درد جراحی ایمپلنت آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟   افرادی که دندان های خود را به دلایل گوناگونی از دست داده اند، به منظور رفع مشکلاتی که در اثر از دست دادن دندان برای آنها به وجود آمده، مجبور به کاشت دندان هستند. بهترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته ایمپلنت می باشد. اما بسیاری […]

درد جراحی ایمپلنت

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

 

افرادی که دندان های خود را به دلایل گوناگونی از دست داده اند، به منظور رفع مشکلاتی که در اثر از دست دادن دندان برای آنها به وجود آمده، مجبور به کاشت دندان هستند. بهترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته ایمپلنت می باشد. اما بسیاری از افراد به خاطر ترس از درد جراحی ایمپلنت از انجام آن خودداری می کنند. ما در این مقاله به بررسی میزان درد جراحی ایمپلنت خواهیم پرداخت و نگرانی شما را از این بابت حل خواهیم کرد.

ایمپلنت ها دارای ریشه های مصنوعی میباشند که بسیار شبیه به ریشه دندان طبیعی می‌باشند، این ریشه ها در مراحل اولیه درون استخوان فک قرار می‌گیرند و شما باید توقع مقداری درد داشته باشید، اما همان طور که میدانید، جراحی ایمپلنت مانند سایر اعمال دندانپزشکی با بی حسی کامل انجام میشود و شما حین جراحی درد غیر قابل تحملی را احساس نمی‌کنید.

 

میزان درد جراحی ایمپلنت 

 

از آن جایی که جراحی ایمپلنت دندان طی چندین مرحله انجام می‌شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پس از هر مرحله تا چندین ماه احساس درد خواهند کرد و تا ترمیم کامل استخوان فک و زخم‌های لثه، همچنان درد جراحی همراه آنها خواهد بود، اما واقعیت این است که این درد فقط کمی بیشتر از درد سایر اعمال دندانپزشکی از جمله عصب کشی، لمینت دندان و… میباشد.

پس از این جراحی حتما مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی توسط دندان پزشکتان تجویز می‌شود که با مصرف آنها درد شما کنترل خواهد شد. البته این درد به عوامل مختلفی از جمله میزان تحمل درد شما، تعداد دندان های ایمپلنت شده، داشتن بیماری های مربوط به فک و… نیز بستگی دارد. این درد معمولا پس از جراحی و پس از پایان بی حسی شروع می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع درد از مسکن ها استفاده کنید و مطمئن باشید که با مصرف مسکن ها درد خاصی را احساس نخواهید کرد. اکثر افراد در همان روز می‌توانند به کارهای روزمره خود بازگردند و احساس ناراحتی نمی‌کنند و حتی معتقد هستند که درد جراحی ایمپلنت کمتر از درد کشیدن دندان و یا عصب کشی میباشد. اما این به میزان تحمل درد شما نیز بستگی دارد.

به طور کلی، این  جراحی با بی حسی  موضعی کامل انجام میشود و حین جراحی دردی را احساس نمی‌کنید‌.  بی حسی دندان پزشکی به صورت تزریق در لثه انجام می‌شود و درد آن تنها به اندازه فرو رفتن آمپول میباشد و پس آن لثه شما بی حس شده و دردی را متوجه نخواهید شد. علاوه بر آن، امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی روش های نوینی برای کاهش درد این جراحی به وجود آمده و روش های جدید جراحی، باعث ایجاد درد های شدید نمی‌شود.

پس از اتمام جراحی، میزان درد جراحی ایمپلنت، با مسکن ها کاملا قابل کنترل میباشد و جای نگرانی وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

چه چیزی باعث کاهش درد حین جراحی ایمپلنت می شود؟

 

جراحی ایمپلنت با استفاده از بی حسی موضعی که با آمپول به لثه ها تزریق میکنند، انجام میشود و حتی برای افرادی که به دلایل ژنتیکی و…به سختی به مواد بی حسی پاسخ می‌دهند، نیز چندین بار بی حسی تکرار می‌شود تا حین جراحی هیچ دردی را احساس نکنند. البته با تزریق بی حسی نیز کمی فشار حس می‌شود اما کاملا قابل تحمل میباشد.

علاوه بر آن، یکی دیگری از موادی که در این جراحی ها کاربرد کمتری دارد، اکسید نیتروژن می باشد، این ماده آرام بخش میباشد و میزان هوشیاری فرد را کاهش می‌دهد تا نترسد و احساس درد نکند. این ماده کاملا بی خطر است و متخصص ایمپلنت‌ قبل از جراحی از آنها استفاده می‌کنند تا بیمار راحت تر فرایند درمان را طی کند. این ماده بیشتر برای افرادی استرسی، کودکان و افرادی که از جراحی های دندانپزشکی وحشت دارند، مناسب میباشد‌. کارکرد این ماده به این صورت است که روی بینی افراد قرار می‌گیرد و پس از اینکه بیماران اکسید نیتروژن را تنفس می‌کنند،  این گاز وارد جریان خون او میشود و به مغز فرمان ترشح دوپامین طبیعی می‌دهد که نوعی آرام بخش میباشد.

 

تا چه زمانی پس از انجام جراحی ایمپلنت، احساس درد خواهیم کرد؟

 

جراحی ایمپلنت معمولاً دوره نقاهت کوتاهی دارد  و افراد از همان روز می توانند به کارهای روزمره خود بازگردند، اما احساس درد و تورم  در چند روز ابتدایی طبیعی می باشد و شما باید با رعایت یکسری از نکات از جمله مصرف غذاهای نرم،  مصرف آنتی بیوتیک، غرغره کردن آب نمک و … دوران درمان خود را کوتاه تر کنید. در واقع درد جراحی ایمپلنت تا یک هفته طبیعی میباشد و معمولا با مسکن ها کنترل می‌شود، در غیر این صورت داروهایی مانند ویکودین و یا نورکویا تجویز می‌شود. علاوه بر داروها، در این دوران باید به دستورات پزشک خود نیز عمل کنید.

اگر درد شما تا دو هفته ادامه دار شد حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را معاینه کند، زیرا درد بیشتر از یک هفته می‌تواند نشانه خطر و علامت عفونت، خون رسانی ضعیف، ضعف سیستم ایمنی، واکنش آلرژیک، آسیب به بافت های دهان، تداخل دارویی، شل شدن و یا پس زدن ایمپلنت، ‌و… باشد و حتما باید علت آن یافته شود.

 

 

برای کاهش درد جراحی ایمپلنت چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟

 

مصرف مسکن و دارو های تجویز شده توسط پزشک 

 

پس از انجام جراحی ایمپلنت داروهای مسکن و آنتی بیوتیکی توسط پزشک برای شما تجویز می‌شود که اگر داروها را به موقع مصرف کنید احساس درد نخواهید کرد. توجه داشته باشید تنها مسکن کافی نیست و  آنتی بیوتیک ها نیز از عفونت لثه جلوگیری می‌کنند و عفونت خود نیز عامل درد می باشد.

 

 

انتخاب پزشک حاذق

 

انتخاب پزشک تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی دارد. جراحی ایمپلنت توسط همه دندانپزشکان انجام می‌شود. اما بهتر است این کار را به متخصصان بسپارید تا از نتایج آن مطمئن باشید. پزشکانی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند، از فنون انجام این جراحی آگاه میباشند و البته به شما در انتخاب جنس و نوع ایمپلنت نیز کمک می‌کنند و با این اقدامات‌ باعث تسهیل روند درمان شما می‌شوند. اکثر آسیب هایی که به عصب دهان و… در حین جراحی وارد می‌شود، دلیلی جز عدم مهارت دندانپزشک ندارد.

 

 

رعایت مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت 

 

پس از انجام کاشت دندان باید مراقبت هایی را برای کاهش درد جراحی ایمپلنت انجام دهید.

  • داشتن استراحت کافی و عدم انجام فعالیت های سنگین در روزهای اولیه
  • مصرف غذاهای نرم و آبکی و پرهیز از خوردن غذاهای سفت، جویدنی و یا  خیلی سرد و گرم
  • غرغره آب نمک
  • استفاده از کیسه آب یخ به منظور کاهش درد و تورم
  • رعایت بهداشت دهان و استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت مداوم ۲ روز پس از جراحی

 

 

درد جراحی ایمپلنت