مکاترونیک در واقع یک صنعت میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود. این رشته از تلفیق چندین رشته مهندسی مثل مکانیک و الکترونیک و چند مهندسی دیگر به وجود آمده است. مکاترونیک هم مانند سایر مشاغل میان‌رشته‌ای آینده درخشانی دارد؛ به خصوص در کشورهای صنعتی مثل آلمان که احتیاج به نیروی کار ماهر هم شدیدا در آن احساس می‌شود. […]

مکاترونیک در واقع یک صنعت میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود. این رشته از تلفیق چندین رشته مهندسی مثل مکانیک و الکترونیک و چند مهندسی دیگر به وجود آمده است. مکاترونیک هم مانند سایر مشاغل میان‌رشته‌ای آینده درخشانی دارد؛ به خصوص در کشورهای صنعتی مثل آلمان که احتیاج به نیروی کار ماهر هم شدیدا در آن احساس می‌شود. آوسبیلدونگ تکنیسین مکاترونیک در آلمان یکی از روش‌های اخذ ویزای آلمان و همینطور یک دوره کارآموزی همراه با حقوق است که می‌توانید پس از مدتی از طریق آن به اقامت دائم این کشور دست پیدا کنید.

مکاترونیک چیست؟

مکاترونیک یک مهندسی تلفیقی و یک میان‌رشته محسوب می‌شود. در واقع کلمه مکاترونیک (Mechatronic) از ترکیب دو بخش مکا از واژه مکانیک و ترونیک از واژه الکترونیک تشکیل شده است. این یعنی مکاترونیک ترکیبی از رشته‌های مهندسی مکانیک و الکترونیک است. هرچند یک مهندس مکاترونیک صرفا به این مباحث تسلط ندارد. در این رشته بین‌رشته‌ای از مهندسی برق، مهندسی کنترل، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مولکولی هم وام گرفته شده است. خود مهندسی مولکولی هم ترکیبی از مهندسی نانوشیمی و مهندسی بیولوژی است.

حالا شاید از خودتان بپرسید که کار یک مهندس مکاترونیک چیست. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، یک مهندس مکاترونیک محصولاتی را طراحی کرده و می‌سازد که هم اجزای الکترونیکی دارند و هم اجزای مکانیکی. در واقع کار مهندس مکاترونیک ایجاد ارتباط و هماهنگی بین این اجزاست. از طرفی ساخت و مونتاژ خطوط تولید و خطوط مونتاژ هم از مهارت‌های یک مهندس مکاترونیک است.

موقعیت شغلی مکاترونیک در آلمان

مهندسی مکاترونیک شغلی آینده‌دار در کشورهای صنعتی به شمار می‌آید. آلمان جزو هفت کشور بزرگ و مهم صنعتی دنیاست که اتفاقا با کمبود نیروی کار هم روبه‌روست. بنابراین با داشتن مدرک مهندسی مکاترونیک و مهارت و سابقه شغلی در این زمینه می‌توانید مهاجرت به آلمان را جزو گزینه‌های مد نظر خود قرار دهید. همانطور که گفتیم اقتصاد آلمان یک اقتصاد صنعتی است. به همین دلیل دستگاه‌های صنعتی الکترونیکی و مکانیکی در این کشور از اهمیت زیادی برخوردار هستند. پس یک مهندس مکاترونیک ماهر آینده خوب و روشنی در آلمان دارد. چون یکی از مهم‌ترین وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته، طراحی و نگه‌داری همین دستگاه‌هاست.

از طرفی صنایع رباتیک، هوش مصنوعی، ماشین‌سازی و صنایع حمل‌ونقل هم نیاز مبرمی به فارغ‌التحصیلان رشته مکاترونیک دارند. بهترین شهرها برای فرصت شغلی مهندسی مکاترونیک در آلمان عبارتند از مونیخ (Munchen)، برلین (Berlin)، ولفسبورگ (Wolfsburg)، درسدن (Dresden) و آخن (Achen). یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به آلمان برای مهندسان مکاترونیک استفاده از روش آوسبیلدونگ است که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم.

درآمد مهندس مکاترونیک در آلمان

شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی در زمینه‌های مختلف به مهندس مکاترونیک احتیاج دارند. بنابراین بازه حقوقی این رشته در بازار کار گسترده است، اما به طور میانگین درآمد یک مهندس مکاترونیک مبتدی که 1 الی 3 سال سابقه کار دارد، حدود 40 هزار یورو در سال است. این مقدار برای تکنیسین‌های باسابقه با حداقل 8 سال تجربه کار به 70 هزار یورو در سال هم می‌رسد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که میانگین حقوق در کشور آلمان حدود 50 هزار یورو است. بنابراین درآمد یک مهندس مکاترونیک را می‌توان خوب در نظر گرفت.

آوسبیلدونگ مکاترونیک آلمان

آوسبیلدونگ آلمان یک روش مهاجرتی و در عین حال یک دوره کارآموزی است. در این روش افراد می‌توانند در یک موسسه معتبر ثبت‌نام کنند تا در دوره‌های کارآموزی مرتبط با تحصیلات خود شرکت داده شوند. از مهم‌ترین مزایای آوسبیلدونگ آلمان می‌توان به دریافت حقوق در دوره و همینطور امکان ماندن در آلمان و کار در این کشور اشاره کرد. اگر رشته مکاترونیک خوانده‌اید از طریق آوسبیلدونگ تکنیسین مکاترونیک در آلمان می‌توانید ویزای این کشور را دریافت کنید. برای شرکت در این دوره باید شرایط خاصی داشته باشید:

حداقل باید 16 ساله باشید

حداقل دیپلم داشته باشید

حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B1 داشته باشید

تمکن مالی لازم را برای پرداخت هزینه‌های زندگی در مدت دوره داشته باشید

قرارداد خود را با شرکت آلمانی برگزارکننده دوره ارائه دهید

حداقل برای سال اول حضور در آلمان بیمه درمانی معتبر داشته باشید

دوره آسبیلدونیگ تکنیسین مکاترونیک در آلمان 2 الی 4 سال طول می‌کشد. بعد از اینکه این دوره را با موفقیت طی کردید، مدرک درجه یک کاری دریافت می‌کنید و می‌توانید با پیدا کردن یک فرصت شغلی مناسب برای اقامت دائم آلمان اقدام کنید.

همانطور که پیشتر گفتیم، افرادی که در دوره‌های آوسبیلدونگ شرکت می‌کنند، علاوه بر آموزش دیدن حقوق هم دریافت می‌کنند. ممکن است مقدار درآمد آوسبیلدونگ چندان زیاد نباشد، اما کمک هزینه‌ای برای مخارج زندگی در طول دوره محسوب می‌شود.

میانگین درآمد یک تکنیسین مکاترونیک در سال اول آموزش بین 975 الی 1050 یورو، در سال دوم بین 1030 الی 1100 یورو، در سال سوم بین 1100 الی 1200 یورو و در سال چهارم هم بین 1140 الی 11265 یورو است.

یکی از شروط دریافت جاب‌آفر در آلمان داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط است. دوره آوسبیلدونگ هم حدودا 3 سال طول می‌کشد و در این دوره علاوه بر مباحث تئوری، مهارت‌های عملی هم می‌آموزید و کار می‌کنید. بنابراین این دوره فرصت مناسبی برای کسب تجربه شغلی مرتبط هم به شمار می‌آید و شانس دریافت یک جاب‌آفر مناسب را افزایش می‌دهد.

مباحث آموزشی آوسبیلدونگ مکاترونیک آلمان

در دوره آوسبیلدونگ تکنیسین مکاترونیک در آلمان کارآموزان با مباحث تئوری آشنا می‌شوند و هم‌زمان به صورت عملی هم آموزش می‌بینند. در موسسات آلمان سرفصل‌های دوره کارآموزی تکنیسین مکاترونیک به شرح زیر است:

بخش تئوریک

سال اول: مهارت‌های سازمان‌دهی شرکت، نحوه ارتباط با مشتری و یادگیری تکنیک‌های اولیه

سال دوم: آشنایی با نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، برنامه‌نویسی سیستم‌های مکانیکی، آشنایی با بخش‌های مختلف ماشین‌آلات زیر نظر مربی

سال سوم و چهارم: تسلط بر مدیریت کیفیت، شناخت تست‌ها، روش‌های تشخیص و اندازه‌گیری

بخش عملی

سال اول و دوم: پردازش فنی قطعات

سال سوم و چهارم: برنامه‌نویسی عملی، کار با ماشین‌آلات و قطعات، تعمیر و بازسازی ماشین‌آلات و قطعات