مایکروسافت پشتیبانی از زبان فارسی را به قابلیت تبدیل متن به گفتار مرورگر اج اضافه کرده است مایکروسافت پشتیبانی از زبان فارسی را به قابلیت تبدیل متن به گفتار مرورگر اج اضافه کرده است. اکنون می توانید از قابلیت تبدیل متن به گفتار مرورگر اج و نسخه تحت وب به نام Read Aloud به فارسی […]

مایکروسافت پشتیبانی از زبان فارسی را به قابلیت تبدیل متن به گفتار مرورگر اج اضافه کرده است

مایکروسافت پشتیبانی از زبان فارسی را به قابلیت تبدیل متن به گفتار مرورگر اج اضافه کرده است. اکنون می توانید از قابلیت تبدیل متن به گفتار مرورگر اج و نسخه تحت وب به نام Read Aloud به فارسی استفاده کنید.

مایکروسافت پشتیبانی از زبان فارسی را به قابلیت تبدیل متن به گفتار مرورگر اج اضافه کرده است

ابزار Microsoft Immersive Reader

افزودن پشتیبانی از زبان فارسی در مرورگر مایکروسافت , Read Aloud یکی از ویژگی های ابزار Microsoft Immersive Reader است. این ابزار امکانات مختلفی را برای افزایش مهارت کاربران در خواندن متون، درک مطلب، بهبود املا و تلفظ کلمات فراهم می کند. استفاده از Read Aloud به عنوان بخشی از این ابزار به صورت متن به گفتار است و ردموندی ها آن را در نرم افزارهایی مانند Office، Edge Browser و Azure Platform در دسترس قرار داده اند.

به گفته مایکروسافت، ابزار Read Aloud با کمک چندین مدل هوش مصنوعی توسعه یافته است و به لطف فناوری پردازش عصبی، امکان تبدیل متون به متن با دقت نسبتاً بالایی در زبان های مختلف وجود دارد. این قابلیت قبلا از تعداد محدودی زبان پشتیبانی می کرد، با این حال مایکروسافت حدود یک ماه پیش اعلام کرد که پشتیبانی زبان بیشتری را به این ابزار اضافه خواهد کرد و اکنون زبان فارسی نیز جزو زبان های پشتیبانی شده است. کاربران فارسی زبان می توانند از قابلیت Read Aloud در نرم افزارها و پلتفرم های مختلف مایکروسافت استفاده کنند. به گفته مایکروسافت، پشتیبانی از زبان های جدید به تدریج به همه برنامه های دارای قابلیت Read Aloud اضافه می شود.

به تازگی متوجه شدیم که گفتار فارسی در قسمت Read Aloud مرورگر Edge فعال شده است و اگر از کاربران این مرورگر هستید می توانید به جای خواندن مطالب وب با فعال سازی آن به آن گوش دهید که می تواند بسیار مفید و مفید باشد. مفید مایکروسافت از دو مدل صوتی فارسی زبان به نام های دلارا (مونث) و فرید (مرد) استفاده می کند.

برای فعال کردن قابلیت Read Aloud، روی گزینه سه نقطه در پایین نوار اصلی کلیک کنید و روی Read Aloud کلیک کنید، سپس در نوار جدیدی که در پایین نوار نمایش اصلی ظاهر می شود، روی گزینه های صوتی و از گزینه Choose a voice کلیک کنید. بخش، Microsoft Dilara Online Select (Natural) – Persian (Iran) را انتخاب کنید.

در آزمایش های زومیت، عملکرد Read Aloud به دلیل پیچیدگی های آوایی و واجی زبان فارسی بسیار خوب ارزیابی می شود. ناگفته نماند که هنوز در تلفظ برخی از کلمات اشتباهات و اشتباهات فراوانی وجود دارد; مثلاً حروف صدادار (آواهای کوتاه و بلند کلمات غیر عربی)، برخی کلمات اشتباه تلفظ می شوند و اعداد نادیده گرفته می شوند. البته معنای کلی جملات به خوبی قابل درک است و تشخیص علائم نگارشی یکی از نقاط قوت Read Aloud است. اگر در یک متن فارسی، علائم نگارشی در جای مناسب به کار رفته باشد، گوینده; مکث در جمله یا سوال جمله و لحن یک عبارت را به طور کلی تشخیص می دهد و به لطف یادگیری ماشینی و با توجه به سایر کلمات به کار رفته در جمله، بدون نیاز به عربی کردن کلمات از مصوت های صحیح استفاده می کند.

علاوه بر مرورگر اج، قابلیت Read Aloud به نسخه تحت وب مایکروسافت آفیس اضافه شده است و ما این قابلیت را در نرم افزارهای تحت وب آزمایش کردیم. با این حال، در برخی موارد هنوز در تشخیص زبان برخی از فایل های Word به درستی کار نمی کند و آن را به عنوان یک زبان پشتیبانی نشده می شناسد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سند خود را در VanDrive ذخیره کنید، سپس به نسخه وب VanDrive بروید، سند را باز کرده و روی تب Editing کلیک کنید و در منوی باز شده وضعیت فایل Word را به Viewing تغییر دهید. روی Immersive Reader در نوار اصلی کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می شود، روی گزینه play کلیک کنید تا بلندگو شروع به خواندن کند.

محیط Read Aloud امکانات دیگری را در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال، می توانید سرعت بلندگو را تغییر دهید یا جنسیت بلندگو را تغییر دهید. البته مدل صوتی فرید هنوز کامل به نظر نمی رسد; چون در مقایسه با دلارا کلمات را درست تلفظ نمی کند. علاوه بر این امکانات دیگری مانند تغییر رنگ پس زمینه، تغییر فونت، ترجمه و توضیح کلمات و بسیاری موارد دیگر در اختیار کاربر قرار می گیرد. در صورت تمایل می توانید عملکرد سرویس Immersive Reader را در این صفحه تست کنید.

با توجه به وعده مایکروسافت، می توان انتظار داشت که پشتیبانی از گفتار فارسی به ابزارها و خدمات بیشتری از سوی مایکروسافت برسد. همانطور که گفته شد یکی از این ابزارها نسخه دسکتاپ و پلتفرم های موبایل مجموعه آفیس و اضافه شدن قابلیت تبدیل متن به گفتار فارسی به ورد از مجموعه آفیس است که یکی از پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده ایرانیان است. کاربران، می توانند تا حد زیادی کاربران را متحول کنند.