از هر روشی برای همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور بهره می بریم به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  از هر روشی برای همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور بهره می بریم  به گزارشهاریکا خبر، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشست مربوط به ایرانیان خارج از کشور که در […]

از هر روشی برای همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور بهره می بریم

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  از هر روشی برای همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور بهره می بریم  به گزارشهاریکا خبر، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشست مربوط به ایرانیان خارج از کشور که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد، گفت: ما مسائل نخبگان را شنیدیم و باید به جرأت بگویم صددرصد مسائل این نخبگان و استعدادهای برتر را در جلسات مختلف مطرح می‌کنم.
وی با بیان اینکه نگرانی‌های این نخبگان بعد از بازگشت زوایای مختلفی دارد، گفت: بزرگترین مسئله ما در دستگاه‌های اجرایی است و مخاطب ما مسئولان کشور هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید بنیاد نخبگان به یک نهاد ملی تبدیل شود، ادامه داد: نخبگان باید بنیاد ملی نخبگان را بچرخانند.
وی با تاکید بر اینکه باید در وزارت امورخارجه یک فرد مرتبط یا رایزن فناوری کم داریم، افزود: سامانه جذب ایرانیان مقیم خارج در مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی به خوبی فعالیت می‌کند اما اگر فردی در وزارت امور خارجه یا سفارتخانه‌ها حضور نداشته باشد برنامه‌های ما مغفول می‌ماند.
به گفته دهقانی فیروز آبادی، ما باید بتوانیم با عملیات جدی تری با ایرانیان خارج از کشور تعامل داشته باشیم؛ البته که برخی از این افراد می‌توانند در همان کشور بازاریابی یا انتقال تکنولوژی را انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه عشق به وطن منوط به بازگشت به کشور نکنیم، گفت: کار معاونت علمی، توسعه بازار است و برای این مهم با دولت در شوراها، کمیسیون‌ها و… رایزنی می‌کند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: قبول داریم که رشته‌هایی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود که از صد سال پیش تدریس کردیم ولی باید رشته‌هایی تدریس شود که فرصت‌های اقتصادی کشور در همان رشته هاست؛ به نظر می‌رسد این یکی از آسیب‌های توسعه علم در کشور ما بوده است.
وی تاکید کرد: تحریم برای کشور ما وجود دارد اما عوامل درونی هم هستند که عامل شکست شرکت‌ها می‌شوند؛ باید برای این اقدام آموزش بیزنس، آموزش استارت اپی و… داشته باشیم.
وی با بیان اینکه این جلسه شروع یک سلسله جلسات برای افرادی است که به کشور بازگشتند، گفت: این نشست‌ها می‌تواند به آنها کمک کند ضمن اینکه از آنها حمایت می‌کنیم تا برای ارتقا کشور فعالیت کنند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تأکید کرد: این افراد نکاتی را ارائه می‌دهند و که ما در معاونت علمی بر مبنای خواسته‌های آنها تصمیماتی می‌گیریم؛ این موضوع کاربردی است.
به گفته دهقانی، بخش زیادی از افرادی که خواهان برگشت به کشور هستند دغدغه اقتصادی ندارند؛ عموماً دغدغه آنها تأثیرگذاری است که این کلید طلایی در کشور است.
دهقانی ادامه داد: باور داریم با این حمایت‌ها در مقایسه با اعداد و ارقامی که برای حقوق آنها وجود دارد نمی‌توان انتظار بازگشت داشت اما فرصت تأثیرگذاری را در قالب فردی و گروهی در قالب استخدام و جذب در دستگاه‌های دولتی و تأثیرگذاری جمعی مانند ایجاد استارتاپ و شرکتهای دانش بنیان‌ها فراهم می‌کنیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: در ایران نیروی انسانی ارزان است و رقبا کمتر و این می‌تواند برای کسب و کارهای این افراد خوب باشد. لذا عمده مأموریت ایجاد تأثیرگذاری در کشور و موانع را هدف گذاری کردیم.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: ما در زمینه نخبگان واژه‌ای با عنوان نخبه تعریف کردیم ولی در بسیاری از مواقع این کلمه آسیب رسان شده است. به نظرم نخبه کسی است که کلیه صفات انسانی را داشته باشد.
وی افزود: از این رو نخبگی محدود به نخبگان فارغ‌التحصیل دانشگاهی نیستند بلکه همه حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. در واقع نخبه کسی است که ایده و فکر و حس تعهد نسبت به کشور دارد و خسته نشدن و اصرار در اجرای کار، جز ویژگی آن به شمار می‌رود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نخبگان ایرانی خارج از کشور را سفیران کشور توصیف کرد و یادآور شد: این افراد ضد ایران و گریخته از کشور نیستند و منظور از بازگشت آنها به کشور، بازگشت فیزیکی نیست بلکه کمک آنها در حل مسائل کشور است.
وی اضافه کرد: وطن پرست بودن نخبگان خارج کشور منوط به بازگشت آنها نیست و لازم است از هر روشی برای همکاری با آنها برای مسائل کشور بهره ببریم.
وی با بیان اینکه اگر صنایع می‌خواهند حرفی در دنیا داشته باشند باید نوآور باشند، افزود: از این رو یکی از مأموریت‌های معاونت علمی، توسعه بازار است و به عنوان نمایندگان نخبگان در کمیسیون‌های دولت، نظرات شما را برای حل مسائل ارائه می‌دهیم.
دهقانی حمایت “هل دادنی” برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان را مناسب ندانست و اظهار کرد: معتقدم بهترین راه حل در این زمینه ایجاد اقتصاد دانش بنیان و ایجاد ابرشرکت‌های فناور و دانش بنیان است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها گفت: متأسفانه در بسیاری از حوزه‌های فناوری نوظهور رشته نداریم و رشته‌های قدیمی ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: مزیت کشور ما در همه حوزه‌ها نیست و توسعه رشته‌های دانشگاهی باید بر اساس مزیت‌های کشور باشد. امیدوارم براتون خبر   از هر روشی برای همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور بهره می بریم براتون مفید بوده باشه

 
2023-01-07 20:04:43