آنچه باید از نحوه مصرف تخم مرغ بدانیم به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  آنچه باید از نحوه مصرف تخم مرغ بدانیم  به گزارش خبرگزاری هاریکا، گلبن سهراب متخصص تغذیه، در پاسخ به این سوال که آیا تخم‌مرغ آلوده به مدفوع مرغ را باید بشوییم یا خیر، گفت: گاهی اوقات زمانی‌که تخم […]

آنچه باید از نحوه مصرف تخم مرغ بدانیم

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  آنچه باید از نحوه مصرف تخم مرغ بدانیم  به گزارش خبرگزاری هاریکا، گلبن سهراب متخصص تغذیه، در پاسخ به این سوال که آیا تخم‌مرغ آلوده به مدفوع مرغ را باید بشوییم یا خیر، گفت: گاهی اوقات زمانی‌که تخم مرغ را خریداری می‌کنیم متوجه بقایای مدفوع مرغ روی پوست آن می‌شویم، درست است که مدفوع مرغ حاوی باکتری سالمونلا است ولی اگر پوست تخم‌مرغ ترک نداشته باشد و یا شکسته نباشد، جای نگرانی نیست.
وی با بیان این مطلب که بهتر است تخم مرغ را نشویید، تاکید کرد: شستن تخم مرغ می‌تواند باعث پخش شدن آلودگی شود، این عمل باکتری‌ها را از سطح تخم‌مرغ پاک می‌کند ولی لایه حفاظتی و طبیعی روی پوست تخم مرغ را از بین می‌برد، از این لایه باکتری‌ها به راحتی وارد تخم مرغ می‌شوند.
سهراب ادامه داد: می‌توانید آلودگی را با دستمال کاغذی از روی تخم مرغ بردارید ولی حتماً دست‌های خود را با مایع حاوی مواد آنتی باکتریال بشویید.‌
این متخصص تغذیه افزود: می‌توانید آلودگی را با دستمال کاغذی از روی تخم مرغ بردارید ولی حتماً دست‌های خود را با مایع حاوی مواد آنتی باکتریال بشویید.
وی با بیان این موضوع که اگر روی تخم‌مرغ نیز ترک داشته باشد، باکتری‌های سالمونلا می‌توانند به راحتی داخل آن شوند، ادامه داد: هیچ‌گاه از تخم مرغ شکسته و یا ترک خورده استفاده نکنید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: اگر تخم‌مرغ‌ها هنگام خرید، در بین راه و یا در منزل دچار شکستگی یا ترک شدند باید سریع آن را مصرف کرد خاطرنشان کرد: در صورت عدم نیاز باید محتویات تخم‌مرغ را شکسته، داخل ظرف تمیز در دار ریخته و حداکثر ظرف مدت دو روز از آن استفاده کنیم.
سهراب افزود: تخم‌مرغ اگرحین پخته شدن بشکند خطری ندارد و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.
وی همچنین درباره رشته‌های سفید چسبیده به زرده تخم مرغ نیز گفت: زمانی‌که تخم مرغ را می‌شکنیم معمولاً رشته سفیدرنگ که به زرده چسبیده را مشاهده می‌کنیم، زمانی‌که زرده تشکیل می‌شود داخل سفیده می‌چرخد و در طی این فرآیند فیبرهای پروتئینی در بالا و پایین تخم مرغ تشکیل می‌شود.
این متخصص تغذیه گفت: نقش این رشته‌ها یا فیبرها نگه داشتن زرده در وسط تخم مرغ است و همانند کمربند عمل می‌کند، هر چقدر این رشته‌ها ضخیم‌تر باشد به این معنی است که تخم مرغ تازه‌تر و استفاده از آن نه تنها مشکلی ندارد بلکه مفیدتر و پروتئین بالاتری دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وجود لکه‌های خون در تخم مرغ اظهار کرد: گاهی اوقات لکه خون در تخم مرغ دیده می‌شود، در این مواقع، لکه خون در تخم مرغ آزارمان می‌دهد و ما را نسبت به خوردن چنین تخم‌مرغی نگران می‌کند.
وی با بیان اینکه لکه خون در روند شکل‌گیری تخم مرغ ایجاد می‌شود خاطرنشان کرد: خوردن این تخم‌مرغ‌ها برای سلامت مشکلی ایجاد نمی‌کند و بر خلاف باور رایج، این لکه‌ها اصلاً نشان‌دهنده آلودگی یا مشکلات دیگر در تخم‌مرغ نیستند.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در واقع این تخم‌مرغ‌ها از نظر ارزش تغذیه‌ای هیچ تفاوتی با تخم مرغ‌های دیگر ندارند.
سهراب با اشاره به این‌که علت به وجود آمدن لکه‌های خونی بدین گونه است که در مراحل ابتدایی شکل گیری تخم مرغ، تخم در حال رشد در میان کیسه‌ای که حاوی شبکه‌ای از عروق خونی است احاطه می‌شود ادامه داد: زمانی که زرده به تدریج بالغ می‌شود، از کیسه‌ی زرده به نام خط شکاف یا استیگما جدا و آزاد می‌شود، گاهی کیسه‌ی زرده می‌تواند در طول این فرآیند پاره شده و گسستگی رگه‌ای خونی را موجب شود که به درون زرده نشت کرده و حتی موجب شود بخش آلبومین تخم مرغ حاوی لکه‌های خونی شود، این لکه‌ها با مرور زمان روشن می‌شوند، در حالی که لکه‌های خونی تیره نشان دهنده‌ی تازگی تخم مرغ است.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بعضی افراد عقیده دارند که لکه‌های خون ممکن است به معنی باشد که تخم وارد مرحله‌ی جنینی شده و به دلیل تخم گذاری در اواسط این فرآیند، این مرحله متوقف شده است که البته به لحاظ علمی این مورد تأیید نشده ولی در عین حال می‌توان در صورت ایجاد این موضوع، لکه‌ها را به راحتی برداشته و تخم مرغ را مصرف کرد.
وی همچنین درباره این موضوع که می‌توان تخم‌مرغ را برای جلوگیری از ترک خوردن در کیسه فریزر آب‌پز کرد یا خیر نیز توضیح داد: ماده اصلی نایلون‌های فریزر پلی اتیلن خطی است که در دسته پلیمرهای پلاستیکی نسبتاً ایمن است که خطری را متوجه سلامت انسان نمی‌کند.
سهراب با تاکید بر اینکه مطالعات جدیدی با موضوع ریزپلاستیک‌ها انجام شده که این مواد می‌توانند از پوسته تخم‌مرغ عبور کرده و وارد بدن شوند، عنوان کرد: توصیه می‌شود برای اطمینان از سلامت ماده غذایی که مصرف می‌کنیم، آن را در معرض مواد پلاستیکی داغ و یا آب شده قرار ندهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برجستگی‌های سفید روی پوست تخم مرغ به دلیل وجود هورمون است یا خیر، گفت: در حدود ۲ درصد از تمام پرندگان تخم‌گذار، تخم‌هایی با پوسته‌های غیرمعمول دارند که در یک درصد به شکل برجستگی‌ها و نقاط سفید رنگ دیده می‌شوند.
سهراب تاکید کرد: این برجستگی‌ها به دلیل رسوب کریستال‌های کربونات کلسیم اضافی بر روی پوسته تخم مرغ ایجاد می‌شوند بنابراین مصرف این تخم‌مرغ ها هیچ مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند.
وی اضافه کرد: وجود برجستگی روی پوسته تخم مرغ هیچ ارتباطی به هورمون و آنتی بیوتیک ندارد و در صورت مشاهده با خیال راحت می‌توانید از این تخم‌مرغ‌ها استفاده کنید.
خبرگزاری هاریکا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید امیدوارم براتون خبر   آنچه باید از نحوه مصرف تخم مرغ بدانیم براتون مفید بوده باشه

 
2022-11-26 20:23:18