در عرصه بین المللی، وجهه نادرستی از ایران تصویر شود.
رئیس ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق با بیان این نکته که توسعه یک مفهوم فرهنگی است، گفت: عنصر اصلی این توسعه یافتگی هم نیروی انسانی است. اگر بتوانیم برنامه درستی برای ارتقای نیروی انسانی کارآمد و با کیفیت در کشور داشته باشیم قطعا توسعه یافتگی در یک قدمی ما خواهد بود. تامین و نگهداشت نیروی انسانی ارزشمند به یکی از اولویت‌های ملی در هر کشوری بدل شده است و ایران نیز باید با اهتمام بیشتری به این موضوع نگاه کند.
وی، برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را یکی از تلاش های موثر برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی ارزشمند در کشور دانست و افزود: باید بتوانیم با کمک این برنامه و هم افزایی با دیگر نهادهای مرتبط، برای بازگرداندن این نیروی انسانی تلاش کنیم.
ستاری افزود: در حال حاضر ۲۵ درصد نخبگان ایرانی بازگشته به کشور به عنوان عضو هیات علمی مشغول به فعالیت هستند. یعنی عددی حدود ۴۰۰ نفر از آنها که در بهترین دانشگاه های ایران به تربیت نیروی انسانی اشتغال دارند. بقیه هم به شکل های دیگری جذب زیست بوم فناوری نوآوری شدند. به طور مثال امروز ۳۰۰ استارتاپ خوب ما توسط این افراد در کشور ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در این میان نباید از نخبگان غیر ایرانی به عنوان سرمایه های تزریق شده به زیست بوم فناوری و نوآوری هم غافل شویم. این کار را نیز در قالب برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در اولویت قرار داده ایم و در تلاشیم تا با ارائه خدمات مختلف و اقامت بین ۳ تا ۵ سال به آنها، از توانمندی و تخصص این افراد در کشور استفاده کنیم. با توجه به اینکه ایران کشور مهاجر پذیری نیست، تاکنون ضرورتی برای تدوین سیاست های حمایتی از این افراد در کشور نداشتیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین بیان کرد: در این برنامه حمایت از آنها را نیز در اولویت قرار دادیم و حدود ۲۰۰ نفر از این نخبگان غیر ایرانی اقامت در ایران را دریافت کرده اند. برخی از آنها استارتاپ هایی دارند که تعداد زیادی از ایرانیان را در دل خود جای داده اند. امیدوارم براتون خبر   بازگشت ۵۶۰ متخصص و دانشجوی ایرانی به کشور طی یک سال اخیر براتون مفید بوده باشه

 
2022-03-20 06:28:37