انواع لوور برج خنک کننده لوور برج خنک کننده از قطعات مهم و کاربردی در یک برج خنک کاری می‌باشد، لوور با نام‌های دیگری همانند دریچه یا کرکره ورودی هوا نیز شناخته می‌شود. لوورها در اصل صفحاتی هستند که هوای ورودی یا خروجی از برج خنک کن را هدایت می‌نمایند. این قطعه در بخش ورود […]

انواع لوور برج خنک کننده

لوور برج خنک کننده از قطعات مهم و کاربردی در یک برج خنک کاری می‌باشد، لوور با نام‌های دیگری همانند دریچه یا کرکره ورودی هوا نیز شناخته می‌شود. لوورها در اصل صفحاتی هستند که هوای ورودی یا خروجی از برج خنک کن را هدایت می‌نمایند. این قطعه در بخش ورود یا خروج هوا در کولینگ تاور قرار گرفته و از سه قسمت دستک، نگهدارنده دستک و صفحات لوور تشکیل میشود. ورقه‌های دریچه ورودی هوا از جنس‌های فولاد گالوانیزه، بتن و فایبرگلاس ساخته می‌گردد. که کرکره ورودی هوا با متریال فایبرگلاس بیشترین سفارش را به علت ویژگی‌های مثبت خود دارد.

نقش لوور در دستگاه خنک کاری چیست؟

کرکره ورودی هوا در برج همانند یک محافظ عمل کرده و از پرتاب قطرات آب به بیرون دستگاه جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن مانع ورود ذرات خارجی، گرد و غبار به داخل برج خنک کاری می شود. در ادامه پخش جریان هوا در پکینگ‌ها را یکنواخت و یکسان مینماید. لوور برج خنک کننده جلوی تابش مستقیم خورشید به داخل حوضچه و گرم شدن آب را می‌گیرد. این جلوگیری از برخورد اشعه خورشید به درون برج خنک کاری موجب شده که جلبکی در کولینگ تاور تشکیل نشود. همچنین باید فشار استاتیکی را به حداقل رسانده تا مصرف انرژی موتور و پروانه افزایش پیدا نکند. در انتها هوا با گذر از قسمت لوور طی فرآیند رطوبت زنی از بخش فن استک خارج میگردد.

آشنایی با انواع لوور برج خنک کننده

لوورها در سایزهای مختلف متناسب با میزان هوای لازم برای گردش در دو نوع لانه زنبوری و تیغه ای ساخته می‌شوند. در ادامه با کاربرد و مزایای هر کدام از آن‌ها آشنا میگردیم:

دریچه ورودی هوا لانه زنبوری

لوورهای لانه زنبوری از متریال PVC تولید شده و در برجهای خنک کن مکعبی فایبرگلاس یا گالوانیزه و جریان مخالف کاربرد دارد. این قطعه از ورودی‌های هوا با محفظه‌هایی همانند لانه زنبور با ضخامت بین 600 تا 800 میکرون تشکیل شده است. هر چه ظرفیت برودتی دستگاه افزایش یابد اندازه‌های لوور هم بیشتر می‌شود. ابعاد صفحات از ارتفاع 30 تا 120 و عرض 50 الی 210 سانتی‌متر قابل طراحی میباشد. لوور لانه زنبوری در قسمت بالایی تشتک برج نصب شده و موجب عدم ورود ذرات آلوده به داخل آن میشود.

مزایای دریچه لانه زنبوری:

  1. بار استاتیکی آن کم است و به پروانه فشار بالا وارد نمی‌نماید
  2. در برابر ورود اشیا و ذرات خارجی فیلتر هوای ورودی دارد
  3. از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و تعویض آن هر دو سال است
  4. برخوردداری از تحمل دمایی 60 درجه سانتیگراد
  5. با جت کارواش قابلیت شستشو دارد
  6. هوای تازه را با سرعت مشخص و مناسبی مکش می‌کند

کرکره ورودی هوا تیغه ای

این مدل لوورها دارای تیغه‌هایی هستند که از فضای میان آنها هوای ورودی به داخل برج وارد می ‌شود. غالبا از متریال فایبرگلاس و به شکل 3 یا 4 تیغه در برجهای جریان مخالف، مکعبی و مخروطی استفاده می‌گردد. همچنین در سیستم‌های جریان متقاطع به صورت پنل‌های بزرگ تیغه ای در دو طرف دستگاه نصب میشود. لوورهای کولینگ تاور تولید شده در شرکت برج خنک کننده از نوع جداشونده می باشد. که باعث شده در هنگام بازکردن پیچ‌ها تحت هیچ شرایط دچار پوسیدگی نشده و مهره‌ها هرز نگردد.

ویژگی‌های دریچه ورودی هوای تیغه ای :

  1. فیلترهای فلزی بر روی آن قابلیت نصب دارند
  2. با الیاف و رزین قابل ترمیم است
  3. بسیار سبک بوده و طول عمر بالای ده سال دارد
  4. تعویض و رسوب زدایی آن آسان میباشد
  5. قابلیت شست‌وشو با اسید را دارد
  6. در برابر اشعه خورشید آنتی یو وی و مقاوم می باشد
  7. هوای جدید را به مقدار تعیین شده و سرعت مناسبی مکش مینماید

به کار بردن فیلتر در کرکره ورودی هوای یک دستگاه چه مزیتی دارد؟

هوایی که توسط فن‌ها از بخش لوور به درون مکش میشود ممکن است دارای گردوغبار باشد و ورودشان مشکل ایجاد نماید. به همین جهت در پشت دریچه ورودی هوا فیلترهای فلزی را قرار می‌دهند تا مانع ورود ذرات خارجی گردد و به سیستم چرخشی آب خللی وارد نشود. به کار بردن این فیلترها برای دستگاه باید با قدرت مکش پروانه تناسب داشته باشد. همچنین اگر از منافذ بزرگ جهت کشیدن و فیلتراسیون هوا برخورددار گردد بهتر است. استفاده از فبلتر هوای آلومینیوم قیمت قطعه را نیز بالا می‌برد.

دریچه ورودی هوا با متریال فایبرگلاس چه مزایایی دارد؟

انواع لوورهای برج خنک کن بیشتر با متریال فایبرگلاس ساخته شده چرا که طول عمر بالایی در حدود 15 سال دارند. برعکس نوع پلیمری که عمر آن تقریبا سه سال میباشد. همچنین مدل پی وی سی خاصیت آنتی یووی ندارد اما جنس فایبرگلاس مقاومت شدیدی در برابر اشعه خورشید و ماورای بنفش دارا است. هر چند قیمت آن بیشتر می باشد ولیکن هزینه‌های جانبی و اضافی را دیگر دربر نمی‌گیرد. از دیگر مزیت‌های آن میتوان به نصب راحت، زیبایی ظاهری، احتیاج نداشتن به نگهداری، کاهش پاشیدگی آب و فشار پایین اشاره کرد.