اشتغال ۴۰ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  اشتغال ۴۰ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری  به گزارشهاریکا خبر، محمدعلی زلفی‌گل بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: مراکز رشد علم و فناوری متولی مستقیم در دانشگاه‌ها نداشت […]

اشتغال ۴۰ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  اشتغال ۴۰ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری  به گزارشهاریکا خبر، محمدعلی زلفی‌گل بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: مراکز رشد علم و فناوری متولی مستقیم در دانشگاه‌ها نداشت که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در وزارت علوم سعی کردیم تا معاونت فناوری و نوآوری را تأسیس کنیم.
وی تلاش‌های این معاونت را در یک سال گذشته یادآور شد و تصریح کرد: بیش از ۴۰ هزار شغل در پارک‌های علم و فناوری، هسته‌های فناور همچنین مراکز رشد ایجاد شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضرورت تقویت این حوزه را با همراهی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها یادآور شد و گفت: در اکثر استان‌ها پارک‌های علم و فناوری و یا اخیراً پردیس‌های فناوری در حال تأسیس و راه‌اندازی است که حمایت‌های همه‌جانبه از این مجموعه‌ها انجام می‌شود.
زلفی‌گل به ابتکارات نو در توسعه این مراکز را یادآور شد و افزود: در یک سال گذشته با برگزاری جشنواره‌های مختلف سعی کردیم تا از فن‌بازارهای استانی و صاحبان ایده‌های نو و خلاقانه حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهیم.
تقویت دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دیدار اخیر با سفیر کره جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: حساسیت‌ها و برداشت‌های سیاسی در این حوزه انجام شد اما واقعیت این است که ما تلاش می‌کنیم تا با سفرای کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در طرح‌های علمی را برقرار کنیم.
وی تقویت دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه و مسلمان را از رویکردهای وزارت علوم برشمرد و خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است تا در ابعاد مختلف این دیپلماسی علمی به تقویت نظام تبادلات دانشجو، استاد و نوآوری، شکوفایی علمی و تحقیقاتی تبدیل شود.
زلفی‌گل ضرورت تجهیز آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها را به تجهیزات و امکانات مدرن یادآور شد و اضافه کرد: قرار است از محل فاینانس بانکی اعتباراتی در این حوزه تأمین شود که با تخصیص آن آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها مجهز خواهد شد.
ایجاد اشتغال موضوع فرابخشی است
وزیر علوم در مورد ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیان کرد: به تناسب شرایط تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکترا، باید شغل ایجاد شده نیز شأن و منزلت آنها را حفظ کند.
وی هزینه بالای ایجاد اشتغال در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را برای فارغ‌التحصیلان هزینه‌بر خواند و اظهار کرد: قطعاً اشتغال ایجاد شده برای نخبگان علم و فناورپایه است و در این زمینه از صاحبان ایده‌های نوآورانه حمایت می‌کنیم تا ایده خود را تبدیل به عمل و محصول فناورانه کرده و از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرند.
زلفی‌گل ایجاد اشتغال را یک مسئله فرابخشی توصیف کرد و گفت: تمام حاکمیت دغدغه ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بیکاران را دارند که در این زمینه امیدواریم جهت‌گیری دانشگاه‌ها نیز به سمت آموزش‌های مهارت‌محور باشد.
وی هزینه سنگین تحصیل دانشجویان را در دانشگاه‌ها به شکل مجانی یادآور شد و تصریح کرد: دولت در قبال هزینه سنگین برای تحصیل دانشجویان در مقاطع مختلف تعهداتی را می‌گیرد تا در حوزه‌های مختلف شاهد به کارگیری نیروها باشیم.
زلفی‌گل به پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر نیز اشاره کرد و افزود: به تناسب ظرفیت مازاد جذب این دانشجویان بدون کنکور انجام می‌شود و ما سعی داریم این تعاملات بین‌المللی را با کشورهای همسایه و اسلامی افزایش دهیم.
وی پذیرش دانشجویان خارجی را در پردیس‌های داخلی یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما چاره‌ای جز پذیرش دانشجوی خارجی به روش غیرآزمون نداریم و قطعاً این پذیرش‌ها خارج از ظرفیت تعیین شده است.
زلفی‌گل در مورد دانشجویان دستگیر شده در حوادث اخیر نیز اضافه کرد: ما از روز اول پیگیر آزادی دانشجویان بودیم ولی در برخی موارد بی‌قانونی‌ها مشکلات و دغدغه‌های جدی به وجود آورده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در جاهایی به دلیل رعایت نکردن قوانین، دانشجویان ما دستگیر شده‌اند که پیگیری در این زمینه ادامه دارد.
زلفی‌گل اظهار کرد: برخی از افراد هزینه عدم رعایت قوانین را پرداخت می‌کنند و قطعاً در دوران دانشجویی نیز این شرایط خاص و ویژه است.
وی ضرورت تکریم استاد و تقویت رابطه استاد شاگردی را یادآور شد و تصریح کرد: در مراکز علمی و دانشگاهی این روابط باید حسنه و بر اساس عقلانیت باشد تا امکان توسعه و تقویت شرایط بهتر را در مراکز علمی شاهد باشیم.
احداث خوابگاه‌های جدید در دانشگاه محقق اردبیلی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سؤالی در مورد نتایج سفر به استان اردبیل نیز گفت: استان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان مادر دانشگاه‌های استان، از زیبایی‌ها و ویژگی ممتازی برخوردار است به طوری که این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی توانسته وضعیت اثربخش خود را ارتقا دهد.
زلفی‌گل به بازدید از پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: امیدواریم از ظرفیت دور دوم سفرها برای جذب اعتبارات استفاده شود تا شاهد تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در این دانشگاه باشیم.
وی با قدردانی از رؤسای سابق این دانشگاه در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها خاطرنشان کرد: با همکاری رئیس صندوق رفاه دانشجویان، تصمیم گرفتیم تا در کنار تکمیل خوابگاه نیمه‌تمام، خوابگاه جدیدی نیز در این دانشگاه کلنگ‌زنی شود تا شاهد ارائه خدمات به دانشجویان در قالب خوابگاه و سلف‌سرویس باشیم. امیدوارم براتون خبر   اشتغال ۴۰ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری براتون مفید بوده باشه

 
2022-12-21 12:05:20