آموزش شنا خردسالان با فرا رسیدن فصل گرما و تعطیلی مدارس وقت آن بوده تا والدین کودکان را در کلاس‌های آموزشی ثبت نام کنند. یکی از دوره‌های محبوب، آموزش شنا خردسالان است. این دوره‌ها در استخرها و مجموعه‌های ورزشی برگزار شده و طرفداران زیادی هم دارند. با این حال برخی نکات ایمنی بوده که قبل […]

آموزش شنا خردسالان

با فرا رسیدن فصل گرما و تعطیلی مدارس وقت آن بوده تا والدین کودکان را در کلاس‌های آموزشی ثبت نام کنند. یکی از دوره‌های محبوب، آموزش شنا خردسالان است. این دوره‌ها در استخرها و مجموعه‌های ورزشی برگزار شده و طرفداران زیادی هم دارند. با این حال برخی نکات ایمنی بوده که قبل از ثبت نام کودک باید به آن دقت کند.

اگر به عنوان والد دغدغه یادگیری و آموزش فرزندانتان را دارید، باید بدانید که از 6 ماهگی امکان ثبت نام کودکان در دوره‌های شنا وجود دارد. در ابتدا این دوره‌ها با حضور یکی از والدین و بعدتر به صورت تنهایی برگزار می‌شوند. پس اگر شما هم به دنبال یک کلاس آموزش شنا به نوزادان و کودکان هستید این مطلب را از دست ندهید.

چرا آموزش شنا خردسالان اهمیت دارد؟

آموزش شنا خردسالان در نگاه اول ممکن است موضوع بی‌اهمیتی به نظر برسد. با این حال بسیار مهم بوده و کودکان باید از سنین کم این مهارت را یاد بگیرند. این ورزش جز مهارت‌های اولیه بوده که در کشورهای پیشرفته از سنین کم به کودکان آموزش داده می‌شود. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا این ورزش تا به این اندازه اهمیت دارد.

دلیل اهمیت یادگیری شنا برای کودکان و خردسالان این بوده که کنترل ماهیچه‌های خود را به دست می‌آورند. شنا یک ورزش چند جانبه بوده که در حین انجام آن، عضلات متعددی درگیر می‌شوند. بنابراین هماهنگی بین مغز و ماهیچه‌ها از سنین کم برای خردسالان راحت‌تر می‌شود. هرچقدر که بهتر بتوانند شنا کنند، بهتر می‌توانند برای بزرگسالی آماده شوند.

نکته‌ای که بسیاری از والدین در ابتدا به آن فکر نمی‌کنند، این است که هر کودکی یک روز بزرگ شده و باید مسئولیت‌های متعددی را برعهده بگیرد. بنابراین باید هم جسمی و هم روانی برای پذیرفتن مسئولیت‌ها و سختی‌های زندگی آماده شود. یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توان کودکان را برای آینده آماده کرد، آموزش ورزش‌های مختلف به خصوص شنا است.

کودک از همان سال‌های اولیه یاد می‌گیرد که باید برای به دست آوردن هر چیزی ابتدا تلاش کند. از طرفی چون یک مهارت ورزشی مانند شنا را به خوبی یاد گرفته،‌ می‌تواند در تمام زمان‌هایی که استرس دارد از شنا به عنوان یک عامل کنترل کننده استفاده کند.

چه نکاتی را در آموزش شنا خردسالان باید رعایت کرد؟

برای بالا بردن سطح آموزش شنا خردسالان باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد. اولین نکته مهم انتخاب یک مربی توانمند و با مهارت است. در هر کلاس آموزشی که قرار است کودکتان را ثبت نام کنید باید به دقت در مورد مربی آن دوره شنا تحقیق کنید. یک مربی توانمند فردی است که دوره‌های آموزش شنا را گذرانده و خود شناگر توانایی است. از طرفی مهارت یاد دادن نکات مهم را هم به خردسالان دارد.

علاوه بر این در مورد محیط استخر مورد نظر حتما تحقیقات فراوانی داشته باشید. اگر کودکان در استخری که آب آلوده داشته شنا کنند، به سرعت درگیر بیماری‌های پوستی و ریوی شده و ممکن است اثرات آن تا سال‌ها باقی بماند. بنابراین حتما به سراغ استخرهایی بروید که نکات ایمنی و بهداشتی در آن رعایت می‌شود.

نکته مهم بعدی در مورد استخر این است که اگر در فصل تابستان بوده حتما سرپوشیده باشد. برخلاف تصور عمومی، در تابستان‌ها به دلیل گرمای شدید هوا امکان گرمازدگی وجود دارد. به همین دلیل اگر استخر سرپوشیده باشد حتما دمای آن کنترل شده بوده و اتفاقی رخ نمی‌دهد. استخرهای روباز بیشتر جنبه تفریحی داشته و برای آموزش مناسب نیستند.

همچنین با خصوصیات کودک خود قبل از شروع کلاس‌های شنا، آشنا شوید. اگر ترسی دارد که ممکن است شنا آن را تقویت کند حتما از قبل با مشاور کودک مشورت کنید. اگر نگرانی از بابت یاد نگرفتن مهارت‌ها را هم دارد لازم است تا با مربی شنا صحبت کرده و این دغدغه‌ را مطرح کنید.

آیا شنا برای کودکان ضرر دارد؟

به طور کلی شنا برای خردسالان ضرر خاصی ندارد اما اگر نکات ایمنی و بهداشتی رعایت نشود ممکن است نتایج زیان باری داشته باشد. در قدم اول ابتدا در مورد کودک خود آگاهی کامل به دست بیاورید. اگر حساسیت یا بیماری داشته که ممکن است شنا آن را تشدید کند، حتما آن را بررسی کرده و به پزشک مراجعه کنید. لازم است تا ابتدا این مساله برطرف شود و سپس به سراغ یادگیری شنا بروید.

در قدم بعدی باید در مورد ترس‌های کودک آگاهی کسب کنید. اگر خردسال شما از آب فوبیا یا ترس خاصی ندارد، شنا کردن بلامانع است. البته روشن است که تا یادگیری کامل این مهارت، باید حتما در حضور یک مربی یا بزرگسال وارد استخر شود. اگر از هر جهت درباره کودک خود مطمئن شدید، وقت آن است که به سراغ نکات عمومی‌تر بروید.

استخر محل شنا را به طور کامل بررسی کرده و آن را از لحاظ بهداشتی و ایمنی مورد سنجش قرار بدهید. استخر کودکان باید ارتفاع کمتری داشته باشد و محیط آن کاملا استریلیزه شده باشد. علاوه بر این، مربی و نجات غریق در کنار استخر حضور دائمی داشته باشند. گاهی ممکن است کودکان با یکدیگر شوخی کرده و به داخل آن هل دهند. در این صورت حتما فرد بالغی برای نجات کودک در محل حضور داشته باشد.

در نهایت هم چیزی که کودک را از آسیب‌های مختلف حفظ کرده و در افزایش توانایی شنای او تاثیر می‌گذارد این است که حتما لوازم و تجهیزات مناسبی به همراه داشته باشد. استفاده از مایو، کلاه شنا و عینک مناسب از مهم‌ترین نکاتی است که در آموزش شنا باید به آن‌ها توجه کرد.

چه استخری برای آموزش شنا خردسالان مناسب است؟

در قدم اول استخری که برای آموزش شنا خردسالان در نظر می‌گیرید باید دارای سقف باشد و دمای داخل آن کنترل شود. در روزهای تابستان، هوا بسیار گرم و در روزهای زمستان هوا بسیار سرد است. بنابراین استخر روباز اصلا برای آموزش شنا به کودکان مناسب نیست. این احتمال وجود دارد که کودک شما در اثر مدت زمان طولانی زیر آفتاب بودن، دچار گرمازدگی شده و بدحال شود.

علاوه بر این، ارتفاع استخر باید مناسب کودکان باشد. اگر خردسال شما زیر 4 سال سن دارد حتما باید در استخر کودکان آموزش داده شود. در صورتی هم که سن بالاتر از 4 داشته، در مرحله مقدماتی نباید وارد استخر بزرگسالان شود. هنگامی که دوره‌های مقدماتی را پشت سر گذاشته و می‌تواند خود را روی آب نگه دارد، در آن زمان می‌تواند وارد استخرهای عمیق هم شود.

نکته مهم دیگر دمای آب است. دمای آبی که کودکان در آن شنا می‌کنند، نباید گرم یا سرد باشد. بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد بهترین دمای آب برای شنا و تفریح است. البته ممکن است در سفرهای تفریحی به مناطق ساحلی رفته و کودک در هر دمایی وارد آب شود. با این حال استخر و دریا تفاوت‌های زیادی داشته و نباید این دو را با هم مقایسه کرد.

سخن پایانی

دغدغه پیدا کردن یک استخر استاندارد یکی از مشکلات والدین است. استخری که هم نکات ایمنی و هم بهداشتی در آن رعایت شده و مربیان حرفه‌ای داشته باشد. مرکز شنای سوییم سنتر، با سال‌ها تجربه در زمینه آموزش شنا یکی از بهترین گزینه‌های شما برای انتخاب استخر و دوره آموزشی مناسب است.

یکی از مهم‌ترین اهداف این مرکز شنا، این بوده که بتواند سطح آموزش شنا را ارتقا داده و شناگرانی ماهر تحویل دهد. به همین دلیل ابتدا به سراغ مربیان کاربلد و باتجربه رفته است. کلیه مربیان شنای مرکز سوییم سنتر دارای گواهینامه بین المللی بوده و با اصول نوین، شنا را آموزش می‌دهند. مزیت مهم این مجموعه این بوده که امکان برگزاری کلاس‌های شنای خصوصی در استخر منزل را نیز برایتان فراهم می‌کند. بنابراین در محیطی شخصی،‌ خردسالان مهارت شنا را یاد می‌گیرند.