انواع و گرید های پیچ و مهره استیل پیچ و مهره ها در صنایع با متریال های مختلف و در شکل های متنوعی تولید می شوند. در اغلب موارد در تولید پیچ و مهره های صنعتی برای کاربری های سبک از آلیاژ های آهنی که به کلاس های ۴٫۸ و ۵٫۶ شناخته می شوند، گرید […]

انواع و گرید های پیچ و مهره استیل

پیچ و مهره ها در صنایع با متریال های مختلف و در شکل های متنوعی تولید می شوند. در اغلب موارد در تولید پیچ و مهره های صنعتی برای کاربری های سبک از آلیاژ های آهنی که به کلاس های 4.8 و 5.6 شناخته می شوند، گرید خشکه فولادی که به کلاس 8.8 شناخته می شود و گرید های بالاتر فولادی یعنی 10.9 و 12.9 استفاده می کنند. آلیاژ های فولادی با داشتن درصد بالایی از کربن و دارا بودن قابلیت سخت کاری حرارتی محبوب ترین آلیاژ ها در تولید پیچ و مهره، بلبرینگ، سیم بکسل و کلیه ابزار آلات و اتصالاتی هستند که با تنش کششی و سایشی بالایی روبرو هستند. با این وجود فولاد یک ضعف بزرگ داشته و آن اکسید شدن یا زنگ زدگی در تماس با آب، رطوبت و خورنده های صنعتی است. از این رو در صنایع پیچ و مهره یا به آبکاری گالوانیزه فولاد می پردازند و یا از پیچ و مهره استنلس استیل استفاده می کنند.

پیچ و مهره استیل در صنایع سبک و سنگین و در شکل های مختلفی استفاده می شوند. استنلس استیل یکی از آلیاژ های آهن می باشد که درصد بالایی از دو عنصر فلزی کروم Cr و نیکل Ni را در خود جای داده است. این دو عنصر فلزی میل بالایی برای از دست دادن الکترون در تماس با خورنده ها داشته و بسیار فعال هستند. از این رو در تماس با آب و رطوبت پیش از آهن الکترون از دست داده و در نتیجه مانع زنگ زدگی آهن در ترکیبات آلیاژی پیچ و مهره استیل می شوند. استنلس استیل به رنگ نقره ای مایل به زرد با ظاهری براق دیده شده و نیازی به آبکاری سطحی ندارد.

گرید های بگیر و نگیر پیچ استیل

پیچ و مهر استیل در صنایع اغلب از دوگرید 304 و 316 از استنلس استیل تولید می شوند. هر دو گرید 304 و 316 دارای تنسایل مقاومت کششی برابر با 700 نیوتن بر میلیمتر مربع بوده و مقاومت حرارتی برابری نیز دارند. تفاوت اصلی این دو گرید از پیچ استیل در ترکیبات شیمیایی، مقاومت محیطی و تحت میدان مغناطیسی می باشد. در ترکیبات شیمیایی هر دو گرید از پیچ استیل 304 و 316 از 18 درصد کروم و 8% نیکل استفاده شده است اما گرید 316 علاوه بر این دو عنصر فلزی 2% از عنصر فلزی Mo یا مولیبدنیت را جای داده است. عنصر مولیبدنیت عنصر فلزی ارزشمندی بوده و از این رو گرید 316 از پیچ و مهره استیل دارای قیمت بالاتری هستند.

پیچ و مهره استیل 316 را به استیل نگیر نیز می شناسند چرا که در میدان مغناطیسی و در تماس با آهنربا هیچ جاذبه ای از خود نشان نمی دهد. این در حالی است که پیچ و مهره استیل 304 که تحت نام بگیر شناخته می شود در میدان مغناطیسی اندکی نیروی جاذبه از خود نشان می دهد. وجود 2% عنصر فلزی مولیبدنیوم در ترکیبات شیمیایی پیچ و مهره استیل 316 سبب بالاتر رفتن مقاومت محیطی این گرید بالاخص در محیط های کلریدی می شود. از این رو سرعت فرسایش در گرید 316 پایین تر است.

هر دو گرید از پیچ و مهره استیل 304 و 316 در صنایع بصورت آستنیته مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو آنها را به ترتیب با نام های پیچ و مهره استیل A2 و A4 نیز می شناسند که حرف A در واقع به مفهوم آستنیته بودن این اتصالات صنعتی است.

انواع و اشکال پیچ و مهره استیل

بسته به اینکه از پیچ و مهره استیل در صنایع سبک استفاده می شود یا صنایع سنگین اشکال مختلفی از این پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرند. در صنایع سبک از پیچ های استیل خودرو، ماشینی و نوک مته ای برای ایجاد اتصالات سبک استفاده می شود که این دسته از پیچ ها به سبب کاهش تدریجی قطر جان پیچ بدون مهره و بصورت درگیر با قطعه کار مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ و مهره های استنلس استیل صنعتی به قرار زیر می باشند.

  • پیچ شش گوش استیل Stainless steel hex bolt: پر مصرف ترین نوع پیچ استیل شکل شش گوش آن می باشد. پیچ های شش گوش استیل هم بصورت تمام دنده طبق استاندارد DIN933 و هم بصورت نیم دنده طبق استاندارد DIN931 تولید می شوند و در سایز های 3 الی 24 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پیچ آلن استیل Stainless steel cap head screw: پیچ های آلنی استنلس استیل هم بصورت آلن سر تخت و هم به شکل آلن استوانه ای تولید می شوند. پیچ آلن استیل سر استوانه ای که با استاندارد DIN912 تولید می شود هم بصورت نیم دنده و هم بصورت تمام دنده به بازار عرضه می شود.
  • استاد بولت استیل Stainless steel stud bolt: استاد بولت ها پیچ های تمام رزوه ای هستند که برای ایجاد اتصال لوله و فلنج بالاخص در صنایع نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. استاد بولت استیل در دو گرید B8 از گرید 304 و B8M از گرید 316 تولید می شود.
  • مهره شش گوش استیل Stainless steel nut: مهره های شش گوش استیل هم بصورت مهره کاسه نمدی و هم بصورت شش گوش ساده در اتصالات انواع پیچ های شش گوش، پیچ آلن و پیچ های متری استیل مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مهره سر بسته استیل Stainless steel cap nut: مهره های سر بسته در واقع دارای دو بخش یعنی بخش شش گوش که با آچار بسته می شود و بخش گنبدی شکل سر بسته هستند. از مهره سر بسته استیل برای ایجاد پوشش بر روی قسمتی از پیچ که بیرون سطح کار قرار می گیرد استفاده می شود.