آموزش جامع و کامل اجرای سقف وافل با فرازمان صفحات وافل، دال هایی با یک سیستم شبکه مانند هستند که در پایین  و بالای دال به صورت دو سطح قرار گرفته اند. سطح رویی را معمولا نازک در نظر می گیرند. این صفحات به دلیل کارکردشان به صورت عمود بر هم ساخته می شوند تا […]

آموزش جامع و کامل اجرای سقف وافل با فرازمان

صفحات وافل، دال هایی با یک سیستم شبکه مانند هستند که در پایین  و بالای دال به صورت دو سطح قرار گرفته اند. سطح رویی را معمولا نازک در نظر می گیرند. این صفحات به دلیل کارکردشان به صورت عمود بر هم ساخته می شوند تا در عمق یکسان قرار بگیرند.

اگر صفحات وافل را در طراحی ساختمان به کار ببرید، زیبایی و طرح خاصی را به آن می دهد. این صفحات به دلیل ماهیتشان دارای تقویت کننده از دو جهت خواهند بود. در ادامه به معرفی روش های اجرا این سقف خواهیم پرداخت.

معرفی سقف وافل

هنگامی که به طراحی سقف وافل نگاه می کنید، می بینید که دنده ها از تیر یا سرستون هدایت می شوند. این آرایش را به دلیلی انتخاب می کنند که بتوانند دنده ها را بسازند و از هر دو جهت آن ها را تقویت کنند. ساخت آن ها به این روش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار خواهد شد. توصیه می شود که این روش را برای ساخت فوندانسیون یا دال هایی با دهانه های بزرگ انتخاب کنید.

عمق دنده ها به اندازه عمق سر ستون ها هستند و همه آن ها از تیر ها یا سرستون ها هدایت می شوند. به دلیل این که از دنده ها در این کار استفاده شده است، می توانید از آن برای پی ریزی یا دال های دهانه بزرگ نیز استفاده کنید.

حال مشخصات و ویژگی های اصلی سقف وافل را بیان خواهیم کرد. تولید قالب سقف وافل و آرماتور ها به شکل مشبک ارائه می شوند تا بتوانند یک شکل کلی از سازه را بسازند. در مرحله ای که می خواهید تیر ها را بسازید، نیازی به گودبرداری جداگانه نخواهد بود.

اگر قصد داشتید که از این سقف ها در کار های خود استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که بهترین مکان برای آن ها زمین های مسطح خواهند بود. همچنین مقدار بتنی که باید برای اجرای سقف وافل مصرف کنید، بسیار کمتر از دیگر اشکال سقف خواهد بود.

اجرای سقف وافل یک طرفه به چه صورت است؟

سقف های وافل به در نوع یکطرفه و دو طرفه ساخته می شوند. اگر بخواهید تفاوت آن ها را بدانید، بستگی به دهانه سازه خواهند داشت. برای این کار، باید طبق طول دهانه این موضوع را تشخیص دهید. اگر طول دهانه کمتر از دو باشد، باید از سقف های دو طرفه، و اگر بیشتر از دو باشد، سقف وافل یکطرفه بسیار مناسب خواهد بود. قالب های یکطرفه به نام ((گرین وافل)) نیز شناخته می شوند. اگر سازه شما سقف کوتاهی دارد، این سقف ها بسیار برای شما مناسب خواهند بود. در ادامه مراحل اجرای آن را بیان خواهیم کرد:

·       مرحله 1 شمع بندی و اسکافلد گذاری

این مرحله می توان سنگ بنا و اولین قدم از اجرای سقف های یکطرفه دانست. شمع بندی با اسکافلد گذاری متفاوت است و این تفاوت را ارتفاع سقف ساختمان مشخص می کند.

اگر ارتفاع در حد 3.5 بود، شمع بندی انتخاب مناسبی برای آن خواهد بود. در غیر این صورت باید اسکافلد گذاری را انتخاب کنید. اسکافلد ها مانند جک عمل می کنند  و به عنوان یک پوشش برای سطح زیرین سقف نصب خواهند شد.

·       مرحله 2 اجرای پروفیل

این مرحله جز زیر سازی است و معمولا در آن  زیر آکس تیرچه ها می توان قوطی یا پروفیل هایی را قرار داد. پروفیل ها را می توانید به شکل عمود نیز روی تیرچه ها قرار دهید. این روش فقط در سقف های یکطرفه انجام می شود و به این دلیل که طول قالب های سقف یکطرفه کمتر از دو طرفه است.

·       مرحله 3 قالب گذاری در سقف

بعد از این که قوطی ها یا پروفیل ها را جایگذاری کردید، نوبت به آن می رسد که قالب ها را در سقف قرار دهید. در مرحله بعد، باید قالب ها را به هم وصل کنید. برای این کار، باید از میلگرد های یو شکل استفاده کنید. قالب ها می توانند به شکل قالب پلاستیکی تخت باشند.

·       مرحله 4 آرماتور بندی

آرماتور ها را باید بین قالب ها  قرار دهید. توجه داشته باشید که آرماتور های حرارتی به صرت یک مش در هم ترکیب می شوند.

·       مرحله 5 بتن ریزی

قبل از این که این مرحله را انجام دهید، باید همه کار هایی که تا به حال انجام شده است را چک کنید تا بتن ها نشت نکنند. پس از آن می توانید بتن را به شکل کلی روی قالب ها بریزید.

·       مرحله 6 دمونتاژ زیر سازی

پس از گذشت زمان و مطمئن شدن از این که بتن ها خشک شده اند، می توانید قالب ها را باز کنید.

نحوه اجرای سقف وافل دو طرفه چگونه است؟

در اجرای این دو روش، مراحل اصلی یکسان هستند، اما در جزییات کمی تفاوت خواهند داشت.

·       ساپورت گذاری و اسکافلد بندی

این مرحله جز زیر سازی سقف وافل دو طرفه است و باید آن را به دقت انجام داد تا بعد از آن نوبت به شاسی کشی برسد.

·       پروفیل کشی یا شاسی کشی

برای فراهم کردن نشیمن قرار گیری قالب ها، باید از قوطی های فلزی یا پروفیل ها استفاده کرد. با توجه به این که پروفیل ها می توانند به شکل های مختلفی جایگذاری شوند، قالب ها را می توانید به صورت مشترک روی یک پروفیل یا هر کدام را روی یک پروفیل جداگانه قرار دهید.

·       اجرای قالب گذاری

بعد از گذاشتن شاسی ها باید قالب ها را جایگذاری کنید. وقتی که می خواهید قالب ها را قرار دهید، باید به فاصله اولین قالب نسبت به برش ها و ستون ها دقت کنید، تا قالب گذاری بدون خطا انجام شود.

·       آرماتوربندی

آرماتور ها نقش تقویت کننده را دارند و در محلی وسط دهانه و نزدیکی تکیه گاه نصب می شود. اپراتور ها باید دقت کافی در این مرحله را داشته باشند و طوری میلگرد را قرار دهند که اشتباهی پیش نیاید. همچنین باید بدانند که این میلگرد ها برای شبکه بالا یا پایین در نظر گرفته شده اند.

·       بتن ریزی و عمل آوری

برای بتن ریزی باید دقت کرد که بتن ها باید به مدت هفت روز پس از اتمام کار، رطوبتشان حفظ شود وگرنه ترک می خورند.

·       دمونتاژ و برچیدن زیرسازی

زمان دمونتاژ می تواند بسته به عواملی مانند نوع بتن و ضخامت سقف متغیر باشد. برای این که بتوانید قالب ها را بردارید باید مقاومت مشخصه بتن به هفتاد برسد.

جمع بندی

با توجه به مراحلی که در این مقاله گفته شد روند شکل گیری یک سازه با استفاده از سقف وافل انجام میگیرد که با توجه به نوع سازه از سقف وافل یک طرفه یا دوطرفه استفاده می کنند. برای طراحی و اجرای این سقف وافل میتوانید به سایت فرازمان سر بزنید و از متخصصین آنها مشاوره رایگان بگیرید.

تیم حرفه ای فرازمان با دلسوزی و به کارگیری بهترین روش پروژه شما را به اجرا می رساند. برای اطلاعات بیشتر به سایت انها مراجعه کنید.