آیا پارگی تاندون شانه ترمیم می شود؟ یکی از نگرانی هایی که برای افراد مبتلا به پارگی تاندون شانه ایجاد می شود این است که امکان ترمیم آن وجود دارد؟ آیا ممکن است پس از درمان به هر طریق همچنان مشکلاتی در شانه وجود داشته باشد؟ در صورت جراحی مدت زمان ترمیم چقدر است؟ در […]

آیا پارگی تاندون شانه ترمیم می شود؟

یکی از نگرانی هایی که برای افراد مبتلا به پارگی تاندون شانه ایجاد می شود این است که امکان ترمیم آن وجود دارد؟ آیا ممکن است پس از درمان به هر طریق همچنان مشکلاتی در شانه وجود داشته باشد؟ در صورت جراحی مدت زمان ترمیم چقدر است؟

در خصوص تمامی این سوالات باید بیان کنیم که این موضوعات مربوط به نوع آسیب دیدگی و شدت پارگی تاندون می باشد. برخی از آسیب ها به حدی خفیف است که به کمک روش های خانگی اعم از استراحت در منزل درمان می شوند و مسلما ترمیم به راحتی ایجاد می شود.

اما در خصوص آسیب های شدیدتر و زمانی که پارگی ایجاد شده است این طور نیست و لازم است که جراحی صورت گیرد. در این شرایط نیز وابسته به جراحی انجام شده و شدت آسیب می توان میزان بهبودی و ترمیم را مشخص کرد.

در این مطلب قصد داریم تا انواع روش های جراحی را بررسی کنیم و ببینیم که احتمال ترمیم پس از جراحی چقدر است، بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان به این آسیب دچار شده است و نگران هستید توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

علائم پارگی تاندون شانه چیست؟

پارگی ناگهانی ناشی از تصادف باعث درد فوری و شدید شانه و ضعف بازو می شود. اما اگر غیر از این باشد و به دلیل مشکلات دیگر ایجاد شود، معمولا در ابتدا درد خفیفی دارید که با مسکن های بدون نسخه بهبود می باشد.

اما به مرور زمان این درد بدتر می شود و دیگر حتی استفاده از مسکن نتیجه ای ندارد. و لازم است نزد فوق تخصص شانه مراجعه کنید. البته ممکن است در این میان گروهی دردی را احساس نکنند، در این افراد در زمان تکان دادن بازو و یا حرکت دست ضعف احساس می شود.

علائم پارگی روتاتور کاف عبارتند از:

  • سختی و درد ناشی از بالا بردن بازو.
  • هنگام حرکت بازو، صدایی همانند تکان خوردن استخوان از بازو احساس می شود.
  • شانه درد که در شب یا هنگام استراحت دادن به بازو بدتر می شود.
  • ضعف شانه در زمان تلاش برای بلند کردن وسایل.

انواع پارگی روتاتور کاف چیست؟

انواع پارگی تاندون شانه عبارت است از:

جزئی: در پارگی ناقص یا جزئی، تاندون هنوز تا حدودی به استخوان بازو متصل می شود؛ در این شرایط ترمیم در اکثر موارد نتیجه بخش می باشد.

کامل: در پارگی کامل، تاندون به طور کامل از استخوان جدا می شود و یک سوراخ یا شکاف در تاندون وجود دارد، در این شرایط ممکن است قسمت های دیگر نیز آسیب دیده باشند و در نتیجه ترمیم به صورت صد در صد نتیجه بخش نخواهد بود.

انواع روش های جراحی برای ترمیم شانه

اگر می خواهید بهبودی مناسبی به دست آوردید و وضعیت شانه شما ترمیم شود بهتر است به سراغ روش های جراحی بروید، زیرا روش های خانگی هرگز شانه را به طور کامل ترمیم نمی کنند بلکه علائم آن را کنترل می کنند.

چندین روش جراحی برای شانه وجود دارد که عبارت است از:

ترمیم تاندون با آرتروسکوپی: در آرتروسکوپی شانه برش کوچکی بر روی پوست ایجاد می شود و دستگاه آرتروسکوپ که یک دوربین کوچک است وارد می شود تا به کمک آن تاندون پاره شده به استخوان چسبانده شود.

ترمیم تاندون با جراحی باز: در برخش شرایط میزان آسیب دیدگی به حدی می باشد که لازم است برای ترمیم از جراحی باز استفاده شود. برای این جراحی ها برش بزرگ تر ایجاد می شود تا جراح دید بهتری داشته باشد و در نهایت تاندون به استخوان چسبانده می شود.

انتقال تاندون: اگر پارگی به حدی باشد که آسیب های بسیار وسیعی به شانه وارد شده باشد، در این شرایط نمی توان استخوان را به بازو وصل کرد و برای ترمیم لازم است که جراح از تاندون های نزدیک به عنوان جایگزین استفاده کند.

تعویض شانه: آُسیب های وسیع که تمامی بخش های شانه را از بین برده اند و ترمیم آن ها را امکان ناپذیر کرده اند به تعویض مفصل شانه احتیاج دارند. برای بهبود پایداری مفصل مصنوعی، یک روش ابتکاری (آرتروپلاستی معکوس شانه) قسمت توپی مفصل مصنوعی را روی تیغه شانه و قسمت سوکت را روی استخوان بازو نصب می‌ کند.

درصد بهبودی پس از جراحی تاندون شانه

ترمیم جراحی پارگی تاندون شانه ممکن است به دلیل شدت آسیب یا به دلیل آرتروز شدن شانه امکان پذیر نباشد.

اگر پارگی روتاتور کاف گسترده باشد و بخش های زیادی از شانه درگیر شده باشند و یا برای مدت طولانی وجود داشته باشد، ممکن است ترمیم جراحی امکان پذیر نباشد. در این شرایط، تاندون اغلب منقبض می شود و نمی توان آن را به موقعیت طبیعی خود بازگرداند.

همچنین، ماهیچه ای که تاندون روتاتور کاف را می کشد، اغلب رشد خود را متوقف می کند (ضعیف می شود) و حتی اگر تاندون بهبود یافته باشد، عضله به طور طبیعی عمل نمی کند.

بنابراین در وضعیتی به نام آرتروپاتی روتاتور کاف که در آن نه تنها روتاتور کاف شکسته است، بلکه مفصل شانه دچار آرتروز شده است حالتی است که ترمیم پارگی نتیجه بخش نمی باشد و حتی پس از جراحی مشکلات شانه همچنان در فرد وجود دارد.

البته این مورد را در نظر داشته باشید که اکثر مردم پس از درمان پارگی تاندون شانه بهبود می بینند، اما مسئله در این است بهبودی زمان می برد زیرا بدن شما برای بهبودی به زمان نیاز دارد. در این میان اگر شما جراحی کرده باشید که احتمال درصد بهبودی بسیار زیاد تر است.

اما ممکن است که پس از ترمیم دوباره همان تاندون پاره شود، به خصوص اگر پارگی اول بزرگتر از 1 سانت باشد، در این شرایط پارگی مجدد باعث درد شدید یا از دست دادن حرکت می شود و ممکن است در این زمان دیگر ترمیم برای شما نتیجه بخش نباشد.

مدت زمان ترمیم شانه چقدر است؟

در آخر شاید این سوال برایتان ایجاد شده است که به طور کلی مدت زمان ترمیم تاندون شانه چقدر است؟ در خصوص این موضوع باید بیان کنیم که مدت زمان ترمیم تاندون شان حدود 6 هفته است.

در این زمان در ابتدا استخوان بهبود پیدا می کند و پس از آن سه ماه زمان لازم است تا یک اتصال میان استخوان و تاندون ایجاد شود. البته که پس از این زمان بین 6 تا 9 ماه زمان نیاز است تا این اتصال به طور کامل انجام شود.

اگر پس از گذشت این زمان و بین 6 تا 12 ماه شانه بهبود پیدا نکرد و همچنان درد دارید، به این معنا است که پارگی به طور کامل ترمیم نشده است و روند جراحی شما موفقت آمیز نبوده است. در این حالت باید تشخیص های دقیق تر صورت گیر تا پس از یک گزینه درمانی دوم ارائه شود.

البته که مدت زمان بهبودی در هر بیمار نسبت به بیمار دیگر متفاوت است، اما در اکثریت به همین شکل می باشد. در این زمان اگر شما به تمامی توصیه های پزشک توجه کنید و نکات مراقبتی لازم را به خوبی رعایت کنید قطعا در بازه زمانی کوتاه تری بهبود پیدا می کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روند بهبودی و ترمیم تاندون شانه و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت تمایل به مطالعه بیشتر می توانید به سایت دکتر حاجی تقی به آدرس drhajitaghi.com مراجعه کنید.