اولین شب چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ برگزار شد/معرفی هنرمندان منشأ اثر به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری اولین شب چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ برگزار شد/معرفی هنرمندان منشأ اثر  به گزارش خبرنگار هاریکا، مراسم هفته هنر انقلاب «هنر متعهد به حقیقت» با برگزاری شب چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ در رشته‌های سینمای مستند، سینمای […]

اولین شب چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ برگزار شد/معرفی هنرمندان منشأ اثر

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری اولین شب چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ برگزار شد/معرفی هنرمندان منشأ اثر  به گزارش خبرنگار هاریکا، مراسم هفته هنر انقلاب «هنر متعهد به حقیقت» با برگزاری شب چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ در رشته‌های سینمای مستند، سینمای داستانی، انیمیشن، تئاتر، موسیقی، معماری، پژوهش و عکاسی شامگاه جمعه ۲۵ فروردین ماه در محوطه باز حوزه هنری برگزار شد.
این مراسم، دقایقی بعد از افطار حاضران آغاز شد. در شب هنرمندان رشته‌های سینما، تئاتر، موسیقی، عکس، معماری و پژوهش، کاظم نظری مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمهدی جوادی مدیر بنیاد سینمایی فارابی، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، سیدحسام الدین حسینی مدیر مرکز رسانه‌ای سلوک، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین مسافرآستانه، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، پرویز اقبالی، سعید صادقی، سیدعباس میرهاشمی، ایوب آقاخانی، محمدمهدی سیار، انوش معظمی، انسیه شاه حسینی و … حضور داشتند.
معرفی چهره هنر سال ۱۴۰۱ هنرهای نمایشی؛ ایوب آقاخانی
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ابتدای مراسم روی صحنه دعوت شد و درباره چهره هنر سال ۱۴۰۱ در هنرهای نمایشی گفت: حوزه هنری خانه هنرمندان است و هنرمندان بسیاری کارشان را از اینجا آغاز کردند. سال ۱۴۰۱ سال سختی برای جامعه فرهنگ و هنر بود و هنرمندان متعهد انقلابی پای انقلاب ایستادند و نگذاشتند چراغ هنر انقلاب در رخدادها خاموش شود. از همه هنرمندان تئاتر هم تشکر می‌کنم که در این سال سخت کوشیدند تا جشنواره‌ها و رویدادها باشکوه برگزار شوند.

در ادامه کلیپ چهره سال هنرهای نمایشی که ایوب آقاخانی را معرفی می‌کرد، پخش شد و سپس کوروش زارعی و کاظم نظری مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آقاخانی تقدیر کردند.
معرفی چهره هنر سال ۱۴۰۱ پژوهش هنر؛ علی اصغر فهیمی‌
سپس، سجاد صفارهرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری ضمن گرامیداشت لیالی قدر و با یادی از عماد افروغ، بیان کرد: سال گذشته از حیث فعالیت‌های پژوهشی در حوزه انقلاب، سالی پربار را پشت سر گذاشتیم؛ چه از حیث نظری و بنیادی و چه از نظر کاربردی و راهبری، کارهای ارزشمند و آثاری ارزشمند و پر مایه‌ای عرضه شد و این روند، کار ما را در انتخاب چهره برگزیده پژوهش هنر دشوار می‌کرد اما بعد از جمع‌بندی هیأت گزینش به گزینه نهایی چهره سال پژوهش انقلاب رسیدیم.
در ادامه چهره هنر سال ۱۴۰۱ در حوزه پژوهش هنر معرفی شد و علی اصغر فهیمی برای تدوین کتاب «چالش‌های مکتب هنری انقلاب» توسط محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و سجاد صفارهرندی تقدیر شد.
معرفی چهره هنر سال ۱۴۰۱ عکاسی؛ سیدعباس میرهاشمی
در ادامه، نوبت به معرفی چهره هنر سال ۱۴۰۱ در رشته عکس رسید که برای این منظور سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان گفت: در هنر عکاسی، امسال قرار شد هنرمند اثرگذار و منشأ اثر را انتخاب کنیم و با توجه به اینکه سیدعباس میرهاشمی، سال‌ها در قامت دبیری جشنواره تجسمی فجر بوده است و همچنین به دلیل اینکه در شرایط سخت به ویژه سال گذشته، «یا علی گفتن» و پای کار انقلاب ایستادن سخت است و ایشان پای هنر انقلابی ایستادند و جشنواره تجسمی فجر را برگزار کردند، به عنوان چهره هنر سال ۱۴۰۱ در عکاسی انتخاب شدند.
سیداحسان باقری به همراه علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری از سیدعباس میرهاشمی تقدیر به عمل آوردند.
معرفی چهره هنر سال ۱۴۰۱ معماری؛ جواد خدایی
مصطفی مومنی‌راد مدیر مرکز معماری اسلامی به عنوان سخنران بعدی برای معرفی چهره هنر سال ۱۴۰۱ در حوزه معماری روی صحنه آمد و به مساله معماری به عنوان یکی از مسائل اصلی هنر اشاره کرد و گفت: در شورای انتخاب بخش معماری قرار شد به هنرمندی که نسبت به مسائل معماری اسلامی نگاه ترویجی دارد و همچنین مساله محور است و به مسائل کشور تعهد داشته باشد، انتخاب شود. هنرمندی که انتخاب شد، سابقه درخشانی در این حوزه دارد و تلاش ایشان در حوزه با به رسمیت شناختن مردم و همجواری با حرم مطهر رضوی مدنظر قرار گرفت، چراکه در سال‌های اخیر در شیراز و قم شاهد اتفاقات ناخوشایند هستیم.
غلامحسین معماریان چهره سال ۱۴۰۰ انقلاب اسلامی در حوزه معماری و مصطفی مؤمنی راد از جواد خدایی چهره سال ۱۴۰۱ هنر در معماری تقدیر کردند. جواد خدایی در زمینه طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی فعالیت‌هایی انجام داده است و به همین منظور در این بخش انتخاب شد.
معرفی چهره هنر سال ۱۴۰۱ موسیقی؛ محمدمهدی سیار
در ادامه، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری روی صحنه آمد و گفت: ما در مرکز موسیقی حوزه هنری در سال‌های اخیر تلاش کردیم نمونه آفرینی کنیم؛ یعنی موسیقی مطلوب و علمی را که مورد پسند عوام و خواص باشد، مدنظر قرار دادیم و تاکید داریم نمونه‌های موسیقی خوب امروز در حوزه‌های مختلف را به عنوان الگو معرفی کنیم.
وی بیان کرد: در باب معرفی چهره سال ۱۴۰۱ موسیقی، شورایی تشکیل شد تا در نهایت محمدمهدی سیار در بخش ترانه که بسیار در موسیقی اثرگذار است، انتخاب شد. به اعتقاد داوران این بخش، آقای سیار شاعری است که بیشترین جریان‌سازی را در سال ۱۴۰۱ بر موسیقی داشته است و آثار و تصنیف‌های ویژه‌ای خلق کرده و تیتراژهای تلویزیونی بسیاری را نیز سروده است و در کل، به دلیل مجموعه آثار تولید شده او در سال ۱۴۰۱ این انتخاب صورت گرفته است.
در ادامه مراسم، میلاد عرفان پور به همراه امیرحسین سمیعی معاون هنری شهرداری تهران با اهدای تندیس چهره هنر انقلاب از محمدمهدی سیار تقدیر کردند.
محمدمهدی سیار پس از دریافت تندیس و لوح در سخنانی بیان کرد: موسیقی و ترانه سرایی تجربه‌ای متفاوت برای من است، چراکه سبب می‌شود آدم وارد کار جمعی شود و در کنار دیگر هنرمندان یک ارکستر قرار می‌گیرد و در کنار خواننده و نوازنده‌ها و آهنگساز است که کار من معنای دیگری پیدا می‌کند و در تعامل با مخاطب نیز اثرگذاری متفاوتی پیدا می‌کند. بنابراین اگر توفیقی بوده به دلیل قرار گرفتن در کنار خواننده‌ها و آهنگسازانی بوده که با آنها همکاری کرده‌ام.

معرفی چهره هنر سال ۱۴۰۱ سینما؛ محسن اسلام‌زاده، محمد خیراندیش، حسین دارابی و جلیل سامان
حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری نیز در ادامه برای رشته سینما (فیلم مستند، داستانی، انیمیشن و تولیدات تلویزیونی) روی صحنه آمد و توضیحاتی درباره این بخش‌ها ارائه کرد.
در ادامه، امیر هاریکایزدان، مدیر مرکز مستند سوره، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره و وحید پناهلو مدیرعامل مؤسسه هنرهای تصویری سوره برای اهدای تندیس‌های رشته‌های مختلف سینما روی صحنه آمدند تا جعفریان را همراهی کنند.
محسن اسلام زاده برای فیلم مستند «هیچکس منتظرت نیست» به عنوان چهره هنر سال ۱۴۰۱ در فیلم مستند، محمد خیراندیش برای ساخت فیلم انیمیشن «پسر دلفینی» به عنوان چهره هنر سال ۱۴۰۱ در بخش انیمیشن، حسین دارابی برای ساخت فیلم سینمایی «هناس» و فیلم کوتاه «محافظ» به عنوان چهره هنر سال ۱۴۰۱ در بخش سینمای داستانی و جلیل سامان برای سریال «زیرخاکی» به عنوان چهره هنر سال ۱۴۰۱ در بخش تولیدات تلویزیونی معرفی و تقدیر شدند.
محسن اسلام‌زاده که در این مراسم حضور نداشت، همسرش تندیس را دریافت کرد اما ویدئویی از افغانستان برای مراسم ارسال کرده بود که پخش شد. وی گفت: سال ۱۴۰۱ سال خوبی به لحاظ ساخت فیلم مستند و اکران داشتم اما آخرین روزهای سال برای تولید فیلمی مرتبط با پالایشگاه کرمانشاه به مشکل برخوردم چون قرار بود از واگذاری این پالایشگاه در فیلم سخن بگوییم. قصدم این بود از مردم ناامید آن خطه و جایگاه مردم و مشکلات اقتصادی آنها بگویم که میسر نشد.
محمد خیراندیش چهره سال پویانمایی ۱۴۰۱ نیز پیش از دریافت تندیس چهره هنر انقلاب، در پاسخ به سوالی درباره پروژه جدیدش در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: ما در حوزه انیمیشن اگر از الان کار کنیم، اثرمان چهار سال دیگر آماده خواهد شد و این به دلیل سختی‌های کار انیمیشن است. امیدوارم براتون خبر   اولین شب چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ برگزار شد/معرفی هنرمندان منشأ اثر براتون مفید بوده باشه

 
2023-04-17 18:29:17