افطار چه نوع آش‌هایی بخوریم/ خورش‌های ویژه سحری به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  افطار چه نوع آش‌هایی بخوریم/ خورش‌های ویژه سحری  به گزارش خبرگزاری هاریکا، سید حامد موسوی اصیل گفت: آمادگی برای ماه رمضان باید از چند ماه قبل مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکلات و ضعف‌های افراد تا حد امکان […]

افطار چه نوع آش‌هایی بخوریم/ خورش‌های ویژه سحری

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  افطار چه نوع آش‌هایی بخوریم/ خورش‌های ویژه سحری  به گزارش خبرگزاری هاریکا، سید حامد موسوی اصیل گفت: آمادگی برای ماه رمضان باید از چند ماه قبل مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکلات و ضعف‌های افراد تا حد امکان اصلاح شود.

وی ادامه داد: این افراد باید از جوانب مختلف مانند بیماری‌های گوارشی، ضعف بدنی، کم خونی و نوع مزاج مورد بررسی قرار گیرند و عواملی مانند جنسیت، سن، شغل و عادت‌هایی مانند مصرف دخانیات، قلیان و مشروبات الکلی و الگوهای خواب و بیداری افراد نیز بررسی شود.

موسوی افزود: سالمندان، نوجوانان و بانوان باردار و شیرده که ضعف بدنی و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید تحت نظر پزشک برای روزه اقدام کنند.

وی افزود: همچنین افراد با مزاج گرم یا خشک و یا دارای شغل با فعالیت‌های بیش از حد که باعث خشکی شدید بدنی می‌شود و با توجه به اینکه روزه خود مزاج گرم و خشک را القا می‌کند می‌توانند با مراجعه به پزشکان متخصص طب سنتی برای اصلاح مزاج خود اقدام کنند.

موسوی گفت: در ماه رمضان باید از مصرف غذاهای مدر، مسهل و تعریق درمانی و انجام اقدامات دفع کننده خون مانند حجامت، فصد و زالو پرهیز شود. البته در مواردی که بیمار با یبوست شدید مراجعه کند پزشک متخصص طب ایرانی می‌تواند با تجویز مسهل سبک از شدت آن بکاهد.

وی تصریح کرد: در وعده غذایی افطار باید ابتدا مایعات کافی مانند آب جوش با نبات یا عسل، شیر گرم و خرما، آب جوش به همراه آبلیمو برای رفع تشنگی استفاده شود.

موسوی ادامه داد: همچنین در وعده غذایی افطار، مصرف غذاهای سهل الهضم، سبک و رطوبت بخش مانند آش و سوپ مانند آش اسفناج، آش خرفه، آش ماست یا دوغ و آش هایی با محتویات کدو و ریواس توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین پس از گذشت ساعاتی از افطار می‌توان میوه و آبمیوه، سالاد و سبزیجاتی مانند کاهو با سکنجبین، زردآلو، گلابی، هندوانه، انجیر تازه، آلبالو مصرف کرد.

موسوی گفت: افزودنی‌های ترش مانند سماق، زرشک، غوره و رب انار ملس بسیار برای مصرف در این ماه مناسب هستند. همچنین باید از مصرف ادویه جات تند مانند خردل و گلپر و غذاهای پرچرب مانند ماهی پرهیز شود.

وی در خصوص وعده سحری بیان کرد: در وعده سحری باید از غذاهای غلیظ‌تری مانند غذاهای به اصطلاح برنجی استفاده کرد که از گوشت‌هایی مانند مرغ و گوسفند برای افزایش توانایی افراد برای گرفتن روزه استفاده شود.

موسوی خاطرنشان کرد: مصرف خورش های پسته، خلال بادام، خورش فسنجان، خورش هویج و خورش قیمه که حبوبات زیادی دارد، می‌تواند ضعف را در ماه رمضان با انرژی بخشی برطرف کند. امیدوارم براتون خبر   افطار چه نوع آش‌هایی بخوریم/ خورش‌های ویژه سحری براتون مفید بوده باشه

 
2022-04-18 10:33:09