الزام آشنایی با استعلام گواهینامه ایزو به‎صورت آنلاین   ممیزی چیست در ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ این‌گونه تعریف می‌شود: «فرایند سیستماتیک، مستقل و مستند برای به دست آوردن شواهد عینی و ارزیابی آن برای تعیین میزان برآورده شدن معیارهای ممیزی» دوره ایزو و سپس گذراندن یک ممیزی موفق، منجر به اخذ گواهینامه ایزو می‌شود. گواهینامه ایزو تضمین […]

الزام آشنایی با استعلام گواهینامه ایزو بهصورت آنلاین

 

ممیزی چیست در ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ این‌گونه تعریف می‌شود: «فرایند سیستماتیک، مستقل و مستند برای به دست آوردن شواهد عینی و ارزیابی آن برای تعیین میزان برآورده شدن معیارهای ممیزی»

دوره ایزو و سپس گذراندن یک ممیزی موفق، منجر به اخذ گواهینامه ایزو می‌شود. گواهینامه ایزو تضمین می‌کند که سیستم مدیریت یک کسب‌وکار یا سازمان با الزامات سازمان بین‌المللی استانداردسازی، مطابقت دارد.

حسابرسی با ممیزی به طور کامل تمام جنبه‌های یک تجارت، محصول یا خدمات را بررسی می‌کند و برای ارزیابی دقت و کارایی عملیات یک شرکت طراحی شده است.

استعلام گواهینامه ایزو

استعلام گواهینامه ایزو به معنی بررسی اصالت گواهینامه صادر شده است. ازآنجایی‌که ISO فقط استانداردهای بین‌المللی را تدوین می‌کند و خود مسئول صدور گواهینامه‌ ایزو نیست، نهادهای خارجی برای انجام ممیزی و صدور گواهینامه برای سازمان‌ها وجود دارند. پس مهم است بدانیم که از کجا ایزو بگیریم؟

اعتبارسنجی به‌صورت مجازی در وب‌سایت نهاد بالادستی قابل انجام است و در صورت نیاز می‌توانید به‌صورت تلفنی نیز با آن‌ها در ارتباط باشید.

باتوجه‌به فراوانی این سازمان‌ها لازم است تا با روند استعلام گواهینامه ایزو آشنا باشیم تا در دام شرکت‌های فیک و تقلبی نیفتیم. لطفاً توجه داشته باشید که این فرایند جستجوی اعتبار می‌تواند به طور قابل‌توجهی بین گواهی‌کننده‌های مختلف، متفاوت باشد. در ادامه کلیتی از روند اعتبارسنجی را بررسی می‌کنیم:

ابتدا می‌توانید یک تصویر گواهینامه نمونه را از شرکت مربوطه درخواست کنید.

مشخصات مرجع صدور و مرجع اعتباردهی را از روی گواهینامه پیدا کنید.

به وب‌سایت نهاد بالادستی گواهینامه مراجعه کنید.

نام مرجع صدور موردنظر خود را جستجو کنید.

اگر مرجع صدور گواهینامه یک سازمان در لیست نهاد اعتباردهی نباشد، گواهینامه معتبر نیست.

دوره ایزو چیست؟

آموزش ISO به سازمان ها اجازه می دهد تا فرآیندهای آموزشی داخلی خود را ساده و بهینه کنند. هر سازمانی را تشویق می کند تا: نیازهای آموزشی مناسب را شناسایی کند. کارمندان را به طور موثر در فرآیندهای جاری آموزش دهید. ردیابی و مدیریت رشد آموزش کارکنان.

گواهی ISO چیست؟

گواهینامه ISO چیست؟ گواهینامه ایزو مهر تاییدی است از یک نهاد شخص ثالث که یک شرکت مطابق با یکی از استانداردهای بین المللی توسعه یافته و منتشر شده توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) اجرا می کند.

نحوه استفاده از استانداردهای ایزو

هیچ راهنمای واحدی نمی تواند تمام چارچوب های ISO را مورد بحث قرار دهد. در عوض، برای کمک به درک انطباق ISO، چرایی اهمیت آن و نحوه دریافت گواهینامه ISO، این راهنما بر روی دو مورد از رایج ترین چارچوب های ISO تمرکز می کند: ISO 9000/9001 برای مدیریت کیفیت و ISO 27001/27002 برای مدیریت امنیت اطلاعات.

هر بخش از این راهنما با ارائه پاسخ به برخی از رایج ترین سؤالات در مورد چارچوب، جنبه متفاوتی از انطباق ISO را ارائه می دهد.

می‌توانید کل راهنما را بخوانید یا فقط با بخش‌هایی که برای نیازهای سازمانتان قابل اجرا هستند، مشورت کنید. یا به انتها بپرید تا یاد بگیرید چگونه بازی سازگاری خود را با کارایی بیشتر از سیستمی که اکنون استفاده می‌کنید شروع کنید – به خصوص اگر آن سیستم شامل صفحات گسترده قدیمی باشد.

استاندارد چیست؟

استانداردها به کیفیت، ایمنی و سایر ویژگی‌های فنی هر محصول می‌پردازند؛ در واقع یک راهنمای فنی درنظر گرفته می‌شوند که به کمک آن‌ها می‌توان یک محصول را ایمن، کارآمد و سازگار با محیط تولید کرد.

این استانداردها شیوه‌های پذیرفته‌شده، الزامات فنی و اصطلاحات را برای صنایع مختلف ایجاد می‌کنند و از آن‌جایی‌که به راحتی قابل‌تشخیص و ارجاع هستند، شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا محصولات خود را با خیال راحت تولید کرده و به فروش برسانند.

ما استانداردهای زیادی برای محصولات داریم که می‌توان به صورت اختصاصی برای خود کشور و یا در سطح بین‌المللی باشد. به صورت مثال: هر کشوری از استانداردی برای بررسی کیفیت محصول بهره میگیرد که برای کشورهای اسلامی می‌توان به نشان حلال اشاره کرد.

انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه

هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه باید:

  • چندین مرجع صدور گواهینامه را ارزیابی کنید.
  • بررسی کنید که آیا نهاد صدور گواهی از استاندارد مربوطه استفاده می‌کند.
  • بررسی کنید که آیا معتبر است یا خیر.

اعتباربخشی تاییدیه مستقل شایستگی را فراهم می کند. با این حال، اعتبار سنجی اجباری نیست، و عدم اعتبار لزوماً به معنای معتبر نبودن نهاد گواهی نیست.

دلیل نیاز به گواهینامه ایزو چیست؟

گواهی ایزو به سهامداران و مشتریان شما نشان می‌دهد که کسب‌وکاری پایدار و آماده رشد داربد. هر استاندارد ایزو مزایای خاص خود را دارد، به عنوان مثال:

  • ایزو 9001 مدیریت کیفیت شما را تضمین می‌کند.
  • ایزو 27001 از سیستم‌ها، داده‌ها و شهرت شما محافظت می‌کند.
  • ایزو 14001 اثرات زیست محیطی را کاهش می‌دهد.
  • ایزو 45001 به شما کمک می‌کند از افراد خود محافظت کنید.

منبع:

ایزوسیستم

https://isosystem.org