افزایش قیمت مواد شوینده روی نرخ قالیشویی چکیده امروزه قالی شویی ها در زمینه های مختلف انواع شست و شوی فرش و قالی ها و شست و شوی مبلمان رقابت تنگانگی با یکدیگر دارند. بسیاری از عوامل وجود دارد که یک قالیشویی را محتمل هزینه های گوناگون می کنند مانند، استفاده از نیروی کار، هزینه […]

افزایش قیمت مواد شوینده روی نرخ قالیشویی

چکیده

امروزه قالی شویی ها در زمینه های مختلف انواع شست و شوی فرش و قالی ها و شست و شوی مبلمان رقابت تنگانگی با یکدیگر دارند. بسیاری از عوامل وجود دارد که یک قالیشویی را محتمل هزینه های گوناگون می کنند مانند، استفاده از نیروی کار، هزینه شستشوی مواد، اجاره کارگاه ها و دفاتر مرکزی و … و کار هر کدام از این موارد  با یکدیگر مرتبط بوده و نبود هر کدام از این عوامل سبب مختل شدن کار شست و شو می شود. به همین دلیل طبیعی است که با بالا رفتن هر یک از این هزینه ها، بر کل صنف قالی شویی تاثیر گذار باشد. در گزارش حاضر در خصوص افزایش نرخ مواد شوینده بر روی نرخ قالیشویی مطلبی ارائه می گردد. همچنین به علت این که مواد شوینده ی مختلف و حتی مجزایی برای شست و شوی انواع فرش ها به کار می رود و متفاوت است می تواند تاثیر گذار باشد به عنوان مثال نرخ مواد شوینده ی مصرفی برای فرش های دستباف با نرخ مواد شوینده ی مصرفی برای فرش های ماشینی کاملا متفاوت و مجزا است. پس می تواند این هزینه ها مستقیما بر هزینه های قالی شویی اثر گذار باشد.

 

انواع مواد شوینده فرش

همانطور که می دانید جهت شستن فرش ها در منازل از مواد شوینده ای همچون پودر رختشویی یا در نهایت از شامپو فرش استفاده می کنند اما در قالیشویی ها مانند قالیشویی اسلامشهر علاوه بر موارد ذکر شده از مواد شوینده بیشتری که مرتبط با لکه بری، سفید کردن ریشه ها و جلا دهنده فرش باشد استفاده می کنند که این مواد شامل کلر، آب ژاول، هیدروسولفیت سدیم (جهت رنگبرداری)، سود سوز آورو هیپوکلریت سدیم می باشد.

 

بهترین مواد شوینده برای قالی شویی

موادی که در جهت شست و شوی قالی و فرش در قالی شویی ها به کار می رود باید در بالا ترین کیفیت و مرغوب ترین ها باشد و البته که هر جنس از فرش ها دارای مواد شوینده ی مخصوص به خود می باشند و حتما باید کاملا مجزا از یکدیگر باشد و علت این موضوع که گفته می شود باید از بهترین ها باشند این است که اگر از مرغوب ترین ها نباشند موجب آسیب رسانی به فرش ها می شوند که ممکن است با نارضاینی مشتریان خود رو به رو شوند و هم چنین در برخی موارد فرش ها و قالی های کهنه و با ارزشی و حتی قیمتی برای شست و شو به قالی شویی ها سپرده می شود و قالی شویی ها به علت این که این فرش ها نسبت به فرش های دیگر مهم تر هستند باید در زمینه ی  شست و شوی این فرش ها از دقت بالا و مواد شوینده ی مرغوب استفاده کنند. امروزه در قالی شویی ها پیشرفت هایی در زمینه ی دستگاه ها و شست و شو می باشد و اکثر قالی شویی ها اتوماتیکی کار شست و شو را انجام می دهند که البته توانسته کمک بسیار زیادی به نیروی انسانی کنند چرا که بیش تر کارها توسط دستگاه های مجهز و مدرن صورت می گیرد و البته در بالا ترین درجه از کیفیت هم شسته و هم خشک می شوند. هم چنین این دستگاه ها به علت این که دارای درجه بندی از نظر دمای آب و مواد شوینده می باشند می توانند در میزان مواد شوینده صرفه جویی شود.

 

تاثیر قیمت مواد شوینده در شست و شوی فرش

همان طور که گفتیم عوامل مختلفی در شست و شوی فرش دخالت دارند که هر کدام از این عوامل دارای قیمت های مختلف هستند که در تعیین کردن قیمت انتهایی شست و شوی فرش تاثیر گذار هستند که مهم ترین عامل که تاثیر بیش تری نسب به سایر عوامل دارد مواد شوینده ها هستند که با بالا و پایین شدن نرخ این مورد در قیمت نهایی شست و شو بسیار تاثیر می گذارد و البته شست و شوی فرش هم دو نوع است که یا در حالت عادی می باشد و یا در حالت اعلا شویی می باشد که هر کدام با توجه به مواد شوینده ی مختلفی که به کار می رود قیمت های متفاوتی هم دارد. در ارتباط با شست و شوی عادی فرش ها، فرش ها تنها یک بار شسته می شوند و مواد شوینده ی مصرفی پودری می باشد که مخصوص هر جنسی از فرش ها موجود می باشد، اما در ارتباط با اعلا شویی که ذکر کردیم فرش ها دو بار کامل شسته می شوند و مواد شوینده ای که در این زمینه به کار می رود نوع مخصوصی از شامپو های شوینده ای می باشد. در حالت عادی که فرش ها شسته می شوند به علت استفاده از پودر های شوینده ای امکان اسیب رسیدن به فرش ها وجود دارد و حتی ممکن است که فرش ها را پوسیده و کهنه کند که البته این موضوع امروزه با به روز شدن تجهیزات درصدشان بسیار کم تر است که اسیب جدی وارد کند اما به هر حال اعلاشویی خیلی بهتر می باشد و معمولا ترجیح مشتریان هم به اعلا شویی بیش تر می باشد. و البته در ارتباط با هزینه ها هم طببعی است که هزینه ی اعلا شویی بیش تر باشد چرا که مواد شوینده های کاملا مرغوب استفاده می شود.

هزینه مواد شوینده و شست و شوی فرش های نفیس

فرش های ارزشی و قدیمی که دارای ارزش معنوی یا همان به اصطلاح نفیس هستند در شست و شو نسبت به سایر فرش ها کاملا متفاوت می باشند چرا که این فرش ها بسیار حساس هستند و اسیب پذیرتر از سایر فرش ها هستند. و شست و شوی این فرش ها کاملا تخصصی و با استفاده از مواد شوینده ی مخصوص که دارای درجه انزیم پایین تری باشد و نیروی انسانی ماهر و مجرب شست و شو می شود و طبیعی است که هزینه ی بیش تری گرفته شود و از همه مهم تر این است که این فرش های ارزشی به علت حساسیت بالا و مهم بودنشان در محل کاملا اختصاصی شسته می شوند و با شست و شوی سایر فرش ها کاملا متفاوت هستند و هم چنین شوینده هایی که در این زمینه استفاده می شود نسبت به سایر مواد شوینده ها حتی در اعلا شویی کاملا متفاوت بوده و گران تر هم می باشند. هم چنین لازم به ذکر است که این فرش های نفیس به خط های شست و شویی وارد نمی شوند و حتی محل و مکانی که این فرش ها شسته می شوند هم در هزینه ها و قیمت تاثیر گذار است.

هم چنین قیمت مواد شوینده هم با توجه به نوسانات بازاری متغییر می باشد. عوامل دیگری هم هستند که علاوه بر مواد شوینده و میزان مصرف مواد شوینده در قیمت شست و شو تاثیر گذارند که این عوامل نوع و جنس فرش، متراژی که فرش دارد، نوع شست و شوی که به کار می رود، لکه بری صورت بگیرد یا خیر، این موارد عواملی هستند که تعیین کننده ی قیمت نهایی می باشند. هم چنین در ارتباط با مورد لکه بری این گونه است که بسته به نوع لکه و پس از تشخیص این که لکه توسط چه ماده و موادی تشکیل شده و چه مواد شوینده ی مخصوص را به کار می برند متفاوت است.