اگر کیسه جاروبرقی پاره شود موتور آن آسیب می‌بیند؟ آیا شما هم برای تمیز کردن خانه خود از جاروبرقی استفاده می‌کنید؟ آیا به ظرفیت کیسه جاروبرقی (پاکت جاروبرقی) توجه می‌کنید؟ هر چندوقت یکبار کیسه دستگاه را عوض می‌کنید؟ از کدام نوع کیسه برای جاروبرقی خود استفاده می‌کنید؟ آیا می‌دانید پاره شدن پاکت جاروبرقی می‌تواند به […]

اگر کیسه جاروبرقی پاره شود موتور آن آسیب می‌بیند؟

آیا شما هم برای تمیز کردن خانه خود از جاروبرقی استفاده می‌کنید؟ آیا به ظرفیت کیسه جاروبرقی (پاکت جاروبرقی) توجه می‌کنید؟ هر چندوقت یکبار کیسه دستگاه را عوض می‌کنید؟ از کدام نوع کیسه برای جاروبرقی خود استفاده می‌کنید؟ آیا می‌دانید پاره شدن پاکت جاروبرقی می‌تواند به موتور آسیب بزند؟ آیا موتور جاروبرقی تعمیر می شود؟

در این مطلب سعی می‌کنیم به تمامی سوالات شما درباره علت‌های پاره شدن کیسه جاروبرقی صحبت کنیم و به شما بگوییم اگر کیسه جاروبرقی پاره شود آیا موتور آن آسیب می‌بیند؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

نوع کیسه جاروبرقی را درست انتخاب کنید!

با توجه به اینکه جاروبرقی یکی از مهم‌ترین وسایل برای تمیزکاری خانه است، خراب نشدن و راندمان بالای آن اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها که می‌تواند کارایی دستگاه شما را بالا ببرد، کیسه جاروبرقی است. به طور کلی در جاروبرقی‌ها از دو نوع کیسه استفاده می‌شود.

کیسه دائمی

اکثر کیسه‌های جاروبرقی دائمی از جنس پارچه تشکیل شده‌اند. این کیسه‌ها بعد از هربار پر شدن به راحتی تخلیه می‌شوند و نیازی به تعویض ندارند.

بهتر است پس از چند مرتبه خالی کردن آنها، کیسه شسته شود و پس از خشک شدن کامل مجدد داخل دستگاه قرار گیرد.

کیسه یک بار مصرف

کیسه (پاکت) یک بار مصرف جاروبرقی اغلب از پارچه یا کاغذ ساخته شده است. همانطور که از اسم این پاکت‌ها پیداست، این پاکت‌ها بعد از هربار پر شدن امکان استفاده مجدد را ندارند و باید دور انداخته شوند.

7 دلیل پاره شدن کیسه جاروبرقی

حال که با انواع کیسه‌های جاروبرقی آشنا شدیم باید به سراغ عمده‌ترین علت‌های پاره شدن کیسه جاروبرقی برویم:

جمع کردن اشیاء تیز با جاروبرقی

یکی از مهم‌ترین دلایل پاره شدن کیسه، ورود اشیاء تیز مانند شیشه خورده، سوزن، گیره کاغذ و … به داخل دستگاه است. این اشیاء با سرعت زیاد باد به پاکت وارد می‌شوند و ممکن است در اثر سرعت بالا موجب سوراخ شدن یا پارگی کیسه شوند.

جمع کردن مایعات و غذای مرطوب

از دیگر عوامل که می‌تواند موجب پاره شدن کیسه جارو شود، جمع کردن مایعات یا مواد غذایی مرطوب به داخل دستگاه است. این مورد در جاروبرقی‌هایی که از کیسه‌های کاغذی یکبار مصرف استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. زیرا کیسه‌های کاغذی مقاومت کمی در برابر مایعات و رطوبت دارند و در اثر مرطوب شدن، به سرعت پاره می‌شوند.

جمع کردن مواد آتش‌زا مثل زغال و سیگار

فرقی ندارد کیسه جاروبرقی شما دائمی است یا یکبار مصرف و حتی جنس آن از چیست. جمع کردن مواد آتش‌زا مثل زغال و سیگار با جاروبرقی می‌تواند منجر به پاره شدن یا حتی سوختن کیسه و بدنه دستگاه شود.

در بسیاری از مواقع این مواد تا چند ساعت امکان شعله‌ور شدن دارند؛ در نتیجه بر اثر سرعت باد جاروبرقی دوباره شعله ور می‌شوند و کیسه را سوراخ می‌کنند.

ورود جانوارن موذی به داخل پاکت

یکی از کاربردهای استفاده از جاروبرقی در خانه‌ها جمع کردن مورچه‌، سوسک، موریانه، ساس و … است. برخی از این جانوران موذی از کیسه‌های پارچه‌ای یا کاغذی تغذیه می‌کنند. در نتیجه اگر برای چند وقت داخل کیسه باقی بمانند شروع به خوردن کیسه جاروبرقی کرده و آن را سوراخ سوراخ می‌کنند.

بهتر است برای از بین بردن این حشرات از اسپری مخصوص جانوران موذی استفاده کنید و با جارو دستی آنها را داخل کیسه بیاندازید و به بیرون از خانه منتقل کنید. چنانچه چاره‌ای جزء جمع کردن این جانوران با جاروبرقی ندارید، بهتر است بعد از اتمام کار، کیسه جاروبرقی را عوض و آن را به بیرون از خانه منتقل کنید.

پر شدن بیش از حد کیسه

یکی از اصلی‌ترین دلایل پاره شدن کیسه جاروبرقی، پر شدن بیش از حد آن است. بسیاری از افراد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها سعی می‌کنند کیسه جاروبرقی را کمتر عوض کنند تا کمتر مجبور شوند کیسه جدید خریداری کنند. اما باید بگوییم این کار علاوه بر پایین آوردن راندمان و قدرت مکش دستگاه، موجب پاره شدن کیسه هم می‌شود.

تطابق نداشتن مدل کیسه و جارو 

این مورد بیشتر برای افرادی که جاروبرقی جدید خریده‌اند، بوجود می‎آید. برای اینکه همیشه کیسه استاندارد جاروبرقی خود را خریداری کنید باید به مدل دستگاه و نوع کیسه سازگار با آن آشنا باشید. این موارد در دفترچه راهنمای دستگاه دقیق توضیح داده شده است. به طور مثال در جاروبرقی‌های برند بوش دو مدل کیسه وجود دارد. برخی از مدلها با کیسه سری G و برخی دیگر با سری P سازگار هستند.

حال که با هفت علتی که موجب پاره شدن کیسه جاروبرقی می‌شود، آشنا شدیم باید ببینیم این مسئله چه مشکلاتی را برای موتور به همراه دارد. پس از پاره شدن کیسه، گرد و غبار موجود در کیسه داخل مخزن پر می‌شود و با روشن شدن، از دستگاه بیرون می‌زند. از طرفی این خاک به فیلترهای پشت موتور برخورد کرده و فیلترها را پر می‌کند. در نتیجه هوای کافی به موتور نرسیده و موتور داغ می‌کند.

اگر جاروبرقی ترموستات داشته باشد، در این حالت دستگاه را خاموش می‌کند تا به موتور آسیبی وارد نشود؛ اما اگر دستگاه ترموستات نداشته یا خرابی باشد، دستگاه خاموش نمی‌شود و ممکن است موتور جاروبرقی در اثر گرمای زیاد بسوزد.

در این مطلب سعی کردیم تمامی دلایل و نتایج پاره شدن کیسه جاروبرقی را بیان کنیم. با جدی گرفتن این نکات و انتخاب پاکت درست، می‌توانید از مشکلات بعد از پاره شدن کیسه در امان باشید و عمر دستگاه را چندسال بالا ببرید.

پرسش های متداول مخاطبان در مورد پاره شدن کیسه جاروبرقی

  1. متاسفانه جاروبرقی بوشی که برای جهازم خریده بودم در اثر همین عوض نکردن و پاره شدن کیسه سوخت و هنوز بعد از سه ماه نتونستم قطعه‌اش رو پیدا کنم و تعمیرش کنم.
  2. علاوه بر نکات اعلام شده بالا اگر فیلتر رو هر سه ماه یا شش ماه (بسته به استفاده‌تون) بشورید، تاثیر زیادی توی مکش جاروبرقی داره.
  3. من 7 ساله جاروبرقی الجی دارم، وقتی پاکتش رو عوض میکنم اینقدر مکشش زیاد میشه که باید قدرت مکشش رو کم کنم وگرنه فرش رو از جا بلند میکنه. البته من همیشه پاکت جنس خوب و اورجینال براش میخرم.
  4. جاروبرقی اسنوا دارم چند ماهیه ازش استفاده می کنم بعد از اینکه یکم کنسرو ماهی باهاش جمع کردم دیگه مکشش خوب نیست.
  5. جاروبرقی من خداروشکر پاکتی نیست و مخزن داره مخزنش که قابل شستنه. فیلترش رو هم هرازگاهی میشورم مثل روز اول مکشش عالی میشه.